• EevaS

Massor av funderingar om ÄD

Hej.

Här kommer ett långt och kanske något förvirrat inlägg med massor av funderingar och frågor rörande ÄD. Skulle någon orka sig på att svara är ingen mer tacksam än jag...

Jag är 33 år och har tillsammans med min fantastiska sambo försökt få barn i ett antal år. Jag har lindring PCO med lite oregelbunden äl, svarat bra på Pergo, dock utan graviditetsresultat (trots ett flertal (6-7 st?) försök. Vi gick vidare till IVF och har nu precis testat minus efter vårat tredje försök, denna gången blev jag också kraftigt överstimulerad.

Vi har fått över medelbra ägg tillbaka alla gången, nu sist 2 st där den ena vara "skrapad" på (AH).

Hittils har vi bara provat privat och har ett landstingsfinansierat försök kvar. Vi har också två (som tydligen klassades som medelbra) tvådagarsodlade embryon i frysen som vi kommer att sätta in).

Men då det känns viktigt för oss att få barn började vår läkare vid senaste besöket tala om ÄD och att det kan fungera "bättre" än om vi fortsätter försöka själva. Vi har resonerat mycket om det, etiska aspekter, hur det kan bli och så vidare.

Så nu snurrar det i mitt huvud, hur fungerar det?

Kan vi använda vårt landstingsfinansierade försök till det (istället för vanlig IVF)? Om inte, vad rekomenderar Ni, utomlands (var i så fall) eller i Sverige? Någon särskilt trygghet på det ena eller andra stället?

Hur fungerar det, får vi "bara" ett ägg eller alla givarens (de befrukade så klart) ägg?

Hur hittar man donator (jag har förstått att väntetiden på ÄD i SVerige är lååång och att den kortas vid egen donator)? Vi har ingen möjlighet att hitta (kors)donator inom vår vänkrets eller familj.

Hoppas Ni orkat läsa igenom (delar...) av mitt långa inlägg.

Jag vill också på förhand tacka för ev. svar.

• Svar på tråden Massor av funderingar om ÄD
  • Makima46

Mitt tips är att skriva till www.reprocentralen123@yahoo.se

Där sitter ett gäng superduktiga personer med egna erfarenheter och kunskaper om allt som rör ÄD.

Du kommer att få bra hjälp där.

Lycka till!{#lang_emotions_flower}

gravid i v. 22 med tvillingar
  • crijo

Makima, jag har försökt skicka email till dem, men inte lyckas. Fungerar den adressen fortfarande? Tack på förhand!

• Makima46
    crijo skrev 2010-02-11 17:02:48 följande:
    Makima, jag har försökt skicka email till dem, men inte lyckas. Fungerar den adressen fortfarande? Tack på förhand!
    ja, vad jag vet ska den göra det.

Skicka ett meddelande till Sleepingbeuty eftersom det är hon som har gett ut adressen här på FL.
  • Solis65

Adressen funkar, men det kan ta lite tid innan de svarar. Om man vill ha snabbare kan man bli medlem och då får man en annan mail adress.

Väntar, väntar, väntar - längtar så
  • EevaS

Tack för adressen. Jag har mailat dem. Det kostar 400 kr för fri mailkonversation i två månader. De låter mycket seriösa men jag känner att jag nog inte är riktigt där än.

Hoppas istället att några här på FL kanske vill svara .

Tack.

• crijo

Hej och tack Makina och ZXZX.
    Det fungerade.

• Makima46
    EevaS skrev 2010-02-12 13:57:31 följande:
    Tack för adressen. Jag har mailat dem. Det kostar 400 kr för fri mailkonversation i två månader. De låter mycket seriösa men jag känner att jag nog inte är riktigt där än.Hoppas istället att några här på FL kanske vill svara .Tack.
    Jasså, de tar betalt nu. Tidigare var det gratis.{#lang_emotions_dreamer}
  • Bette
    EevaS skrev 2010-02-12 13:57:31 följande:
    Tack för adressen. Jag har mailat dem. Det kostar 400 kr för fri mailkonversation i två månader. De låter mycket seriösa men jag känner att jag nog inte är riktigt där än. Hoppas istället att några här på FL kanske vill svara . Tack.
    Du kan absolut använda landstingsförsöket till ÄD. Har ni utretts både du och din man? Din man kanske har dåliga spermier? Jag har gjort ÄD i Riga och där finns två kliniker som är bra AVA kliniken och EGV. Det är viktigt att man har en gynekolog här i Sverige som är villig att hjälpa till med mediciner samt VUL. Det finns endast en klinik i Sverige och det är i Umeå som du kan göra ÄD privat i Sverige men det är lika lång kötid där vad jag förstått.

Vi har en son via ÄD som är 11 veckor på tisdag och så söt. Hoppas innerligt detta var lite svar på dina funderingar.

Har man en läkare här i Sverige kan man få medicinerna på högkostnadskortet då det kostar ganska mycket med de.

Hälsn

Bette
  • EevaS

Tack Bette för svar! Grattis så mycket till Din son!

Tror Du alltså att vi kan använda vårat landstingsförsök till ÄD? Jag är rädd att de säger att vi borde fortsätta med ytterligare ett "vanligt" IVF eftersom det egentligen inte är något fel på oss (min sambo har medelgoda simmare) och det "borde" fungera... Vad tror Du?

Gjorde Du lanstingsfinansierat eller privat i Riga? Kan man bara göra landstingsfinansierat inom Sverige?

Kötiden i Sverige har jag hört är upp till två (tre?) år?

Återigen tack för svar.

• plupp06

Vi har fått över medelbra ägg tillbaka alla gången, nu sist 2 st där den ena vara "skrapad" på (AH). Du verkar ju ha bra äggkvalitet så jag tänkte att det kanske är något annat som spökar. Har du utretts för sköldkörtel osv?

Kan vi använda vårt landstingsfinansierade försök till det (istället för vanlig IVF)? Om inte, vad rekomenderar Ni, utomlands (var i så fall) eller i Sverige? Någon särskilt trygghet på det ena eller andra stället? Jag tror ni kan omvandla landstingsförsöken till ÄD om det är läkarnas bedömning att det kommer fungera bättre för er.

Men då det känns viktigt för oss att få barn började vår läkare vid senaste besöket tala om ÄD och att det kan fungera "bättre" än om vi fortsätter försöka själva. Vi har resonerat mycket om det, etiska aspekter, hur det kan bli och så vidare. Ska ni vända er till en utländsk klinik bör ni fundera över om ni vill ha en anonym eller icke anonym donator innan ni går vidare i processen. Vissa länder har bara icke anonyma (ex Finland) medans de flesta andra har anonyma. Icke anonym innebär att barnet har rätt av vid 18 års ålder få reda på donaton om han/hon så önskar.

Hur fungerar det, får vi "bara" ett ägg eller alla givarens (de befrukade så klart) ägg? Ni får alla befruktade ägg (I sverige kan man dock vara två  st mottagarpar som delar på donatorns ägg)

Hur hittar man donator (jag har förstått att väntetiden på ÄD i SVerige är lååång och att den kortas vid egen donator)? Vi har ingen möjlighet att hitta (kors)donator inom vår vänkrets eller familj. Tror att kötiderna har kortats i flera landsting, jag fick däremot vänta i 2 år för att göra ÄD på Huddinge men nu så är väntetiden "bara" 1 år där har jag hört.

• silverhästen

hej!

Jag har inboxat dig.
    kram issi01
Svar på tråden Massor av funderingar om ÄD