• Maia

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Doldis skrev 2010-06-02 21:01:09 följande:
    Hej alla, var på psyk idag och fick påbörja Seroquel 50 mg. Hon ville börja med en låg dos på mig. Fick höra att jag överlappar mellan adhd och bipolär och hyfsat sannolikt emotionell störning och dissociation. Ett riktigt jävla psykfall med andra ord.

Ska föra stämningsdagbok enligt ett formulär, och inte avbryta behandlingen, utan "nu ska du göra som vi säger" för att citera min psykolog - dom spelade good cop (psykiatrikern, kvinna) och bad cop (psykologen, manlig), den senare lät mer som en rektor/lärare på utvecklingssamtal eller nåt. Dom tyckte att jag är så styrd av mina känslor att jag inte får låta dom bestämma precis allting längre, t ex om jag behagar gå till jobbet eller inte. Ah, det bara går runt i huvet på mig.

Suck.

Så nu hoppas jag att jag inte spyr av medicinen i vanlig ordning, jag brukar göra det av nya mediciner.
    Hehe! Jag är också ett psykfall med mina diagnoser men jag tror du slog mig med en där.
    Hoppas insättningen går smidigt för dig och att medicinen på sikt fungerar. *kram* 
  • Maia

Det här ska bli en spännande dag.. Har inte sovit på hela natten mer än korta dåsningar här och där. Sonen har hosta så jag har sprungit i skytteltrafik in till honom. Kan ju lika gärna puffa på sambon men han sover djupt och jag hinner ju vakna ändå så lika bra att springa själv. Nu gav jag upp vid 5, tyckte jag "sovit" klart då. Är sugen på att göra massa saker men törs knappt andas då förhoppningsvis sonen ska till dagis idag. Tror inte det är förkylning. Och jag vill inte väcka honom utan låta honom vakna av sig själv, inte att jag river runt i lght.

Är på ett strålande humör och ser fram emot dagen!  

• Maia

Fick panik igår kväll. Sonen har sovit lite oroligt ett par nätter nu. Bla vaknat med skrik av mardrömmar förmodligen. Gjode även det på dagis-vilan igår. Nu tror jag att det är mitt fel. Han är nog orolig och känner att nåt inte stämmer när jag nu är som jag är. Ringde ssk på bvc och sa att hon måste ringa upp mig för jag vill ta med honom till bup eller nåt.

• Maia

Igår var en piss dag på gemet. Ville inte alls vara där och sprang mest och rökte hela tiden. Hatade alla, bara för att. Var så jäkla trött efter den roliga natten, när jag kom hem så däckade jag. sov en timme , fick vakna till lite och sen mådde jag... bra(?).
    Restsen av dagen var bra på ett lugnt sätt. Mysko.

Hoppas på en fin dag så vi kan vara ute med sonen, ev ha en picknick. Tänkte baka lite, har ätit upp alla kakor. Borde baka bröd för nu har vi så jäkla mycket olika mjölsorter, kanske ge bort lite till syrran, skulle hon nog bli glad av.

Såg spår av att sambon varit uppe inatt också och försökt få i sonn hostmedicin men jag sov nog som en gris för jag har inte märkt nånting. Ok, nog om sonen.

Jag var ju till ssk igår och hon hade INTE pratat med läkaren om justeringar. Jag sa att nu måste de agera nån gång för det känns som jag är hypo på väg mot mani. Hon skulle försöka prata med honom.   Hallå!!! Dom har sagt att jag ska vara ärlig och så så de kan ha koll på mig men när det går åt skogen så blir det ingen reaktion!? Jävla klåpare!  Vi har tjatat om med.justeringar i veckor nu. Blir så jävla less.

Ska se om jag får tag på barnpsykologen idag. Sambon säger att jag varit hos henne förut och då hatade henne men, det kanske vänt..?
    Ssk på bvc skull skicka mig numret iaf fast hon tyckte det lät som han kommit in i en normal fas. Vill bli lugnad ordentligt och inte ta några risker.

