• Maia

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-10-30 00:32:46 följande:
    Kikar in efter en misslyckad myskväll :/ Liten har feber och har vaknat hela kvällen + blöjeksem så han är inte på topp..Ja, den spärren är jag lycklig att jag har, men samtidiggt finns ju rädslan att det ska klicka. Tror det å andra sidan är sunt att ha lite rädsla.

Helt ok med dett smeknamnet *s* Och tackar ochh buggar för välkomnandet =)

Jo, stark på mitt sätt.. Vet liksom inget annat. Tycker de som vågar bryta ihop helt eller lägga in sig på psyk är skitmodiga. Själv finns det inte på kartan att göra det själv, mestadels av rädsla.

Det där med stressnivå. Håller med till tusen. Förr när jag var ung så var jag igång jämt och jobbade osv. Nu fixar jag ibland inte att handla ens. Sen vet jag ju inte exakt vad som är ADHD:n eller vad som är bippon men ju mer litium jag äter ju mer kommer adhd:n fram.

Utredningar av soc är fruktansvärda. Så himla skönt att höra att det giick vägen för er. Det är ju hjälp och stöd man kan behöva, inte att de stjälper en som i vårt fall.

Det där med att skämmas.. Är du inte rädd för vad andra tycker och tänker? Typ att man är sjuk i huvudet, ett psykfall? Jag jobbar på att våga stå för det för det blir ju såå mycket enklare när det kommer naturligt liksom.
    Tråkigt med sjuk liten. Hopas han blir bättre snart.
    Jag blir alltid så nojjig när lillen är sjuk. Stammis på 1177.

Ja, när jag var yngre så var jag igång, delägera i ett café och äslkade stressen. Hade massa vänner och var mittpunkten i kretsen, alltså alla samlades alltid hos mig. Jag fick aldrig vara ifred.

Sa att jag vill bli utköpt från cafét då jag började känna mig instängd och att jag var för ung för att bara vara på ett ställe. Ville ha mer erfarenheter. Då var jag 22. Efter det har allting gått fel. Det var det absolut bästa jobbet jag haft.

Ang. soc. Såg en dag strax efter jag blev utskriven tror jag, en lapp på kylskåpet med 3 nr och namn till soc. Fatta ingenting, sambon sa att det var de vi träffade och att vi kunde kontakta dem om det behövdes.  Jag tror de i första hand utreder om man som förälder klarar av vardagen med barn och om man ev behöver hjälp/stöd av dem eller annan myndighet.
    Har iaf slängt lappen då jag inte visste vilka namnen hörde till eller att jag träffat dem.
    Tråkigt att du fick så dålig erfarenhet av dem.

Att våga bryta ihop och lägga in sig.. Ofta finns inte valet. Förra året var första ggn jag blev inlagd. Det blev ju tyvärr mitt andra hem under -09. Bord ha varit inlagd tidigare ggr för år sen också men det var ingen läkare som reagerade när jag var till VC. Fick piller och sjukintyg. Alltid varit så fram till förra året.
    Jag minns ju inte alls varför jag blev inlagd första ggn och hur det gick till. Tydligen hade min kompis kört mig till psyk.. Jag minns inte och det är det enda jag vet. Blev dessutom inlagd på annan kommun pga platsbrist. Helt svart för mig och iom att jag tydligen redan frågat henne så känns det dumt att fråga igen. :-/ 

Jag kan väl skämmas om jag söker jobb eller praktik. Inget man vill dra upp då direkt.
    Gäller det andra så är jag helt öppen fast det är ju inte som att jag springer runt och skriker ut det.
    Frågar nån så tycker jag bara det är skönt för då kan man stilla "psykfalls-varningen" lite och jag tycker bara det är kul om folk är nyfikna då "vi" inte riktigt syns som sjuka eller att vi trots allt kan vara normala.
    Jag har ganska svart humor. Funkar inte riktigt på alla. *fniss' Satt en dag med sambo och lilla syster och jag fick väl för mig att vara lite ledig och rolig. Började prata om mitt första su-försök förra året, som jag faktiskt minns en del av. Jag skrattade och tycker de är ganska roligt, för det var så sjukt men de visste inte riktigt hur de skulle reagera. Fast det är bara det första jag kan skratta åt, de andra är väl lite känsligare fast jag minns inte så mycket heller. Min konstiga humor är bra för mig för då tar jag inte lika hårt på vad jag gjort osv. Den är tydligen inte bra för andra.

