• Doldis

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Anonym (bipolär) skrev 2010-04-19 10:03:04 följande:
    Tack!  Det känns härligt... Lite jobbigt att inte kunna skilja på hormoner och min sjukdom. Men jag får koncentrera mig på att försöka må bra vilket som
    Ååååå... men det är ju så jag känner med! Jag har precis fått reda på att jag är bipolär, väntar på diagnos från läkare vilken dag som helst... hoppas på medicin. Men fan vet ibland eftersom jag har PMS. När jag var gravid var jag så jämn i humöret, det var jätteskönt, men sen efter amning osv och dom satte in en kopparspiral så blev jag ju sådär svängig igen i humöret - dvs då hade jag inga extra hormoner i kroppen, så jag satte in en hormonspiral för att orka med med mig själv... min psykolog log lite vänligt åt det, han tyckte det lät lite lustigt...

GUD så skönt att höra att det finns fler!!
  • Doldis
    Anonym (bipolär) skrev 2010-04-20 11:12:11 följande:
    Absolut! Det känns väldigt påfrestande till och ifrån! Och man blir så frustrerad för att man inte vet vad man ska göra för att man ska må bättre...Jag har fått rådet att försöka ta det lugnt och undvika all form av negativ stress...
    Grattis förresten! {#lang_emotions_smile}
  • Doldis
    Anonym (bipolär) skrev 2010-04-20 11:23:05 följande:
    Tack! Det känns jättehärligt... Men det är som sagt svårt att njuta helt och hållet... Dels pga sjukdomen, men det känns jobbigt att man inte får göra ultraljud förrän i vecka 17! Är bara i vecka 14 än så länge... Vill liksom ha nån sorts bekräftelse!
    Å förstås! Jag minns själv hur märkligt allting var, alla runt omkring mig var som himla förtjusta och grattis hit och dit men jag fattade ingenting. Min barnmorska sa att du kan ju klappa lite på magen och prata med bäbisen... Eh... va? Inte ens ultraljudet gjorde det mera verkligt - ja, lite kanske, men jag var så knäsvag när jag gick därifrån att min man fick hålla i mig. Kändes som om jag hade en alien i magen!

Däremot när första sparken kom i v.20. DÅ. Äntligen. Efter halva graviditeten ramlade poletten ner. Och efter det var hon helvild i magen. Är hon fortfarande, efter 3 år. Fast utanför magen då förstås, ha ha.

Är helt off idag. Är i en down-period. Orkar ingenting. Inte plocka disk, inte hänga tvätten. Inte ens avsluta broderiet jag har kämpat så med. Tösen är sjuk och nu sover hon och här händer inte mycket.

Det värsta är när jag är sån att jag glömmer att äta. Glömmer min personliga hygien. Och därmed min dotters tandborstning och ätande med. Tack o lov funkar mammainstinkterna så jag blir påmind i sista stund men hjärnan klarar liksom inte att koppla. Har en massiv lista att bocka av med jobbgrejer och jag ids inte ens titta på den. Så här är det OFTA för mig när jag är i dom här perioderna.
  • Doldis
    Anonym (bipolär) skrev 2010-04-20 20:46:14 följande:
    Jaa, NÅN gång kommer väl ett tecken! Apropå sjukdomen.... Hur berättade du på jobbet? (om du jobbar...) Jag har det jättejobbigt med att inte omgivningen förstår! Det är nog det allra värsta! Jag får så dåligt samvete och mår pyton av att behöva stå i försvarsposition och förklara mig gång på gång....
    Nej, jag har inte berättat på jobbet. Jobbar som lärare, och klarar mig hyfsat. Det är mest min familj som får ta smällarna, och sen ibland på jobbet när jag drar igång en massa projekt som sällan blir ordentligt avslutade. Oftast är det bara jag som vet om dom projekten för jag skäms så att jag är så dålig på att avsluta att jag hoppas att eleverna har glömt vad vi startade... det är under mina maniska veckor. Sen när jag är nere i en dipp, som jag är nu, har jag svårt att få nånting gjort över huvud taget. Senaste dagarna har jag varit som en långsam maskin bara, inte känt nåt, bara gjort. ALLT är motstånd. Allt är "orkar inte." inuti. Min antidepp hjälper hyfsat, jag kommer ju ur sängen, vilket jag inte gjorde förr. MEN den hjälper inte mot det maniska, och det är ju den fasen som tröttar ut så. Och som jag inte fattar att jag är inne i förrän nån säger till mig.
  • Doldis
    Maia skrev 2010-04-20 21:04:54 följande:
    Nere i en total depp igen. Klarar nätt och jämt ta hand om sonen när han inte är på dagis. Iofs hade det inte varit för honom så skulle jag gräva ner mig i det totala mörkret.
    Kramar om! Hoppas det snart lättar... har du medicin?

