Fridayyy skrev 2010-03-04 18:30:40 följande:
Jag har 10 dagar och har väldigt lätt för att bli gravid. Första försöken 2 ggr! Så jag har väl tur. Fast jag har faktiskt inte testat innan, första gången var jag inte på familjeliv så då var det ju mensen som inte kom som var första tecknet..hehe. Nu testar ju nästan alla här några dagar efter ägglossning. De som säljer tester blir rika.
Jo man kan bli gravid med en lutealfas på 10 dagar men det är åt det lägre hållet, är den 9 dagar eller kortare så kan det bli svårt att bli gravid just för att ägget oftast inte hinner fästa ordentligt. Det går oftast rätt enkelt att fixa till med medicin om man har för kort lutealfas så att den blir längre.
Kiwi86 skrev 2010-03-04 18:31:02 följande:
Det finns de som har färre än 10 dagars lutealfas och blir gravida utan problem! Alla är olika. Standard är 10-14 dagar. Vissa har fler dagar emellan ÄL och mens och vissa färre. Alla är vi olika!
Det är väldigt ovanligt att ha en lutealfas på kortare än 10 dagar och kunna bli gravid utan problem. En "normal" lutealfas är 12-16 dagar och även ner till 10 dagar kan funka men har man 9 dagar eller mindre hinner ägget inte fästa ordentligt.