Kram på er. 

• Maia

De höjer lamotrigin dosen för mig fom ikväll. Låg lågt i värde, förmodligen pga p-pillren, de kan tydligen påverka.

Hoppas det kan lugna ner mig lite. 

• Maia

Gått från hypomani/mani till depp.
    Vill inte kämpa mer och alla bara begär eller tycker jag är så duktig. På utsidan kanske men på insidan är det kaos. Tankarna rusar, jag får ingen ro och trots depp så känner jag att det är så mycket jag har att göra. (inget som måste göras egentligen). Sover inte på nätterna och går upp runt 5 - 6 tiden.

Känns som att jag glömt saker hela tiden men kan aldrig komma på vad..
    Försöker fylla dagarna för att de ska gå fortare och att jag inte ska hinna tänka så mycket men, det hjälper inte. 

• Maia
    Stealth skrev 2010-06-07 16:18:14 följande:

Någon mer som tycker huyndaireklamen stämemr väl in på hur man känner sig vissa dagar?

Mitt i prick.
  • Maia

Hej på er!

Igår var jag så deppig, ledsen, ångestfylld och arg. Var hätsk mot ssk och sa till mina handledare på gemet att jag nu inte tycker om dom. Det var de tydligen beredda på och bara väntade på den dag det skulle komma. Vi samtalade och efter det blev jag hypoman istället (?) och hade svårt att ta mig därifrån, att sluta arbeta. Jag är ju helt vrickad..

Jag förstår inte mig själv. På morgonen är det jätte jobbigt när jag ska dit för jag får sån ångest över vilka uppgifter jag ska få och vill bara springa därifrån. Säger det och jag får inte så mycket fasta uppgifter i nuläget utan springer mest runt som en allt iallo. I matsalsköket och caféköket och kassan. Det tycker jag är kul för jag ser oftast saker som ska göras och frågar alla om de vill ha hjälp med nåt. Tydligen anser d att jag har öga för vad som behöver göras och det gör ingenting att jag delegerar arbete åt andra. *lol* Jag kan inte hjälpa det. Ser jag at nån står och hänger lite förvirrat så ger jag dem alltid arbetsuppgifter. Är så van från mina jobb jag haft. På gemet säger de att det är en possitiv egenskap och helt ok så länge jag förstår att det inte är jag som har huvudansvaret och att folk inte alltid måste göra nåt.
    Tjat tjat. :)

Hoppas ni har det bra! Kramar 

• Maia
    Stealth skrev 2010-06-08 09:27:39 följande:
    jag är glad och lite stissig just nu, min chef sa "vilken tur vi hade som fick anställa just dig"
    fattar ni hur glad man blir?
    Sånt är jätte kul att höra! De sa till mig igår på gemet att jag är väldigt omtyckt av alla.

Bara du tar det lugnt och inte blir hypo för att fortsätta visa att du är en bra anställd. (lätt att säga till andra men svårt att ta till sig själv)
  • Maia
    Stealth skrev 2010-06-08 10:06:58 följande:
    Du känner mig bättre än migsjälv vad lika alla bipolära är, hemskt omtyckta verkar vi vara iallafall, fast jag kan ju knappt ta till mig det, nu sitter jag nästan med lite ångest, jamen hon kanske inte menade det?
    Hon menade det men se till att det inte blir att du tar på dig allt ansvar för det. Du får ha dåliga dagar också. Sån är jag iaf. Får jag beröm så söker jag bara mer beröm och bekräftelse, vilket brukar sluta med att allt står eller faller på mig. Blir alltid utbränd och det slutar med att jag säger upp mig i hysteri. Ta det lugnt och var en "vanlig" anställd. Det är vad jag jobbar på på gemet, att lära mig balansera mig i arbeten.

Ja, vi bipolära brukar vara omtyckta på arbeten men jag tror det är för att "vi" oftast blir hyper i början och är då underbara arbetare... tills det tar slut. Ta hand om DIG, inte bara arbetet. Kram. (är bara rädd om dig)
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2