en grönsak skrev 2010-04-13 11:15:31 följande:
Vill börja baka bröd lite smått men har varken bakmaskin eller elvips- går det iaf?Igår bakade jag "vanligt" matbröd och arbetade ut degen med händerna. Visst,det tog lite längre tid men det gick. Inte så kul dock när massa deg fastnar i händer och fingrar och det känns som att det aldrig kommer att bli nån fin och fast deg;) men det gick:PSå vad tror ni,klarar jag mig med "bara händerna" när jag ex vill baka baguetter och liknande "enkla bröd"?
Nja, jag skulle nog rekommendera åtminstone en elvisp med degkrokar om du vill ha någelunda fluffiga och saftiga bröd.
För det första så ska degen bearbetas länge (10 minuter i maskin) för att bilda gluten som gör degen seg och därmed kan innesluta den gas som bildas av jästen. Jämför med en ballong som är seg och kan expandera och innesluta luft kontra något som inte kan det. Visst kan man bearbeta degen 20 minuter för hand men det är jobbigt.
För det andra ska degen inte innehålla mer mjöl än "nödvändigt" för att inte bli för torrt. Det gör att den blir kletig och svår att bearbeta med händerna.
Men visst går det. Man har ju bakat bröd långt innan vi hade el till hushållsassistenter och degkrokar!
Väljer man att baka bikarbonatbröd (en del kallar de filmjölksbröd för de brukar innehålla fil eller yoghurt) så ska degen inte jäsa (den jäser direkt i ugnen) och därmed inte bearbetas så då går det ju utmärkt för hand.