Själv har jag haft ett hysteriskt utbrott på tekniken och blivit inkörd på rummet av resten av familjen... känns jättevuxet alltså. Jag är 37 år...
  • Doldis
    Anonym (bipolär) skrev 2010-04-20 21:07:00 följande:
    Jag förstår precis vad du menar! Jag har gjort några riktigt dumma saker i maniska perioder o med alkohol inblandat. Sånt som kunde spräcka mitt äktenskap...Jag kan inte fatta vissa saker jag gjort och hur elak jag har varit periodvis...Apropå din medicinering... Det är viktigt att du får något stämningsstabiliserande! Jag hamnade i början av en psykos när jag åt antidepp och fick en manisk period... Det slog över totalt! Gå in på www.1177.se och skriv "bipolär" i sökrutan uppe till vänster... Det står massor om vår sjukdom och det är uppdelat i olika avsnitt... Superbra info!
    Tack! Ska göra det! Mina antidepp har jag ätit i 6,5 år nu och gör ju bara manin värre stundtals. Min psykolog är inne på det just nu, nu när vi har fattat vad jag lider av, att jag ska få stämningsstabiliserande. Har läkartid på psyk den 17 maj. Han sa att jag kan ju alltid söka akut men jag hoppas jag slipper det.

Hur var det när det hamnade i början på en psykos? kan du förklara det...? Skulle vilja veta ifall det har hänt mig...
  • Doldis
    Anonym (bipolär) skrev 2010-04-21 11:16:38 följande:
    Det var en väldigt obehaglig känsla! Jag skakade i hela kroppen och det kändes som om jag skulle explodera liksom... Det kröp i hela kroppen och jag kunde inte stå still. Jag ringde gråtande till min psykolog och sa att jag inte visste vad jag skulle ta mig till (det var innan jag hade en psykiatriker).Jag kände att jag skulle kunna ta mig till med vad som helst! Farliga saker... Som kunde skada både mig och andra. Hade liksom inga spärrar kvar.Innan jag hamnade i det tillståndet så hade ju andra saker skett. Jag blev "kall" mot folk i min omgivning och kände det som om jag inte hade känslor för min man längre, han var bara jobbig... Känns fruktansvärt så här efteråt att tänka på det, för han betyder allt för mig!! Jag brydde mig inte om mig själv heller egentligen... Jag råkade ut för något riktigt obehagligt (vill inte skriva om det här) och efteråt fick jag så fruktansvärd ångest att jag nästan tappade livslusten...Du kommer att få den hjälp du behöver så du inte hamnar som jag!Lycka till!
    MEN VAD FASEN I H-E DET LÅTER JU SOM JAG! Har haft det så otaliga gånger, senast i morse!! Ringde psykakuten, min man kom till jobbet med mina lugnande. Alltså - nej, fan, jag - jag hatar att vara på jobbet just nu och må så här med allt det här!!

TACK. Jag menar det. Jag vet vad jag har att jobba med,  jag vet att du pratar om mig här också. Det - det där hjälpte.
  • Doldis
    Jag kände det som att jag var lite "on top of the world"... Att jag kunde klara vad som helst på egen hand och att jag inte behövde någon annan utan att jag kunde göra precis vad f-n jag ville. Ingen skulle bry sig!

