Inlägg från: Gräddnosen |Visa alla inlägg
  • Gräddnosen

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Jag hade också Ovitrelle vid mitt senaste färskförsök och det blev ju plus. Har haft Pregnyl tidigare.

• Gräddnosen

Stjärn - för mig funkade inte Menopur. Fick många ägg och inte så bra kvalitet. Hade nog för hög dos. Nu sista gången hade jag Purgeon i låg dos och fick då färre ägg men bättre kvalitet. Så det är nog olika!

• Gräddnosen

Bäbifabriken - vilken rysare! Hoppas så att allt kommer gå bra. Håller tummarna för att hcg ska fortsätta stiga. Kram

• Gräddnosen

Förväntansfull - du kommer fixa det. Håller tummarna för bra resultat och att det inte kommer göra lika ont som förra gången.

• Gräddnosen

Tea - välkommen! Kul att du hittade hit! Jag sa ju att det var en bra tråd

Angående din fråga om det finns något samband mellan att vara lättstimulerad, få många ägg och ha ett högt AMH-värde (äggreserv) så får jag i alla fall alltid många äggblåsor (20-30 st), har fått ut 18-20 ägg, majoriteten har befruktas men jag har ändå inte fått många toppembryon (1-3 st). Vet inte exakt vad jag har för AMH men jag vet att det är högt. Mitt problem har varit att jag fått för många ägg men inte med tillräckligt bra kvalitet. Nu inför det sista försöket så satsade läkarna istället på att få fram färre ägg men med bättre kvalitet. Jag bytte från Menopur till Purgeon och fick en lägre dos. Den här gången hade jag 12 blåsor och om jag minns så innehöll alla blåsor ett ägg. Två av dem blev till blastocyter. Jag fick en insatt och en till frysen. Blaston fäste och blev till den bebis jag har i magen nu (v.31)

För att förbättra äggkvaliteten åt jag kosttillskottet "L'arginin" i några månader innan sista försöket. Det sägs kunna påverka äggens kvalitet. Om det funkar eller ej kan jag inte svara på men jag vet i alla fall att jag fick ett jättebra ägg tillbaka som ju fäste. Vill tillägga att jag inte tog kosttillskottet när jag sen började med IVF-behandlingen.

• Gräddnosen

Mace - jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vilken dos L'arginin jag tog men minns att det var ganska många tabletter per dag. 5, tror jag. Började ca 3 månader innan det sista IVF-försöket och slutade äta när behandlingen påbörjades. Eftersom jag åt det under nedregleringen då jag inte använde andra läkemedel (än Entanon) så tyckte jag inte det skadade. Men man ska nog vara försiktig under pågående behandling. Som sagt så har jag inga bevis för att det förbättrar äggkvaliteten men jag märkte i alla fall att sexlusten (som i stort sett var obefintlig under nedregleringen) blev större

• Gräddnosen

Grattis Förväntansfull! Tycker att 10 ägg låter som ett perfekt resultat. Nu håller vi tummarna för att de ska dela sig perfekt också. Ha nu en lugn kväll i soffan med chips, ostbågar eller något annat salt och mycket vätska. Det körde jag med för att slippa bli överstimulerad den gången jag blev plockad på 32(!) ägg - och det hjälpte faktiskt. Slapp överstimulering!

• Gräddnosen

Förväntansfull - har också fått informationen att det där med risk för överstimulering är väldigt individuellt. Hoppas nu att du kan undvika det. Låter som bra kvällsmat

• Gräddnosen

Tea - jag får också alltid endo-smärtor långt innan mens och innan återföring. Har fått det vid alla insättningar och också förknippat det med mens och misslyckande. Nu sista gången upprepade mönstret sig. Ont redan innan återföring, precis som vanligt men trots det så lyckades det och jag blev gravid. Så jag kan verkligen peppa dig att du inte ska ge upp. Det kan funka ändå! Håller tummarna för dig!

Förväntansfull - håller rymmarns för dig också!

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2