• Cachou

Emetofobernas tråd 5

Jag snubblade precis över det här dokumentet frân Socialstyrelsen: www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2009-126-231.pdf

Det hade varit bra att ha den här länken för ett par veckor sedan dâ det var en person i den här trâden som aldrig hört talas om 48h regeln pâ förskolor. Pâ sida 15 högst upp sâ stâr det att man bör vara hemma frân dagis efter vinterkräksjukan.

Men det kan ju vara bra att ha till hands iaf .

• Cachou
    middiz skrev 2010-06-30 08:09:20 följande:
    Tror inte ett skit på att dom måste utsättas för diverse sjukdommar för att få ett starkt immunförsvar, för hur gjorde dom innan dagis? Hade vi inget immunförsvar då?
    När vi var små och var hemma och lekte, ute och hos vänner, så var vi aldrig så sjuka. Visst att man fick någon förkylning då och då och magsjuka var 5 år ungefär, men inte alls som nu men magsjuka 5 gånger på 1 år istället!
    Mâste bara komma in med en kommentar till detta. Givetvis sâ mâste vi utsättas för sjukdomar för att bygga upp vârt immunförsvar. Förr i tiden sâ var vi inte lika renliga (nu pratar jag början pâ 1900-talet alltsâ) som vi är nu och fick pâ sâ sätt i sig smuts/bakterier/virus som byggde upp immunsystemet. Det är ju därför som smâ barn blir oftare sjuka än vi vuxna.

När jag var liten var jag magsjuk kanske ca 3ggr per vinter (därav min fobi bla). Sâ jag vet inte om det fanns mer eller mindre magsjuka pâ den tiden (70-80-talet), jag var iaf ofta sjuk. Kanske är det värre nu pga mer innesittande pâ dagis och hemma, fler människor samlade pâ en och samma plats mm. Vem vet. Media har iaf hâsat upp detta med vinterkräksjukan sâ man är mer informerad om den nu än dâ iaf.

Och för att kommentera om huruvuda vks finns utomlands kan jag bara svara för hur det är i Frankrike (Paris);  Det verkar som att det är vanligare med en gastro enterit med diarre än kräkningar, men visst finns magsjuka även här nere. Men det är inget första sidestoff som det är för aftonbladet eller expressen, men radion brukar nämna när gastro-säsongen börjat. Sâ pâ ett sätt känns det inte som att vi har vks här nere, för det man inte ser/hör finns inte .
  • Cachou

Emma WS: Jag var precis som du, jag vaknade mitt i natten och hade ângest för att mâ dâligt efter att ha druckit. Men jag kom över det genom att tänka strakt pâ det du just skriver: "jag har aldrig kräkts efter att jag druckit sâ varför skulle jag börja göra det nu".

Dessutom sâ tog jag alltid med mig mentos eller liknade med mig i sängen och ât det, det hjälpte mig. Det är ju dâ alkoholen gâr ut som man mâr lite konstigt, dâ hjälpte det att äta ngt med socker i för att âterställa sockerhalten i blodet. 

Försök med detta ocksâ: Ligg pâ rygg, med en hand pâ magen (vid naveln, om det inte känns obehagligt) och andas in. När du andas in sâ koncentrerar du dig pâ en punkt mellan dina ögon. När du andas ut sâ tânker du pâ en punkt strax nedanför din navel (inne i magen), typ som att magen sjunker ner mot den punkten. Gôr du detta sâ mâste du koncentrera dig pâ det och dina tankar dras frân ângesttankarna. Din hjärna blir dâ upptagen med annat. 

Om det inte fungerar, gâ upp och gör ngt annat, ligg inte kvar med ângesten, dâ blir den bara värre.

Hoppas att du fâr en bra dag iaf. Det är vackert väder, solen skiner och det är sommar. Plus att du hade väl trevligt igâr. Tänk glada och positiva tankar .

• Cachou

Men rötmânaden har ju i stort sett redan varit...

Det är högre risk för röta dâ värmen och luftfuktigheten är hög, precis som det varit i Sverige den senaste mânaden. Och har de inte sagt att vädret nu skall bli kallare? Sâ du kan nog vara ganska lugn pâ den punkten. Bara du fortsätter att behandla din mat som du gjort nu i juli.

Ris kan ibland ha en viss bakterie (B.cereus) i sig som antingen kan ge diarre eller kräkningar beroende pâ vilket toxin som den utsöndrar. Diarren fâr man om man inte värmt riset tillräckligt för toxinet förstörs av hög värme. Det andra toxinet som bakterien avsöndrar (det som man kräks av) klarar dock värmen, sâ dâ spelar det ingen roll om man värmt upp riset eller inte. Det handlar om att inte varmhâlla riset under en längre period och kyla ner det snabbt (som vid vanlig mathantering  helt enkelt).

• Cachou

Middiz: Det är ju precis det jag säger, att den precis har varit, inte att den kommer nu i augusti, om inte vädret fortsätter att vara varmt och fuktigt vill säga. Mânga (speciellt äldre) ser sig blinda pâ att det är i augusti som rötmânaden är och tänker inte pâ att det handlar om vädret, inte datum.

• Cachou

Jovisst kallar man slutet pâ juli och augusti rötmânaden men det hela hänger pâ vädret; Om det är varmt och fuktigt sâ blir mat dâlig fortare. Är det kallt ute sâ hâller sig maten bättre.

svt.se/2.22620/1.2081836/ar_rotmanaden_en_myt

Nuförtiden har vi ju inga sâdan problem, med att kyla ner saker inomhus menar jag, sâ vi kan vara lugna under bondepraktikans rötmânad och mer titta pâ hur vädret är.  Om det är varmt utomhus sâ fâr man vara mer noggrann med "the coldchain"  frân affär till hemmet men om det är kallt sâ är det inga problem.

