Inlägg från: Juppepuppe |Visa alla inlägg
  • Juppepuppe

För oss som bakar

Fast vad menar du? All mousse är väl så? Att den är rinnig innan den stelnar? Eftersom mousse är gjord på grädde. Annars tar jag också gärna emot tips om det finns mousse som liksom blir mousse direkt! :)

• Juppepuppe

Fast när jag låter det stå och stelna kan jag inte bre ut det. Den är för styv då. Kanske ska testa ditt recept. 

• Juppepuppe

Bollarna ska vara kylskåpskalla. Sen doppar du pinnen i choklad och trycker in den i  bollen. Då stelnar chokladen och fungerar som lim!

• Juppepuppe

Jag har ett mousserecept som jag älskar! 
    5 dl bär
    3 dl grädde
    2,5 tsk gelatinpulver
    1 tsk vaniljsocker

Blötlägg gelatinet i en skål. Låt stå 10 minuter. Mixa och värm bären. Lägg ner gelatinet i bärpurén och låt smälta helt. Låt detta svalna lite. Under tiden kan du vispa grädden. Den ska inte vara hårt vispad! Då kan moussen skära sig.
    Blanda ihop allt. Stelnar efter en timme eller så i kylskåp.  

• Juppepuppe

Nej, inget mer än vaniljsockret. Tycker inte att det behövs. Men det kan man ju tillsätta om man vill. Jordgubbar är ju t.ex. väldigt söta i sig självt. 

• Juppepuppe

Det funkar att göra det i receptet. Har själv gjort det när jag bytte ut bären mot citronsaft för att göra citronmousse. Jag använder detta recept till allt. 

• Juppepuppe

Gjorde whoopies idag. Citron/hallon. Underbart goda! Men hur förvarar man dem? Med krämen emellan och i burk i  kylskåp?

• Juppepuppe

Kan då säga att jag chansade och la dem  i en burk i kylskåpet. Det gick jättebra. Tog fram den en stund innan de skulle ätas så att de inte skulle vara genomkalla. 

• Juppepuppe

Testade att spritsa korgmönster för första gången. Man ser inte så bra på bilden, men för att vara första gången är jag nöjd. Det blev lite ojämnt här och var, men inte så farligt. hade jag haft tid hade jag velat göra fler tredimensionella blommor, men jag kom på för sent vad jag ville göra!

Svar på tråden För oss som bakar