Sanna, om du läser så tänker jag inte dra upp de känsligaste delarna från förra året eller göra det till olika vitsar iom din sorg så skulle det nog såra dig oerhört att nån annan kan sitta och skratta. Kram!! 

Så, visst kan jag vara lite... ostabil...
    Har dock normala dagar också.

Du ser! Jag kan inte svara utan att det blir en bok. Rörigt dessutom och ibland inte som jag vill få fram det.
    Kramar! 
  • Maia

Bippo2,
    Normala dagar... jag vill inte dö, är så inne på att jag vill se min son växa upp.
    En bra normal dag så är jag faktiskt nu mer stabil. Inte alltför uppåt och inte alltför neråt. (pendlar mycket annars) tror jag äntligen funnit medicin som funkar.
    Fast idag känner jag mer och mer hjärtklappning så det är nog tid att ta stesolid snart. Det började bra men nu vill jag gråta (vilket jag oftast inte kan) mår illa, stress röker och skulle bara vilja gömma mig under täcket och väcka sambon så han får gå upp och ta hand om lillen men, jag kan inte bara ligga och "gömma" mig, får mig också att må dåligt.

Min son är mitt ankare, min livsglädje och samtidigt ibland, min börda. Om du förstår vad jag menar.. 

• Maia

Bippo2,
    har du också de där på axlarna som drar dig ner eller upp? Jag har en röd djävul och en vit ängel. Tyvärr trycker den röda ner den vita ofta. Hade tänkt tatuera in dessa två på axlarna men vill istället ha en ängel som är delad till en svart sida med horn osv och andra halvan är den goda ängeln med skimmer och gloria. Så på samma ängel så är hälften ond-svarta vingar och hälften god-vita vingar.
    Varför jag skriver detta har jag ingen aning om.

Känner mer nu att jag är på väg i en svacka ign. Hoppas bara att den inte blir så djup nu med medicinerna. 

• Maia
    susye skrev 2010-10-31 17:05:58 följande:
    Maia: kramar om digo försöker hjälpa dig igenom svackan så den inte blir så djup. står bredvid o öser i sanden i gropen igen när du gräver dig neråt så det inte ska bli så djup grop
    Tack rara du.
  • Maia
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-11-01 01:44:40 följande:
    Alla kan sluta med litium, frågan är bara hur man mår. Det är heller inte säkert att man uppnår samma resultat om man återinsätter litium som en gång fungerat utmärkt.
    Jag själv upplever mig inte som en högriskkpatient. Det grundar jag på att jag aldrig legat inlagd.

Ber om ursäkt för att jag kände att det är bra att vara upplyst. Tänkte i min enfald att en sådan här rapport borde fler ta del av i min närhet som är bipolära och just nu planerar barn. Förlåt, det var dumt.

Godnatt på er och ha det bra.
    Det är klart man vill vara påläst. Högrisk eller inte. Tycker du ska söka den info du har behov av, det kan även hjälpa dig ställa de frågor du behöver inför läkarbesök. Som sagt , det är upp till, tyvärr, din läkare att bedömma risker, för och nackdelar.
    Jag var tydligen en högrisk patient och det gick ju rakt åt hel_et när jag fått sonen. Att vara en högrisk men ändå inte bli uppmärksammad direkt?? Det blev ju inläggning 2 månader efter sonen fötts. Önskar jag hade fått mer info innan men, det kanske jag fick, minns inte men tror inte det.