Samtidigt visste jag ju nånstans innerst inne att jag höll på att sumpa allt omkring mig. Men det fanns ändå något som gjorde att jag sket i att lyssna på den rösten, utan gjorde som det passade och alla andra kunde dra som inte gillade det!

Det är en fruktansvärd situation att vara i, och jag hoppas att du får hjälp. jag vet att man blir väldigt självisk, men försök att ha i åtanke att din man också har det jobbigt... Jag och min man har pratat och det är inte lätt för anhöriga när humöret far upp och ner som det gör...

Oj vad konstig texten blev.

Ville berätta för dig att jag HAR haft början till psykos, nu när jag tänker efter. Det var bra mkt värre än en vanlig panikångestattack och hade jag inte gjort som min man sa till mig när han guidade mig genom stan via min mobil hade jag nog blivit påkörd eller värre. Jag lydde när han beordrade att jag skulle bli hämtad i stan, vare sig jag ville eller inte. Äh, orkar inte gå in på det riktigt, jag mår bara dåligt när jag kommer ihåg detta.
  • Doldis
    Dolliver skrev 2010-04-22 20:19:06 följande:
    Ja, men det är ju just så där.. "Ska bara.." och sen ryter han till, jag flinar lite och fortsätter sen lite sådär i hemlighet.. Precis som att han inte märker när jag flyttar matbordet från matsalen och in i köket..?! Och icke att jag ska ta emot nån hjälp! Nädå, jag kan själv minnsann!Eller att jag börjar riva ut allt ur köksskåpen kl 11 på kvällen.. "Men jag ska ju bara.." För JUST DÅ känns ju min idé om att möblera om bara så superbäst liksom! Och sen är det lite att jag vet ju liksom inte hur orken ser ut imorgon och då måste jag ju passa på liksom.. Eller?! Öööörkh!, kan bli så knäpp på mig själv ibland alltså..!Och i dagens samhälle så är man ju sååå duktig och ihärdig när man har tretusen järn i elden - så det känns ju så motsträvigt att stoppa det med mediciner! Men jag vet ju också att jag förr eller senare brakar in i väggen om jag kör på i den takten. Snacka om att känna sig ambivalent!
    Eh.... hua... du pratar ju om mig!!! Och detta med att starta tusen projekt när man har tusen andra på gång - och, ha ha, som du sär, som om han inte skulle märka att möblerna har flyttat på sig? Eller vad det nu kan vara? Fast just möbleringen var värre förr om åren innan jag pajade min axel. Jag möblerade om JÄMT när jag bodde själv. Nu blir mannen galen när jag försöker ändra möbleringen hemma för att jag är rastlös.
  • Doldis
    Maia skrev 2010-04-22 21:39:31 följande:
    Samma här. Vill på nåt sätt passa på när jag är hypoman för jag vet ju inte när det tar totalt slut och man orkar ingenting. Ja, man ska klara mycket på kort tid nu för tiden ute i samhället. Det sorgliga är att jag VAR sån. Sen blev jag mindre och mindre stresstålig. Nu fixar jag inte mycket. När jag börjar nya jobb, som jag alltid söker hysteriskt när jag är hypo, så går jag på mer än högvarv i några månader upp till ett år. Sen är kraschen oundviklig och jag säger istället upp mig, i hysteri.
    När jag läser det här... att du vill passa på för man vet ju inte när orken tar slut... hjälp vad jag känner igen mig. Och jag kraschar ju ständigt efter dessa hypomana perioder. Min psykolog sa till mig att man orkar kanske i hjärnan men kroppen säger ifrån förr eller senare. Vilket min har gjort helt klart. Minsta tecken på stress just nu så får jag ett illamående som förr eller senare leder till kräkningar, hade en hel månad av sånt och jag trodde jag skulle bli galen. Samma sak då, gjorde ju massor för jag visste inte när jag skulle krascha igen.
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2