Äggallergitråden
I denna tråden diskuteras om och när äggallergi växer bort:
www.familjeliv.se/Forum-3-318/m56273542.html
I denna tråden diskuteras om och när äggallergi växer bort:
www.familjeliv.se/Forum-3-318/m56273542.html
Vi ger först Aeruis smälttablett och sen Betapred om hon får ägg i sig
Jag har mailat ett flygbolag angående äggfri kost på flyget och frågat om vi kan ta med egen mat till dottern. Fick detta svar idag:
-----------------------------------------------------
Tack för ditt mail,
Det stämmer precis vad er säljare har berättat. Vi kommer inte kunna
erbjuda er någon äggproteinfri kost ombord.
Det vi rekommenderar er är att ta med egen mat ombord detta tillsammans med
ett läkarintyg som visas upp vid säkerhetskontrollen.
Vi har lite smörgåsar till försäljning ombord, dock kan vi inte garantera
detta helt äggproteinfritt.
Har ni flera frågor eller funderingar är ni hjärtligt välkomna att komma i
kontakt med oss igen,
Med vänlig hälsning / Best regards
Linda
Tui Fly Nordic
Yosa:
Vi hade med egen mat till vår lilla tjej när vi var på Kanarieöarna. Vi fick samma info som er att vi behövde ett läkarintyg. Det var inga problem.
Dom rådde oss att ta med mat i en alminiumform eller liknande, så kunde dom sätta in maten i sina värmeskåp så att den var varm när den skulle serveras. Micro fanns inte ombord.
Jag hade med en egengjord lasange (som jag la i en sådan där engångs aluminiumform med lock) till dottern som serverades när den andra maten serverades och alla var glada och nöjda. Vi beställde ändå "flygplans-maten" till henne så att hon fick bestick, dryck, bröd och smör osv precis som hennes storasyster fick.
Jag hade också med en ny aluminiumform till Kanarieöarna som vi fyllde med pasta och korv till hemresan. (Vi bodde på ett al inclusive hotell och fick ta mat från buffén till "dogy bag".)
Allt fungerade jättebra!
Nu måste jag delge er! En underbar människa här på familjeliv har hjälpt mig. Hon kan flytande spanska och jag önskade hjälp att skriva ett kort som vi kan ha med oss när vi åker till Grand Canaria. Jag ville beskriva allergin kort och vilka följder det får om Elin får i sig ägg. Jag ville också skriva kortfattat vart man till exempel hittar ägg (för många tycks tro att ägg bara finns som kokt ägg eller stekt ägg). Sen som avslutning en fråga vad de har som hon kan äta. Tänkte att vi skriver ut kortet i fick--fromat och plastar in så kan vi ha med det till glass-barer och restauranger. Jag delger er gärna ifall ni skulle behöva det på spanska.
Svenska:
Vår dotter är allergisk mot all mat som innehåller ägg såsom till exempel i bröd, pasta, glass, kalla såser och majonäs. Felaktig mat kan få allvarliga konsekvenser och leda till andnöd! Vad har ni som hon kan äta?
Spanska:
Nuestra hija es alérgica a todos los alimentos que contienen huevos,de manera que por ejemplo pan, pasta, helado, salsas frías y mayonesa . Alimentos que contengan huevo puede tener consecuencias graves y conducen a la falta de aliento! ¿Que tiene usted que pueda comer?
Vår dotter är allergisk mot all mat som innehåller ägg såsom till exempel i bröd, pasta, glass, kalla såser och majonäs. Felaktig mat kan få allvarliga konsekvenser och leda till andnöd! Vad har ni som hon kan äta?
Fick tips här i tråden att skriva hur allvarlig det är för att de ska ta de på allvar samt skriva ner i vad man kan hitta ägg såsom jag gjort. Många tycks ju tro att ägg bara är ett kokt ägg.
Angånde flyget: jag mailade direkt till flygbolaget TuiFly som vi åker med. De beskräftade att de inet har äggfri mat att erbjuda och att vi då får deras tillåtelse att ta med egen mat till henne och vi har läkarintyg på detta. Vu flyget 5,5 timme plus sen den tid de tar på flygplatsen och transfer så jag tänkte ta me dnågon korv-sallad till henne, smörgåsar med matigt pålägg, bananer. Du får inte ta med dryck genom säkerhetskontrollen men väl igenom den kan du köpa dricka på tex taxfreee eller kiosk som du tar med till ditt barn. Så tänkte vi göra. Flygbolaget skrev att de sålde smörgåsar också men att de inte kunde garantera äggfritt. De säljer även läsk på flyget. är det nbågonstans som hon verkligen inte får få fel mat så är det ju på ett flyg så vi kommer att ta med egen mat.
Ett super-enkelt glasstårterecept är att köpa bid pack (utan ägg då) rosa glass. Sen lät jag paketet stå fram lite och sen tog jag och fyllde en hjärtformad sockerkaksform (går ju naturligtvis med vilken form man vill) och tryckte ut glassen i. Man behöver ha gladpack i botten så att glassen sedan ska lossna. Tryckte ut ordentligt i kanter och hörn. Sen frös jag formen. När det sen va kalas tog jag ut glassen ur formen (med hjälp av gladpacken) och lade på en tallrik. På den hjärtformade rosa glassen hällde jag sedan hjärtformat strössel. Passade perfekt till dotterns 4 års kalas