• fluu

För oss som bakar

Eleonor01 skrev 2014-04-05 15:20:56 följande:
    Jag har tänkt att försöka baka en legotårta till min pojkes födelsedag. Är det någon som har prova siliconformarna som e som legobitar? Är de lätta att använda?
    De är hemskt pilliga tycker jag, men med olja i och väldig försiktighet gick det.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Juppepuppe skrev 2014-04-05 16:47:31 följande:
    Olja? Blir det inte väldigt kladdigt då?

Jag har legoformar. Jag bara pudrar med lite maizena, trycker ner sugarpaste eller marsipan  och tar ut massan. Om det är lite kladdigt ställer jag formen någon minut i frysen innan jag försöker ta ut massan.
    Nja, tar lite och duttar av på hushållspapper med bra uppsugningsförmåga. Det med frysen var bra tips, ska testa!
  • fluu

Andra sockerpastatårtan jag bakat i mitt liv. Blev lite snyggare än den förra i alla fall.... Ananastårta med blåbärsfluff.

• fluu

Ingefärsfrallor

Morotskaka utan glasyr.....

....och morotskaka med glasyr.

• fluu

Påsaftonsfikat.
  • fluu
    Bambusa skrev 2014-06-30 10:59:32 följande:
    Nån som brukar baka glutenfritt??? Dottern som redan inte tål mjölk och soja har nu fått diagnos celiaki (gluten intolerans) och jag kan noll om de.. hittat en kartong med danskt lchf bröd-mix som är fritt från mjölk,soja och gluten.. inhandlat havremjöl och mandelmjöl -dom glutenfria havregrynen var slut.. riktigt svårt blev de plötsligt..
    Min favvo chokladkaka innehåller inget mjöl alls och så använder jag mörk allergichoklad:

frumaela.familieprat.no/2013/06/sjokoladekake-med-fire-ingredienser/
  • fluu
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-02-05 09:01:25 följande:
    Tips på goda tårtor önskas.. Bra tårtfyllning och vad man kan spackla den med..
    Föredrar tårtor med frukt, bär eller nötter, både färska eller ihopkokade/blandade med grädde.  Eller möjligen chokladkräm.  Gillar inte att "klä" tårtan för mycket så är det gräddtårta vi snackar om så spritsar jag mest på grädde, annars spacklar jag tunnast möjligast. Ofta med något som i min receptbok heter "american cakebuttercream".
  • fluu
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-02-13 08:25:46 följande:
    vill du dela med dig av det receptet?
    American cakebuttercream:

8 1/2 dl florsocker
    Närmare en dl kakao
    200 g osaltat rumsvarmt smör
    en skvätt grädde.

Mixa ihop på hög hastighet i fem minuter.

• fluu
    rere88 skrev 2015-03-17 07:41:09 följande:
    Mina två senaste bakverk <3
    Jättefint!
Svar på tråden För oss som bakar