Inlägg från: Toppenloppan |Visa alla inlägg
  • Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Höna, ägg och påsk! Det kan ju bara gå bra

2011 ska bli ett bättre år!
  • Toppenloppan

Ett stort fint plus!!!! Grattis!!! Välkommen över till gravidtråden när du vill!!!

• Toppenloppan

Kul att se dig igen!!! Ingen forskning har visat positiva effekter av mer än 6 månaders nedreglering!!!! Jag fick Menopur nu sist trots finfina resultat på Gonal-F, det gick ju bra

• Toppenloppan

Grattis Kanelgalen!!! Underbart roligt! 2011 är verkligen ett BRA år

Skriver ju inte om massa gravidsaker i denna tråden men vill ni se vår lille "Sesam" så finns det UL-bild från CUB-test idag i mitt galleri.....

• Toppenloppan

lotie:

Usch vad tråkigt De flesta av oss vet ju hur det känns! Glöm inte att de allra flesta faktiskt lyckas efter 3 återföranden så det är "bara" att kämpa vidare, när ni sörjt färdigt detta misslyckande! Varje misslyckat IVF-försök tycker jag man kan räkna som ett missfall mentalt, man är ju så medveten vad som pågår under hela processen så känslan blir detsamma! Ingen skillnad för oss den gången vi fick ett "äkta" MF i vecka 5 i alla fall....

Bäbifabriken:

Jodå, lyckat CUB oxå! Siffrona finns i min pres, längst ner! De var fantastiskt bra, skönt eftersom IVF kan stöka till blodproven!

• Toppenloppan
    Djurparken:

Nu har redan både Junie och Smulan skrivit så klokt och man får försöka tänka så! Det finns ju MÄNGDER mad kvinnor i Sverige med endometrios som gör IVF som ej satt sin fot på FL eller i denna tråden. Statistiken fungerar ju för STORA grupper av människor, inte en sådan här liten grupp som denna tråd. Det finns HUR många plus som helst på vänt för resten av er, det finns inget kö-system uppe i "himlen" eller hos "ödet" utan chansen för er andra att lyckas blir INTE sämre för att många i tråden just nu lyckats!

Jag brukar tänka att statistiskt ska varje 10:e Trisslott (tror det är ungefär den siffran iaf) ge en vinst. MIn man köper regelbundet Trisslotter och vi har kanske haft en vinst på 100 lotter genom åren! Statistik är just det, bara statistik!!

Använd siffrorna till att tänka positivt, efter 3 IVF-återföranden har ca 70% av kvinnorna fått ett plus!
    Vi lyckades efter återförande nr 6 och den kampen var lång, innebar en livshotande infektion för mig och 2 akuta operationer men idag är jag glad att jag lyckades hålla humöret uppe och kämpade på!

STORA och många kramar för tro mig, jag VET hur det känns!!!
  • Toppenloppan
    Bäbisfabriken:

TACK!

Jag har gjort 2 stim FET och då ätir Progynnon (östrogen) inför detta, kollat med VUL efter ca 10 dagar att slemhinnan varit tjock och fin och så ET ca CD 17. Sedan har jag fortsatt med Progynon och Progesteron fram till TD, vid plus ska man fortsätta till v 9 tror jag!

Vid stimulerat FET där man äter östrogentabletter får man ingen egen ÄL, inte om man börjar dagarna efter senaste mens....
  • Toppenloppan
    lotie:

Det beror på om din klinik gör FET i din egen menscykel eller stimulerat. Ett exempel på hur ett stimulerat FET går till kan du läsa i mitt inlägg ovan.
    Man får alltså sin egen mens, någon dag efter det börjar man äta östrogentabletter och så kollar man med VUL att slemhinnan är tjock och fin. Sedan börjar man med proggisar ca två dagar innan och sen blir det FET ca dag 17.
    Det finns lite olika upplägg men just så gör min gamla klinik, Öresundskliniken i Malmö.

Vid FET i naturlig cykel kollar du med ÄL-stickor när du har ÄL; ringer kliniken när stickorna säger "till" och så stoppar de in embryot någon dag efter.

Båda metoderna har för- och nackdelar, INGEN av dem är säkert bäst.
  • Toppenloppan
    Bäbifabriken:

Om man har egen mens och gör FET i egen ostimulerad cykel fixar kroppen nästan alltid slemhinnan själv men då är det ju ostim FET och då brukar man inte äta östrogen.

Fördelarna med ostim FET är att man nyttjar kroppens egna hormoner och "stör" systemet lite mindre. Nackdelarna är stressen det blir för kvinnan att leta efter ÄL och i rätt tid efter det kunna komma till kliniken för återförandet. Gör man stim FET kan man ju styra datum och så mycket mer, slippa återföring på helgen och så!

Sedan tvistar klinikerna om stim eller ostim ger flest graviditeter. Min gamla gjorde alltid stim FET, det gav några fär5re plus men samtdigt färre MF så slutsumman var liiiite bättre sa de!
    Andra kliniker säger annorlunda så det måsta vara marginella skillnader, annars hade alla gjort likadant!
Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2