För oss som bakar
Har stulit det ärligt ;) från någon, kommer inte ihåg vart! :)
Har stulit det ärligt ;) från någon, kommer inte ihåg vart! :)
Cooljen
Tycker faktiskt den gör det :) kanske lite mer vaniljsmak på Ikeas men denna blir bäst att äta dag två. Jag letade faktiskt efter någon som liknade Ikeas när jag hittade detta receptet. Det liknar iaf Ikeas mest av de jag har provat. Berätta gärna vad du tyckte sen. Lycka till :)
Eliten
Det lät verkligen smaskigt. Jag älskar snickersglassen så din brownie m vaniljglass e nog barnsligt gott :) måste testa det nån dag! Tack
Alexs mamma
Jag älskar allt m citron å choklad. Ett lager med reisenfluff hade jag i min senaste tårta m lemoncurdgrädde. Blev super gott :)
Eliten
Nu står en snickersbrownies omgång i kylen :) har smakat lite på smeten längs vägen å vill bara säga tack snälla för receptet! Riktigt gott hitintills å tvivlat inte på att kakan som helhet är sämre ;)
Trevlig helg
Hej
Jag letar efter en Springform med diameter på runt 15 cm. Jag har en på 23 cm å ska göra min bröllopstårta. Det blir väl lagom m runt 15 om man ska ha två våningar? Kakburken.se är de slut på :( har även kollat på Strössel å annat. Nåt förslag på vart jag kan hitta en??
Nele
U maid My day!!! Tack!!!! :)
Nu till mitt nästa problem.... Hur stor sats ska man göra till tårtbottnarna? Till min 23 cm så brukar jag har fem ägg å det blir lagom. Blir 3 dl i tre lika receptet. Min lilla Springform är 18 cm. Hade den bara varit hälften så stor hade det varit lättare :) hur stor sats gör ni?? Eller ska jag göra en hel sats å bara använda två tredje delar av den?!?! Knepigt!! :)
Tack 3tjejer :)
Mamasnest
Jordgubbscheesecake!!! :)
Bottnen
15 st digestivekex
125 gram Smör, ej smält
Cheesecakesmeten
400 gram Philadelphiaost
2 st ägg
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
Garnering
1 liter färska jordgubbar
2 dl Koncentrerad röd saft, ej högkoncentrerad
4 st gelatinblad
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Mixa kex och smör till bottnen i en matberedare och tryck ut i en form med avtagbar kant, 24 cm i diameter. Grädda i 8-10 minuter.
3. Rör osten till fyllningen mjuk. Vispa sedan ägg och socker pösigt i en annan bunke. Rör ihop osten med äggblandningen och vaniljsockret.
4. Häll smeten i formen och grädda ytterligare 15 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite dallrig i mitten när du tar ut den. Låt den svalna och ställ sedan in den i kylen ca 1 timme.
5. Skiva jordgubbarna och fördela tätt på kakan. Blötlägg gelatinbladen i 5 minuter och värm under tiden saften i en kastrull. Vispa sedan ner de utkramade gelatinbladen och rör tills dom smält. Låt saften svalna i vattenbad tills den börjar bli lite trögflytande. Skeda sedan över saften över bären, var noga på kanterna och mellan alla håligheter mellan jordgubbarna.
6. Ställ in i kylen för att stelna en stund. Avnjutes kall!