• Cachou
    Frosk skrev 2010-09-03 10:29:09 följande:
    Ja fy..jag är rädd att jag bara ska få panik och slita ut den, gråter bara jag tänker på det! Det verkar som vissa haft tur och fått sövas, men att det är ovanligt. Har verkligen ångest varje dag över att det snart dimper ner en tid för undersökningen :(
    Jag har gjort gastroskopi 3 ggr:

1:a gângen utan ngt alls, dâ tog jag tag i slangen och drog upp kameran. Inte populärt...
    2:a gângen med lugnande medel, jag sov inte men var hyfsat borta. Det gick bra.
    3:e gângen var jag helt nedsövd. Det bästa! Jag hade ont i halsen efterât men det var det helt klart värt!

Vet du om du fâr sövas eller ej? Du borde nog prata med dem med en gâng om det. Jag fick säga det till läkaren innan de skickade remissen, har jag för mig.

Lycka till!
  • Cachou

emma WS: Men kan orsaka diarrée eller lös mage. Hela magtarm omrâdet blir ju lite kansigt under den tiden. Sâ det var nog en blandning av stark mat och mens. Ett tips är att skriva ner varje gâng du har diarrée/ är lös i magen.  Skriv även ner omständigheterna runt omkring, sâsom mens, mat du ätit det du druckit osv. Och sedan skriver du ner vad som hände sedan, huruvida du kräkts eller inte. Dâ kan du gâ tillbaka och titta pâ det nästa gâng du har problem med magen och se om det finns ngt sammanhang, och samtidigt se att inget farligt hände dâ du hade det sâ sist, och pâ sa sätt lugna ner dig.

Zasata: Full normalt att din mage kör och kniper efter det du har ätit . Godis och fett är ingen bra kombination. Jag fâr alltid kör i magen efter godis, och avgaser som heter duga . Inget att oroa sig för!

milla 2: Ska nog mycket till att du blir magsjuk av att stâ nära en spya som ligger pâ marken, det har aldrig hänt mig iaf . Hur mânga gânger har du blivit sjuk efter att ha varit pâ en marknad? Försök att tänka rationellt, sätt allt i sitt perspektiv. Försök att tänka pâ hur skulle du svara om det var en vän till dig som sade detta. Förmodligen skulle du svara att det inte var ngn fara, eller hur? Äckligt absolut, men du blir inte sjuk av att bara se en spya pâ marken.

• Cachou

Felle: du behöver inte vara orolig över det. Hon var inte sjuk och hon hade med största sannolikhet inte virus pâ sina fingrar.

Dessutom sâ behöver du inte ha koll pâ henne i 2 dagar, hon kan lika gärna ha blivit smittat senare under dagen idag om hon skulle bli sjuk, eller tidigare för den delen men utan virus pâ fingrarna. Och hur ofta har man egentligen magsjukevirus pâ fingrarna, egentligen?

Oroa dig inte, du kommer inte att bli sjuk, pausa inte ditt liv för detta. Tänk pâ annat, gör ngt som du tycker är roligt ät ngt gott och njut. Och varje gâng den tanken kommer in i ditt huvud, skjut undan den! Avbryt katastroftänket med en gâng. Gör som strutsen .

• Cachou
    lollisen skrev 2010-12-18 07:45:59 följande:
    Blääää!!
    Just nu har jag värsta ångesten och är nära att ta teralen för mitt illående!
    Vaknade av en konstig känsla i kroppen, säkert ångest, men kopplar det såklart till illamående! Nu har jag panikångest och det liksom kryper i hela kroppen... :0(
    För jag är såklart övertygad om att jag ska kräkas.....
    Varför ska det behöva bli såhär?
    Har ju blivit bättre i min fobi, men just NU mår jag riktigt dåligt faktiskt...
    Usch...
    Hur har det gâtt Lollisen? Jag hoppas att du mâr bättre! Alla fâr vi bakslag, men det är bara att ta nya tag och fortsätta i kampen mot fobin. Själv klarar jag nu lätt av att bli illamâende men blir fortfarande arg/irriterad/stressad dâ min man har ont i magen/mâr illa, docl utan ângesten. Se det inte som ett nederlag att du behövde ta medicinen (om du nu gjorde det), jag vet att jag sâg det som det, tills jag kom pâ att varför mâ dâligt om man inte behöver det. Och fâr man ângest en gâng vid ett sânt här tillfälle sâ tänker man ju nästa gâng att "nu fâr jag säkert ângest som förra gângen" och cirkeln är pâbörjad...

Jag brukade ocksâ vakna med ângest och direkt tro att det var illamâende, men nu tänker jag pâ alla de gânger som jag vaknat tidigt och inte mâtt illa. Och förstâr att jag kan vakna sâ ibland utan att det har ngt med sjukdom att göra, det kan bli sâ bland. Kanske är du stressad över ngt och kroppen inte kommer till ro, kanske är det pms, kanske är det grannar som har varit högljuda och väckt dig utan att du medvetet har hört dem.

Iaf, jag hoppas att du fâr en bättre dag än denna morgon som du har haft. Tänk positivt! OM du nu skulle kräkas sâ är inte det hela världen, du överlever, det gâr över fort och du är fortfarande ok som person (mitt mantra som jag fick hos terapeuten).

Kramar
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5