Vad sjutton ska man äta då?! Det finns ju inget kvar! (Jakten på den perfekta dieten)
Jag är så fruktansvärt förvirrad. Jag måste byta kost från "vanlig mat" på grund av min inflammatoriska tarmsjukdom som inte vill bli bra (nej visst den är "kronisk" men ändå).
Jag har hittat fyra olika dieter som hävdar att de "botar" inflammatorisk tarmsjukdom, eftersom deras sätt är det naturliga sättet att äta. De är:
LCHF - Low Carb, High Fat
SCD - Special Carbohydrate Diet
Raw Food/Levande Föda
Paliolitisk föda
Alla fyra är överräns om en sak, och det är: Ät inte spannmål. Visst, det kan jag klara mig utan! Men sen är det även så, att LCHF utesluter i princip frukt, bönor och alla kolhydrater, SCD utesluter många kolhydrater samt laktos, men man får äta vissa bönor samt frukt, Raw food ja det säger väl sig självt, man får äta allt som inte är tillagat och inte heller kött, och paleo tillåter varken mjölkprodukter eller bönor eller frön (dock nötter).
Alltså jag blir tokig! Ska man följa alla råd (för att inte missa nått) så ska man alltså överleva på råa grönsaker och nötter. Skiter man i den levande föda grejen så kan man leva på kött, ägg, grönsaker och nötter. Är det egentligen så vi ska äta? Jag blir verkligen tokig. Det finns ju inget kvar!!!