• systersandra

Köper du produkter med parabener i?

Bryr du dig om det finns parabener i de krämer osv du köper?
    Det finns ju starka misstankar att de är hormonstörande.
    Tycker det finns parabener i allting nästan,tom i body shops produkter som man trodde var så bra,men det bara kryllar av propyl,etyl och metylparaben.
    Bryr ni er eller struntar ni i det?

• Svar på tråden Köper du produkter med parabener i?
  • Pormoicheia

Fast det behöver ju inte bara bra för varken kroppen eller miljön bara för att det ränkas som bra miljöval dock...bör kanske tilläggas.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • systersandra
    Posh Foxy Baby skrev 2010-02-26 19:48:32 följande:
    För att inte säga fertilitetsnedsättande.
    Jo precis det är vad jag lägger in i hormonstörande också.
  • Hexx

Nej inte nu längre. Jag har köpt schampon, balsam och tvål som är helt fria från parabener och sulfater.
    jag har länge misstänkt att det man smörjer in sig med och kladdar i håret osv BORDE vara skadligt..... men inte förrän nu har jag tagit tag i det.

Har någon kanske bra tips på vart man kan handla sådana här produkter till bra priser?

• heter

Jepp, jag bryr mig och undviker det om jag kan.

Är det någon som har lust att tipsa om olika produkter som inte innehåller parabener? Jag är ute efter en fuktighetskräm för ansiktet just nu och har provat olika från hälsokosten men har inte gillat dem så mycket. Skulle gärna ha parabenfria Clinique, Smashbox, MAC eller liknande märken.

• Jo123

Kemiska tillsatser är skrämmande, även om det inte är 100% bevisat att de är skadliga och tänker undvika i framtiden om jag kan. Lavera och Eco Cosmetics är två märken som inte innehåller parabener och har bara ekologiska ingredienser.  Hittade på www.renskonhet.com men ni kan nog googla och hitta på andra ställen också...

• jojo 24

Hej
    tänkte bara rekomedera ett företag som producerar super bra produkter med endast naturliga fetter och oljor. Inga tillsatser. Har även en barn serie.
    tistelnshudvård.se
    En tjej i gröndal som tillverkar dessa. Jag lovar ni kommer bli jätte nöjda. 

• Puss och Kram

Japp jag tänker mig för, utesluter även mineraloljor...

• Snigelkotten

Ja, skulle inte kunna bry mig mindre om denna fixidè som skogsmulle-vänsterfolk hypat nåt enormt den senaste tiden.

• Hyppolite

Skulle aldrig smörja in min kropp med något som innehåller fullt med onaturliga tillsatser.

Det finns ljuvliga bodybutters och ansiktsvårdande krämer som doftar gott och som är baserade på äkta råvaror.

• Snigelkotten

Inser ni inte att skönhetsföretagen spelar som satan på miljöhysteri-trenden och lurar av er så mycket pengar de bara kan pga era obefogade rädslor?

Ni hävdar alltid att kan man äta det, så kan man ha det på huden. Och parabener finns i er mat. Forskning visar att de parabener vi får i oss via mat  har minst 3000 gånger större påverkan än den vi får i oss "kosmetiskt". Ska ni sluta äta nu eller?

Och är ni medvetna om att Europarådet kommit fram till att naturliga ingridienser är mer allergiframkallande än syntetiska?

Sansa er.

• Puss och Kram
    Snigelkotten skrev 2010-05-19 11:48:31 följande:
    Inser ni inte att skönhetsföretagen spelar som satan på miljöhysteri-trenden och lurar av er så mycket pengar de bara kan pga era obefogade rädslor?Ni hävdar alltid att kan man äta det, så kan man ha det på huden. Och parabener finns i er mat. Forskning visar att de parabener vi får i oss via mat  har minst 3000 gånger större påverkan än den vi får i oss "kosmetiskt". Ska ni sluta äta nu eller?Och är ni medvetna om att Europarådet kommit fram till att naturliga ingridienser är mer allergiframkallande än syntetiska?Sansa er.
    Vem pratar om allergier? Argumenten jag hör är snarare, hormonrubbningar, cancerframmkallning, fertilitetsnedsättning...

Hur vinner skönhetsföretagen mer på miljöhysterin om folk väljer mer naturliga råvaror, ex tvättar ansiktet med honung smörjer kroppen med rapsolja, skrubbar kroppen med salt?  Jäklar vad dyrt dessa produkter är på ica!!! Skönhetsindustrin tjänar pengar på de människor som köper dyra märken, sen behöver det inte vara miljöfrågan som avgör priset. Du betalar lika mycket eller mer för ett känt varumärke... Vad jag vet så köper folk som inte är miljömedvetna/hysteriska/lurade (kalla de vad du vill) Clinic, Bioterm, Lancome etc och det är då inte billigt...

Man väljer väl ändå VAD man äter.

Varför är du nedlåtande mot alla som tycker annorlunda än du i frågan. Det har aldrig slagit dig att du kanske är den som är lurad? Eller att det kanske finns en viss sanningen i det i alla fall. Ingen rök utan eld...

Ha en bra dag!
  • heter

Jag tänker så här att eftersom att det finns en viss tveksamhet angående parabener så undviker jag det när jag kan. Inte hysteriskt på något vis men står valet mellan två produkter så tar jag den utan. Varför skulle jag inte göra det om jag har ett val? Det värsta som kan hända är att det inte spelade någon roll in the end.

Svar på tråden Köper du produkter med parabener i?