Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3
Här hänger vi som går på utredning hos Besima på Linneamottagningen i Växjö.
Här hänger vi som går på utredning hos Besima på Linneamottagningen i Växjö.
Loppa8: F'n vad trist med pergon. Jag fattar inte varför det inte kommer in nya beställningar när det uppenbarligen är många som behöver det. Men finns det inga andra hormoner ni kan prova, sprutor t.ex?
Kappan, varför börjar du med p-piller? Förlåt är säkert jag som inte hängt med o är lite knäpp.
Välkommen lilla80. Vi tyckte att Linnéamottagningen var bra men känner lite i efterhand att Besima förhalade processen eller vad man ska säga. Vet att fler känner så med. Men läser man på och vet sina alternativ så kan man pressa henne lite. Det är fantastiskt att man kan få hjälp.
Vi är nu i v. 17 och illamåendet börjar avta men inte helt. Var på hjärtljud för en vecka sen. Det var mysigt. >Läste en artikel igår om provrör och började störtlipa och kände att fy fan vad jobbigt allt är med provrör och utredningar som på Linnean. I mitt huvud fanns inte just då att just det vi har lyckats nu. Men det är klart att alla känslor som funnits med under åren och alla utredningar finns ju kvar. Jag håller tummarna för er alla som fortfarande kämpar. Jag tänker mycket på er.
FiaLotta: P-pillrena ska hålla Endometriosen i schack så att det inte är några cystor i vägen när det är dags för IVF.
Men just nu är jag triktigt trött på allt. Jag har haft mens i tio dagar och det verkar inte avta.
Måste nog ringa och tala om det för Samira i morgon. Är så trött på att ringa dem.
Jag ringde sist för 2 veckor sedan, för att fråga om remissen skickats till malmö.
Då säger Samira: "Jaha... vi har bara fått hälften av dina prover tillbaka från labbet".
Det är 5 veckor sedan jag tog blodprovet.
Ska jag bara godta det? Att det dragit ut på tiden, IGEN!. Varför har de inte kollat upp det INNAN jag ringde? Så sa hon att jag inte ska behöva jaga Besima utan bara vänta på att Malmö ringer.
Funderar på att ringa malmö själv, någon som har en kontakt där?
Välkommen lilla80!
Ursäkta mitt pissiga humör.
Mitt bästa tips är att se till att inte missa en enda månad i utredningen. Avsaknad av Pergo på apoteken kan man inte göra ngt åt (är den slut på ett ställe så är den slut på alla) men se till att Besima ger dig all hjälp som finns.
Jag har efter ett år hos Besima just fått veta att mina äggledare inte fungerar och att jag har Endo. Ett år i sjön kan man säga. Vi testade allt innan, jag sade till och med upp mig från jobbet för att jag trodde att mitt hemska jobb påverkade min fruktsamhet negativt, så nu pluggar jag och trivs bra med det.
Jag äter alltså P-piller för att hålla Endon borta. Känns jättemystiskt. Särskilt eftersom Pillrerna ställer till det för min cykel.
Och nu blir det till att vänta IGEN!
Jag har börjat tänka att om ett halvår, så skulle inte en graviditet (eller ett barn) störa mitt skolarbete.
Så från och med Maj 2011 så är det fritt fram, jag skulle gott kunna vänta tills dess, det skulle ju ge mig en lugn och skön första tid med vårt (eventuella) barn.
Tack för alla välkomnanden!
Jo, jag har märkt att det lätt kan uppstå missuppfattningar, jag säger en sak och Besima trodde att jag menade en annan. Men lättast blir det missuppfattningar med hon i receptionen, jag upplever inte henne så trevlig, inte mot mig iaf. Därför har jag varit lite tveksam på om jag ska göra utredningen där, men nu har jag bokat en tid iaf och ska dit i veckan.
Jag är så orolig att jag inte kan bli gravid... Förra året blödde jag konstant i elva månader och gjorde massor av utredningar och undersökningar för detta, men man hittade inget fel. Detta året Mellan jan och juni blödde jag inget alls och sedan var tredje vecka fram till förra veckan, nu "spott"-blöder jag och har blodblandade flytningar.
Någon som haft något liknande eller kan ana vad det beror på..?
Jaja, ska ta upp det med Besima. Bara så rädd att jag kommer att få höra att jag aldrig kan få barn!
Idag såg jag en bekant till mig som var gravid, säkert runt v. 20 eller nåt. Min första reaktion i min tanke var att jag blev arg på henne. Blir så avundsjuk när andra bara blir gravida utan att knappt ens försöka... =(
Men jag gratulerade dem och samtidigt blir man ju glad, det är ju roligt för dem!
Blandade känslor helt enkelt.
Grattis till alla er som kämpat och lyckats få barn!
kram
Lilla80. Jag skulle inte bli förvånad om det beror på Endometrios. Vet du vad det är förnågot?
Slemhinna växer okontrollerat i livmoder och organen runt omkring, och kan bilda cystor. Brukar du ha ont vid mens? Det är det säkraste tecknet. Man brukar blöda mycket också. Varför du inte blödde alls i våras kan säkert också ha med det att göra men jag kommer inte på något bra. Kanske att en cysta trycker på, någonstanns.
Jag har aldrig haft mensont och därför fick jag inte min titthålsoperation från början utan som ett sista steg.
Var noga med att berätta om dina blödningar för Besima. Det kan få henne att remissa dig till KK från början, så slipper du alla månader av pillerknaprande och ångest inför VUL.
Hej igen!
Jag vet inte om jag är jättenöjd med besöket... Hon trodde att mina blödningar och ofrivillig barnlöshet beror på min övervikt. (jag är 167 cm och väger 95kg).
Hon gjorde undersökning och vaginalt ultraljud och allt såg jättefint ut, sa hon. Så jag har fått i uppgift att gå ner 15 kg och när jag gjort det ska jag komma tillbaka.
Jag vet att det kan vara svårare att bli gravid när man är överviktig och jag kämpar med detta. men kan verkligen blödningar bero på övervikt?
Kappan, jag glömde svara dig:
Jo, jag vet vad endometrios är och jag har själv anat att det kanske kan vara det. Tidigare har jag alltid haft jätteont när jag fått min mens, så illa att jag alltid varit tvungen att sjukskriva mig från jobbet i några dagar varje gång.
Men de senaste fyra, fem åren har jag inte haft alls ont. Så jag känner mig förbryllad.
Som sagt Lilla80, Jag har ALDRIG haft mensvärk innan utredningen startade. Men har ändå jättemycket Endo.
De fyra P:na (Pergo, Puregon, Provera, Progesteron) är ingen rolig serie P. Kanske kan du slippa dem om du ber om spolning från början.
Slutade med P-piller häromdagen. Det ville inte sluta blöda. Så vi skippar det, enligt Besima.
Måste ringa Samira i morgon igen för att säkerställa att remissen gått.
25 oktober togs våra prover och i måndags hade inte remissen gått ännu. Börjar bli riktigt förbannad. För enligt Samira så fanns alla provsvar då.
Guess what? Ingen remiss har skickats ännu!
Nu är kappan och "pappan" riktigt besvikna!