• Glittran

Carlanderskatöserna del 19

Carlanderskatöserna del 19 För oss som håller till på Carlanderska!

Här kan vi stötta varandra i motgångar och glädjas åt varandras medgångar.
    och prata om allt möjligt inga frågor är dumma frågor för oss här inne.

Nya kämpare är ALLTID välkomna!

Gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48635816.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46453306.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m44331969.html

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42035091.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38981292.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m35838235.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:35
    Carlanderskatösernas listtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m52179200.html

• Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19
  • en som inte orkar mer

Hej alla! Känner att jag måste berätta att Carlanderska även misslyckas ibland. Visst är det viktigt med hopp om hjälp, men när det inte går finns en tung och mörk baksida som vi inte alls var beredda på. Vi har gjort 5 insättningar (2 sprutbehandlingar och 3 från frysen). Allt har sett väldigt bra ut hela vägen med mycket fina 5-dagars blastocyster. Vi har misslyckats varje gång, och vår läkare på Carlanderska har inte kunnat se var problemet är. Vi har lagt ut 100 000 kr, utan att få något tillbaka. Mitt livs sämsta affär. Ni som börjar med ivf, var beredda på detta. Långt ifrån alla lyckas...

• RottisTina

Förstår din frustration "en som inte orkar mer" men....
    Själv har jag gjort 5 försök där jag gjort 3 återföringar där ett inte tog sig, ett resulterade i en missed abortion å skrapning och på mitt femte försök är jag nu äntligen gravid i v 17 så det kan gå vägen oxå trots många försök å tråkiga besked. Tror att det viktigaste är att inte ge upp hoppet hur klyschigt det än må låta.
    Jag har en kompis som gjort 4 äggplock och totalt 11 återföringar och fått en son på återföring nr9 samt nr 11. Så ge inte upp men förstår dig om det känns hopplöst.
    Kraaaaam

• Resande

Förstår frustrationen när det inte fungerar. Tyvärr finns det ju aldrig garantier. Vissa lyckas ju inte förrän efter en herrans massa försök trots att allt ser perfekt ut. Man måste ju veta att det inte alltid fungerar samt själv känna var gränsen går mentalt och ekonomiskt.

• amorosa
    en som inte orkar mer: jättetråkigt att ni inte lyckats än så länge... Har själv känt precis som du, att alla andra runt omkring verkar lyckas hit och dit!
    Givetvis kan inte CA lyckas med varenda patient. Det gör ju ingen klinik. Vi gjorde själv sju färskförsök innan vi blev gravida och fick vår dotter. Precis som "Resande" säger, så måste man ju själv känna var gränsen går. Mycket beror ju på hur man mår under behandlingarna. Jag mådde väldigt bra fysiskt, och hade inga problem att göra sju behandlingar. Visst var det jobbigt pyskiskt, men vi kände ändå att vi orkade och var starka (för det mesta). Andra kanske inte orkar mer än tre behandlingar, om ens det. Det viktiga är ju att man själv känner att man är klar med ivf, när/om man väljer att gå vidare till t ex adoption. Vår läkare på första kliniken gav upp hoppet om oss efter fem försök, och tyckte vi skulle gå vidare till adoption. Själv kände vi inte oss klara med ivf, vilket ju var tur eftersom CA lyckades på andra försöket!
    Hoppas lyckan vänder snart och att ni får det barn ni längtar efter (på ett eller annat sätt!).

CarolineB: min första behandling tog jag 100 IU Puregon, alltså ännu lägre än dig. Vi fick ut 4 ägg på den behandlingen. Vad jag har förstått så börjar läkarna ofta på en lite lägre dos första behandlingen, eftersom de inte vet hur du svarar på behandlingen. Ser de sen på vul att det går lite långsamt, så får du nog öka dosen. Så du får säkert fin äggskörd!! Går det bra med sprutandet?    
    ♥Alice föddes 2012-02-08♥
  • CarolineB

Amorosa - Ja det är väl så, ska på ultraljud på onsdag så det ger sig! Det går jätte bra med preugon sprutan är dock nervös för imorgon då jag ska börja med orgalutran. Jag är inte särskilt sprut rädd men när barnmorskan skämtade till det och sa att man fick ha lite mer "dart teknik" med orgalutranen så börjat man ju undra
    Känner inga vidare biverkningar heller, haft huvudvärk idag men det kan lika gärna bero på att det är mycket på jobbet!

Hur går det för dig?

• amorosa

Ja, Orgalutransprutan är lite svårare att få in i huden. Men det fixar du säkert galant!!

Jag var på nytt vul igår, men det står still i min kropp. Har en cykel på ca 45 dagar, så ingen överraskning att inget hänt ännu. Äl bör ju vara runt dag 30 och jag är bara på dag 18 idag. Var på vul i Malmö, så jag ska ringa CA nu och höra vad vi ska göra. Läkaren igår sa "inget nytt vul förrän tidigast fredag". Lönlöst att jag äl-testar de här dagarna, känns det som. Så trist att köra på flera vul. Har en timmes körning enkel resa, så det blir många timmar i bilen och från jobbet... Hade varit enklare med stimulerad cykel, känner jag nu. Får se vad CA säger idag. 

♥Alice föddes 2012-02-08♥
  • Love is everything

En som inte orkar mer:
    Vi gjorde 4 IVF-försök innan sonen kom till. Och då var det först efter 4 år med hormonbehandlingar i tablett- och sprutform som vi startade med IVF! Hoppet har varit det sista som lämnat oss i denna resa, det är tack vare det vi har fortsatt... Hade jag vetat att IVF var det som gjorde att jag fick min son hade jag lagt ut de pengarna redan för fem år sen. Och på så sätt besparat oss de jobbiga första åren, som aldrig ledde nån vart.

Jag besökte en kinesisk akupunktör efter tredje IVF-försöket, som sa att jag aldrig skulle kunna behålla ett embryo, hur bra än allt såg ut, för att mitt blod var alldeles för tjockt. Så jag övertalade min läkare att få testa blodförtunnande sprutor trots utmärkta blodprover och tester! Och förmodligen var det det som funkade! Kan tillägga att jag haft perfekt slemhinna och tipptoppblastocyster vid varje IVF-försök vi gjort.

Så mitt råd är att gå vidare, leta efter andra möjligheter, hör med andra läkare, besök gärna en kinesisk akupunktör! De ser rakt igenom en, genom att undersöka ex handen, ögonen, tungan. Finns mycket hjälp att få där! Lycka till och hoppas ert hopp lever vidare ett tag till, så att även ni får den underbara möjligheten att få bli föräldrar! Styrkekramar

• CarolineB

Denna eviga väntan på allt! Var på ulj idag och mn kunde se 12 st äggblåsor på ca 10mm. Vet inte om det är bra, dom sa att det var normal iallafall. Jag behövde inte ändra dosen heller så det var ju bra!

• Love is everything

CarolineB: Det låter ju helt perfekt! Det bästa är när de är i samma storlek, då är det större chans att äggen är mogna! ð???När ska du på nästa VUL?

• CarolineB

Love is everything - Haft ÄP idag och fick ut 11 ägg Återföring prel. lördag! Ska lägga mig i soffan och tycka synd om mig själv en stund, det var inget rolig upplevelse

Hur går det för dig?

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19