• banansmoothie

Vad sjutton ska man äta då?! Det finns ju inget kvar! (Jakten på den perfekta dieten)

Jag är så fruktansvärt förvirrad. Jag måste byta kost från "vanlig mat" på grund av min inflammatoriska tarmsjukdom som inte vill bli bra (nej visst den är "kronisk" men ändå).

Jag har hittat fyra olika dieter som hävdar att de "botar" inflammatorisk tarmsjukdom, eftersom deras sätt är det naturliga sättet att äta. De är:
    LCHF - Low Carb, High Fat
    SCD - Special Carbohydrate Diet
    Raw Food/Levande Föda
    Paliolitisk föda
    Alla fyra är överräns om en sak, och det är: Ät inte spannmål. Visst, det kan jag klara mig utan! Men sen är det även så, att LCHF utesluter i princip frukt, bönor och alla kolhydrater, SCD utesluter många kolhydrater samt laktos, men man får äta vissa bönor samt frukt, Raw food ja det säger väl sig självt, man får äta allt som inte är tillagat och inte heller kött, och paleo tillåter varken mjölkprodukter eller bönor eller frön (dock nötter).
    Alltså jag blir tokig! Ska man följa alla råd (för att inte missa nått) så ska man alltså överleva på råa grönsaker och nötter. Skiter man i den levande föda grejen så kan man leva på kött, ägg, grönsaker och nötter. Är det egentligen så vi ska äta? Jag blir verkligen tokig. Det finns ju inget kvar!!!
  • Svar på tråden Vad sjutton ska man äta då?! Det finns ju inget kvar! (Jakten på den perfekta dieten)
  • Trailer T

Har en jobbarkopis som har en tarmsjukdom och hon äter allt men mindre fett och har bytt ut alla snabba kolhydrater mot långsamma.Mycke grönsaker.Inget rött kött ,inget fläskkött men äter kyckling,fisk,skaldjur,coornfärs,cournbitar mm..För henne har det hjälpt.

Just det hon har bytt ut mjölk mot soyamjölk istället.

Jag är inte döv jag bara skiter i vad du säger
  • banansmoothie
    Trailer T skrev 2010-03-13 08:39:44 följande:
    Har en jobbarkopis som har en tarmsjukdom och hon äter allt men mindre fett och har bytt ut alla snabba kolhydrater mot långsamma.Mycke grönsaker.Inget rött kött ,inget fläskkött men äter kyckling,fisk,skaldjur,coornfärs,cournbitar mm..För henne har det hjälpt. Just det hon har bytt ut mjölk mot soyamjölk istället.
    Jag har varit på en liknande diet i flera år men för mig har det inte direkt gjort mycket (lite bättre men som sagt, fortfarande sjuk). Tack för ditt svar ändå!
  • nurken

Du borde kunna få hjälp av en dietist. Det fick en vän till mig som har kroniskt inflamerad tarm. Att ta bort alla kolhydrater tror jag inte på i något fall. Mindre fetter har jag upfattat ska vara bra för det. Men kolla på vårdcentralen om du kan få hjälp där. 

• banansmoothie
    nurken skrev 2010-03-13 08:43:45 följande:
    Du borde kunna få hjälp av en dietist. Det fick en vän till mig som har kroniskt inflamerad tarm. Att ta bort alla kolhydrater tror jag inte på i något fall. Mindre fetter har jag upfattat ska vara bra för det. Men kolla på vårdcentralen om du kan få hjälp där. 
    Jag litar inte på dietister, de har ingen aning om hur man egentligen ska äta. I min erfarenhet vet de faktiskt knappt nånting om mat. Sen en dietist gav mig rådet att äta mer sojaglass (pga viktminskning) samt att äta couscous istället för pasta när jag sa att jag inte klarade veteprodukter så vägrar jag lyssna på dem. De har inte gjort nån frisk hittils. Som jag skrivit så har jag hittar 4 dieter som jag tror på men vet inte vilken. Men tack ändå för ditt inlägg!
  • LindaJohansson81

Jag äter LCHF och min mag har blivit kanon. Man FÅR äta frukt men inga mängder.