Det är inte alls dumt att bolla idèer om detta med mediciner och skaffa barn. Är man psykiskt instabil så är det ju väldigt individuellt hur det klickar men det är inte fel att dela med sig av erfarenheter eller fakta man läst om. Det kan ju ge en tanke ställare och att nån tänker att, oj-det ska jag fråga min läkare om.
    Förstår du hur jag menar? Jag tycker det är bra att lyfta fram såna här disskutioner då det är så olika svar från läkare till läkare. Då kan det vara bra att ha en tanke med sig som man annars inte skulle haft.

Japp! Drog iväg igen.
    Kram iaf!! 
  • Maia
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-11-01 20:25:48 följande:
    Jag upprepar. Alla kan sluta med litium, frågan är bara hur man mår. Det är lika enkelt att sluta med litium som det är att ta första tabletten. Däremot är det inte alls enkelt på nåt sätt att överleva utan litium om det är den medicin som fungerar för en.

Så med detta menar du att man blint ska lita på sin läkare? Jag finner det helt befängt eftersom de också bara är människor och kan missa saker. Jag för egen del föredrar att försöka hålla mig upplyst även om jag ifrågasätts som en högriskpatiennt av er bara för att jag själv aldrig reflekterat över detta begrepp och inte heller finner det relevant för egen del i nuläget.

Att en sådan allvarlig rekomendation skulle skilja från landsting till landsting tycker jag är allvarligt. Men det verkar vara lite skit i vilket mentalitet så länge en läkare sagt något.

Aja, jag skiter i vilket. Är på väg bort. Hoppas jag fixar att härda ut för det vore för jävla trist att behöva lämna familjen men så illa är det på väg att barka nu.

Take care!
    Jag tycker som du. Att det skiljer så mycket beroende på läkare landsting gör det hela väldigt osäkert och man vet inte vad som är fram eller bak. Det ÄR allvarliga saker enligt mig. Hur kan en läkare säga ok och en annan absolut inte?

Vad menar du med att lämna familjen?
  • Maia
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-10-31 08:57:10 följande:
    Men woah! Det lät ju så vackert! En sorts symbol för bipporiet i ett vackert motiv på nåt vis. Go for it om du verkligen vill!

Jag brukar annars kalla det fulångest jag får. Man står och diskar och helt plötsligt kommer den där ångesten som berättar att man inte duger och att vara mamma lär jag aldrig lyckas med. Jag kommer förstöra sonen. Sån där ångest som bara kommer utan förvarning när man mår riktigt bra annars. Det kallar jag fulångest.

Inatt när jag var uppe med sonen som fortfarande har ganska hög feber så kände jag bara för att kasta saker och skrika och gråta, bah! Jag fixar inte sömnbrist :/

Varför du skrev ju det med ängeln m.m. tycker jag är ett sätt att föra diskussionen vidare och framåt. Annars står man och stampar och tråden dör! Alla är en tillgång (utom jag *skev självbild*)  Det går ju inte riktigt att vara OT i en sån här tråd =)

Svacka? Låter inget vidare.. Önskar jag kunde ta dina svackor för dig när jag har mina uppgångar {#emotions_dlg.flower}
    Tack. Ja jag är helt inne på denna tatuering. Är ju nåt vackert plus att diagnos plus tatuering är för livet. Som vanligt handlar det om pengar... En dag, en dag kommer det.

Känner mig också som en mamma som inte räcker till och att jag kommer förstöra min son men, som alla säger, jag är hans mamma, kan ingen ändra på.

Svackan är kvar. Dock vääldigt mycket ilska och frustration.
    Kram! 
  • Maia

Måste skriva att, Det var ett herrans liv här nu!!
    Varför kan saker inte diskuteras i en bra komunikation? Olika åsikter, bara att acceptera. Denna tråd har blivit en röra. Så här dålig stämning har det aldrig varit förut.

