Värden på TSH & TPOak?
Jag tillhör de som blivit gravid vid ett förhöjt värde på TSH. Men då via provrörsbefruktning. Fast då visste jag inte att jag hade sköldkörtelproblem just då, fast misstankar hade jag i alla fall. Hela historien har jag skrivit på min blogg här. www.familjeliv.se/Bloggar-3-54/b117200.html
Jag misstänkte alltså att jag hade sköldkörtelproblem efter en misslyckad IVF behandling, men fertilitetskliniken avfärdade tyvärr det, då jag haft normala värden vid utredningen, dvs inom refernsintervallet efter en omprov av sköldkörteln. De sade att de skulle kunna ta blodprover så fort jag blev gravid. När jag väl äntligen blev gravid, hann man inte ens med några blodprover, eftersom jag hann få missfall.
Edfter missfallet krävde jag blodprover och såg till att få gehör av läkarna.
Blodprovet visade att jag hade lite förhöjda värden:
TSH: 4,2
TPO-antikroppar: 5,7
T4: 14,6
När jag sökte information om värdena så hade det tydligen satts en ny referensvärde i allmänhet att man ska helst ge medicin vid minst 2,5 i TSH och det var beslutat i samma månad då vi gjorde det andra försöket med fryst embryo som jag blev gravid på.
Jag ville ha medicin innan nytt IVF, men läkaren hade sagt: "Så fort du blir gravid så tar vi om blodproverna och eventuellt får du en låg dos sköldkörtelmedicin."
Jag kan säga att jag var så sur och förbannad av att en fertilitetsläkare hade sagt så. Hade jag gått på med det rådet hade jag ju lätt fått missfall igen!
Stod på mig tills jag äntligen fick gehör av läkaren och recept på Levaxin som jag äter nu sedan några månader tillbaka ocgh går på blodprovtagningar mellan 4-6:e vecka tills TSH värdet är nerpressat och håller i sig. Då sedan kan vi se fram emot ett nytt IVF-behandling.
Men detta vill jag få sagt att man måste stå på sig för att få gehör. Och sök information! Tyvärr vet inte alla läkare hur viktigt det är med bra värden för fertiliteten. Kanske gyn vet inte det heller.
Lycka till!