• nurken
    banansmoothie skrev 2010-03-13 08:50:33 följande:
    Ja alla dietister är ju inte bra! Det vet jag. ja du får väll testa dig fram helt enkelt.
    Det med couscous och vete har jag hört förut. Inte helt ovanligt tydligen. Lycka till.
  • banansmoothie
    LindaJohansson81 skrev 2010-03-13 08:54:24 följande:
    Jag äter LCHF och min mag har blivit kanon. Man FÅR äta frukt men inga mängder.
    Får jag fråga vad du hade för problem innan? Jag har nästan kört LCHF men min mage är inte bättre direkt. Men då har jag ätit frukt.
    nurken skrev 2010-03-13 08:54:55 följande:

Ja om jag kunde hitta nån bra skulle jag bli jätteglad, men jag har varit hos sååå många och har aldrig hittat nån som kan ett uns så jag gav helt enkelt upp . Men tack i alla fall!
  • LindaJohansson81
    banansmoothie skrev 2010-03-13 09:00:00 följande:
    Jag har magkatarr, gaser, diarre och magkramper. Men for the record, jag började äta LCHF i viktminskningssyfte. ATt jag blivit av med magproblemen är bara ett plus.
  • LilaLavendel

Jag mår bäst av paleo eller raw food. Men trots detta kan stress göra att min hjärna blir ur balans och jag dras till det som jag inte mår bra av egentligen. Mejeriprodukterna har jag bytt ut mot soja, då jag bli illamående av laktos. T.o.m laktosfritt kan göra magen lite arg och smärtsam ibland.

LCHF går bort, med tanke på att jag INTE klarar några större mängder fett utan att bli illamående...

Man får prova sig fram helt enkelt! Skrattande 

• banansmoothie
    LilaLavendel skrev 2012-06-20 16:35:39 följande:
    Jag mår bäst av paleo eller raw food. Men trots detta kan stress göra att min hjärna blir ur balans och jag dras till det som jag inte mår bra av egentligen. Mejeriprodukterna har jag bytt ut mot soja, då jag bli illamående av laktos. T.o.m laktosfritt kan göra magen lite arg och smärtsam ibland.

LCHF går bort, med tanke på att jag INTE klarar några större mängder fett utan att bli illamående...

Man får prova sig fram helt enkelt! Skrattande 
    Väldigt gammal tråd det här! Nu har det gått två år och jag har faktiskt hittat min perfekta diet . Och det är att utesluta alla animaliska produkter (inkl. ägg och mejeriprodukter), utesluta olja och raffinerade kolhydrater och satsa på grönsaker, frukt, baljväxter, oraffinerade sädesslag samt små mängder frön och nötter. Och det har funkat på min tarm och jag är nu helt medicinfri och skovfri sen 6 månader! Tack för ditt inlägg .
  • LilaLavendel

Kul att höra att du har hittat vad som fungerar för dig!! Skrattande
    Det är jättebra ju!! Tycker du att det är lätt att hålla kosten?

Fler borde verkligen prova sig fram på egen hand. Man känner ju bättre själv vad man mår bra av än vad alla dessa kostrekommendationer hit och dit säger.  

• banansmoothie
    LilaLavendel skrev 2012-06-21 15:54:22 följande:
    Kul att höra att du har hittat vad som fungerar för dig!! Skrattande
    Det är jättebra ju!! Tycker du att det är lätt att hålla kosten?

Fler borde verkligen prova sig fram på egen hand. Man känner ju bättre själv vad man mår bra av än vad alla dessa kostrekommendationer hit och dit säger.  
    Ja det går faktiskt jättebra att hålla kosten. Äter bröd ibland och olja ibland när jag är ute och inte hittar nått annat, eller så tar jag med frukt osv beroende lite på. Men det är faktiskt inte alls svårt när man lär sig, och jag mår så himla bra, är helt medicinfri och skovfri och det är helt fantastisk så jag längtar inte tillbaka heller . Visst ibland vill jag ha bacon eller ost men jag menar, jag drar ju inte en lina kokain för att jag känner för det heller så det är inte så svårt att avstå när man vet vad konsekvenserna är!
  • Biffus

Jag skulle råda dig att välja en (som känns bra, vilken som helst) och testa. Jag har haft andra magproblem än du, men jag testade först LCHF. I början blev jag bättre, men sedan blev det värre igen. Då testade jag LFRV (low fat raw vegan), eller 80/10/10, en inriktning inom raw food. Det fungerar utmärkt än så länge.

Du märker bara om du testar! Lycka till {#emotions_dlg.flower} 

• Hannathu

finns ju hur mycket goda paleorecept som helst

Bara att googla

Det viktiga för min mamma var att få bort all spannmål eftersom spannmål är väldigt jobbigt för tarmarna och inflamatoriskt (om jag fattat rätt)

Svar på tråden Vad sjutton ska man äta då?! Det finns ju inget kvar! (Jakten på den perfekta dieten)