Håller med att kanske borde tråden stängas och så får den som har behovet öppna en ny. Det här blir bara löjligt. Från att ha varit en trygg ålats har det nu blivit små tjafs.. löjligt. 

• Maia
    Drömmen om Elin skrev 2010-11-02 18:52:47 följande:
    Jag kallar mig inte för erfaren bipolär längre, då jag tydligen inte vet ett enda skit, kör med mitt vanliga nick på tråden hädanefter.
    Så det var du..

Nya friska tag! Låter bra det. 
    Stealth skrev 2010-11-02 20:27:02 följande:

Måste fråga, får maninte diskutera medicinering mer här nu eller? för den vill jag ju bolla med andra

Tycker man ska få bolla tankar och egna erfarenheter men det ska inte bli istället för ett riktigt läkar samtal. Vi är amatörer med bara våra egba erfarenheter att gå efter. Alla reagerar ju individuellt så man ska inte ta beslut sen efter vad andras tankar här gäller. En ventil bara men inget att hetsa upp sig för.

Simma lugnt.  
  • Maia
    Drömmen om Elin skrev 2010-11-02 19:07:48 följande:
    Missfighter: Jaa nya tag!

Är så glad och lycklig över att jag skall till barnmorskan för inskrivning imorrn Och ikväll väntas en ridlektion. Har förresten haft en kanondag, vi har varit på kondis med sambon och firat min födelsedag i förväg, då jag jobbar kväll imorrn. Sen imorse var jag ute på en långpromenad med vän. Kanonbra dag för min del!
    Hur är de med humöret, har de blivit nå bättre, du skrev sist att de inte var nå bra.

Hoppas de är bra med er andra oxå?{#emotions_dlg.flower}
    Vilken vecka är du i? (minne)
    Säger grattis i förskott! 
    Härlig dag du verkar haft.
  • Maia

Idag har varit... en dag?
    Extrem hyper och rensade massa skåp innan lillen skulle lämnas på dagis. Hem och fixade lite mer då brorsan ringde och skulle ta med sambon att se efter teve. Jag ville med och väl där var jag så fix på att detta skulle ske nu! Det blev en teve till slut som på gränsen passade ekonomin. Vi var och fikade sen. Jag kunde inte sitta still så jag lämnade dem där och de trodde jag skulle röka...? Jag shoppade loss. Jag vet och jag ska lämna tillbaka det mesta imorgon. :-/

När jag kom hem var hela jag i skakningar av rastlöshet och var tvungen at ta stesolid fär att tagga ner lite. Blev knockad..? Lade mig och sov längre än jag bruka och bara  låg och myste när det ringer en tele. försäljare. *morr* Upp igen och efter ett tag började kropp och hjärna arbeta hårt igen. Nya stesolid och lugnare igen. Tycker det är så tråkigt att vara hyper själv. Ingen annan fattar ju hur rolig man är och bara tittar skeptiskt på mig.

Nu ska jag lägga mig. Bara datorn som håller mig uppe och då ä det dags att stänga av den.

Hej så länge! 

• Maia
    Drömmen om Elin skrev 2010-11-02 22:24:53 följande:
    Tack! Jag tror vecka 7, ej helt säker. Får veta säkert vid ultraljudet. Jo dagen har vart kanon, även varit och klippt mig, de är en form av vardagslyx som jag verkligen uppskattar.

Hade du handlat för mycket de du skall lämna åter? Tråkigt att du mådde sämre när du kom hem sen.

Sov sött!
    Grattis på di dag!

Jag handlade inte för så mycket men som sambon säger nu när vi har ansträngd ekonomi, är det nödvändiga köp eller inte. Igår var, anser jag, ena plagget nödvändigt, det andra var bara snyggt.

