• Maia

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

pcalma skrev 2010-09-14 06:39:53 följande:
    Hej!
    Jag lägger till denna tråd i favoriter!
    Finns det någon här som fått sin diagnos som barn?
    Jag har en 6-årig dotter som fick diagnosen bipolär sjukdom när hon var 4,5 år!
    Vi har ingen i släkten med detta eller ens misstanke om det, så jag har ingen erfarenhet men vill lära så mkt som möjligt för att kunna ge min dotter rätt stöd!
    Hej och välkommen!

En liten undran bara, det första jag gör.

Kan man verkligen sätta den diagnosen på ett så litet barn? Be isf om mer info från bup. Detta är inget ni ska klara själva utan behöver stöd från rätt håll.

Förlåt att jag är så rakt på..
  • Maia
    pcalma skrev 2010-09-14 16:31:15 följande:
    Hej! Det är helt okej! Diagnosen är ställd genom kontakt på bup sen 3 års ålder o konsultation med en expert på barn med bipolär sjukdom som finns i annat landsting. Denne har aldrig träffat vare sig oss eller Matilda.
    De förklarar det bra för oss men menar att M styrs av sitt humör- när hon är glad flyter allt. Vi menar tvärtom, att när allt flyter DÅ är hon glad! Hon har utbrott som håller i upp till 6 timmar o hon är väldigt explosiv, men det finns alltid en orsak till utbrotten!
    Det låter så konstigt för mig. Alla barn har ju sina bra och dåliga perioder, dagar. Även extrema utbrott av ingenting är ju ganska vanligt.. Är jag helt ute och cyklar nu? Vad var det som fick er att söka er till bup? Kanske ni kan göra en slags dagbok. Där ni ser vilket humör hon är på och vad ni anser utlöste detta. Bra eller dåligt. Låter hel mysko att inte ens träffa flickan men ändå ställa en sån livsviktig diagnos.. 

Jag låter säkert naiv men undrar bara. Har ju en liten son och är så rädd att han ska ärva min sjukdom.

Du väljer naturligtvis själv om eller vad du vill svara.  Menar inte att tränga mig på.
  • Maia

pcalma, kämpa på med vad NI anser som länns rätt som föräldrar. Tycker ni verkar ha mycket att handskas med med era barns "diagnoser" och verkar ha en styrka som är beundransvärd.
    Kramar. 

• Maia

Det går neråt.. Inget jag kan göra åt det heller antar jag. Ska ringa jouren nu.

• Maia
    susye skrev 2010-09-15 08:54:21 följande:
    klokt av dig att ringa jouren. hoppas du får bra hjälp också. all min styrka till dig vännen
    Tack!
    Ringde dock aldrig. Det blev lite stressigt med att få i sonen frukost och allt innan dagis. Sen började stesoliden verka och det känns hanterbart igen.

Kramar tillbaka! 
  • Maia

Herre jävlars vad det svänger! En bipolär kompis till mig sa igår att jag kan ju inte alls ha bra eller rätt medicinering.

Jag har fått så konstigt humör och reagerar skit skumt på stesoliden. Vart ska detta ta vägen? Litar inte ens på min ssk som jag alltid känt mig trygg med. Det har tom gått så långt att läkaren låter mig själv välja hur jag ska justera medicinerna...?! Det kan väl inte vara ok? 

• Maia

Varför är jag så konstig i humöret??!! Jätte uppåt men provocerande, ilsk och extremt irriterad. Har nu skurat badrummet. Försökte ge sonen frukost men han bara lekte med det så han får vänta ett tag till. Vill möblera om och köpa möbler, rensa ur garderoberna ska jag nog göra nu.

• Maia
    Kaxelina skrev 2010-09-18 14:20:59 följande:
    Önskar jag kunde få en uppåt-period snart är nedstämd för det mesta. Strax under normal men jag känner ingen glädje. Kanske det är medicinerna som gör det.
    Har du nya mediciner?
    Hoppas du mår bättre snart. 
  • Maia
    Kaxelina skrev 2010-09-19 10:17:05 följande:
    Jo det har jag. Har bytt flera antidepp på några månader. Ingen verkar passa. Skulle vilja ha min första tillbaka men jag blir bara fet av den. :(

Men jag tror också att Risperidalen gör att jag inte blir så där uppåt väggarna glad.
    Jag tycker man går upp i vikt av de flesta. Börjar ge upp och försöker nu fokusera på att hellre mullig och psykiskt välmående än smal och ostabil. Fast nu är jag ju både "mullig" och ostabil. :/
    Det är en djungel med mediciner och jag hoppas du hittar en som passar dig snart. 
  • Maia

Jag vet inte vart jag har mig själv. Ssk på psyk sa igår att jag hamnat i en depression och skulle prata med läkaren om mina mediciner igen. Sa att jag inte bryr mig. Sen får jag mina euforiska stunder och blir galet lycklig, paralyserande. Extremt ojämn men deppen håller det största greppet. Aggressioner, utåtriktad mot folk. Nästa stund vill jag bara dansa med alla och krama hela världen.

Ifrågasatte om min dagnos verkligen är rätt. Bipolär 2. Om jag inte är mixed eller rapid.. Jaja, hon skulle prata med den jäkla inkompetenta läkaren igen iaf. Kan tyvärr inte byta, finns bara 2 där jag bor.  

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2