Sen var han lite besviken på mig för att jag i måndags köpte mih en handväska som jag inte sa nåt om, typ gömde. Det gillar han inte, att jag gör det i "smyg". Annars får jag ju shoppa men det ska vara måtta. (hur gör man det)  
  • Maia
    flower79 skrev 2010-11-02 20:31:31 följande:
    Kan jag kanske få något tips av er? Känner att jag tappar snart greppet om allt :(
    Blir galen på ÅNGEST!! Har haft 2 panikångest attacker på mindre än en vecka nu,har ju xanor hemma och tar såna men vill inte över äta heller :(
    Har alla barnen hemma denna veckan (skol-lov) och jag vill inte gå runt som en zombie på xanor direkt.

Alltså vad ska man göra åt dessa panik attacker? Går runt med denna oron hela tiden blir galen snart.
    Här är en tråd som kanske kan ge bra tips. Handlar om just ångest osv.

www.familjeliv.se/Forum-4-50/m53348286.html

Kramar!
  • Maia

Hej på er. Tog bort tråden ur mina favoriter, minns inte varför. Vill kika in och känna lite hur det är här. Har lite problem med det bipolära nu som känns som det spårar ur. Som sagt, vet ej varför jag gick ur och kanske inte ni vill ha mig här igen. Min borderline är i stort sett borta men jag kan ju ff få mina utbrott. Hoppas jag inte fått det här inne mot er.

Har enorma sug nu som folk bara säger att jag måste bita ihop och kämpa emot men.. det blir svårare och svårare. Detta är jobbigt och jag vet inte hur länge jag klarar att stå ut.  
    Är galet inne på att shoppa. Problemet är att vi inte har pengar. Kan dock handla på faktura, ta ett litet lån eller så. Vet att det är fel men detta begär tar över mig helt och hållet nu. Kan inte tänka på nåt annat dygnet runt. Går det över? Känner mig ensam och förvirrad och arg. 

• Maia
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-12-03 17:53:38 följande:
    Ni som haft problem med Litium.. Mådde ni illa och tappa matlusten? Står på hög dos och får inte ordning på det fysiska :/
    Jag fick biverkan diarré som aldrig gav sig så jag fick sluta. Mins inte hur länge jag stod på den medicinen.
  • Maia
    Anonym (Bippo2/adhd) skrev 2010-12-09 21:29:05 följande:
    Ah okej. Jag har bliviit extremt känslig för blodsockerfall sen de la på sjunde tabletten. Blir så illamående att det vattnas i munnen, jag blir även yr. Ska utredas för detta nu men vill så hemskt gärna ha kvar litiumet för det funkar bra. Kass i magen har jag alltiid variit mer eller mindre pga galloperation så det stör mig inte, det är resten som gör att jag inte vågar åka någonstans ifall det snurrar tll i huvudet.

Vad fick du istället för litium? Finns det några bra alternativ liksom?
    Provade massa efter det, det hjälpte mig ju inte ändå. Till slut har det nu funkat med lamotrigin plus antidepp. Fast nu börjar det svänga hårdare igen så kanske (hoppas inte) dags för justering igen. Men lamotriginet har funkat bäst för mig.
  • Maia

(anonym knas)
    Borderline kan du ju haft just vid det tillfället du fick den stämpeln. Det är ju ingen faktiskt diagnos utan mer för läkare att ha i journalen för att hjälpa på rätt sätt. Borderline försvinner ofta, även om det kan ligga latent. Jag blev stämplad med det men nu står det inte längre i mina journaler då jag inte längre uppfyller kriterierna. Kan komma tillbaka, haft det förut men ingen fast diagnos.

Bra om du får komma på ordentlig utredning. 

• Maia

Orkar inte läsa fast, det har ju knappt skrivits nåt nytt.

Idag ska jag på medicinhämtning igen. Ska ta upp detta med att det nu börjar svänga för mycket igen. Fast nu mer att mina nedåt perioder som blivit starkare. Samtidigt vet jag inte om det är värt att ta upp. Det enda de kan göra är medicin justeringar och det kan göra mig mycket dålig. Fick ju åka lite akut till min ssk, utöver medicinhämtningen, förra veckan då jag var så dålig och behövde komma och prata med henne. 

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2