• Yosa

Vi ger först Aeruis smälttablett och sen Betapred om hon får ägg i sig

• Yosa

Jag har mailat ett flygbolag angående äggfri kost på flyget och frågat om vi kan ta med egen mat till dottern. Fick detta svar idag:
    -----------------------------------------------------

Tack för ditt mail,

Det stämmer precis vad er säljare har berättat. Vi kommer inte kunna
    erbjuda er någon äggproteinfri kost ombord.
    Det vi rekommenderar er är att ta med egen mat ombord detta tillsammans med
    ett läkarintyg som visas upp vid säkerhetskontrollen.
    Vi har lite smörgåsar till försäljning ombord, dock kan vi inte garantera
    detta helt äggproteinfritt.

Har ni flera frågor eller funderingar är ni hjärtligt välkomna att komma i
    kontakt med oss igen,

Med vänlig hälsning / Best regards
    Linda
    Tui Fly Nordic

• Yosa
    SanTan skrev 2011-01-19 12:26:01 följande:

Yosa:

Vi hade med egen mat till vår lilla tjej när vi var på Kanarieöarna. Vi fick samma info som er att vi behövde ett läkarintyg. Det var inga problem.
    Dom rådde oss att ta med mat i en alminiumform eller liknande, så kunde dom sätta in maten i sina värmeskåp så att den var varm när den skulle serveras. Micro fanns inte ombord.

Jag hade med en egengjord lasange (som jag la i en sådan där engångs aluminiumform med lock) till dottern som serverades när den andra maten serverades och alla var glada och nöjda. Vi beställde ändå "flygplans-maten" till henne så att hon fick bestick, dryck, bröd och smör osv precis som hennes storasyster fick.

Jag hade också med en ny aluminiumform till Kanarieöarna som vi fyllde med pasta och korv till hemresan. (Vi bodde på ett al inclusive hotell och fick ta mat från buffén till "dogy bag".)

Allt fungerade jättebra!

Tack för ditt svar! Vart på Grans canaria åkte ni? Vi ska till Bahia Felis och hotellet heter Las Pitas. Vi har också bokat all inclusive. Hur fungerade det? Informerade de er om vad som var okey att äta? Fanns de gott om äggfritt på buffen? Hur var det  med tex. bröd?
  • Yosa
    SanTan skrev 2011-01-20 12:57:05 följande:
    Yosa:
    Vi var på Lanzarote (i november 2009) (Ett Blue Village-hotell med Bamseklubb. Flamingo nått hette det....)

Brödet var ok och äggfritt. Samma som i sverige.
    Däremot serverade dom ALLTID pannkakor och det var lite synd för min tjej ÄLSKAR pannkakor men självklart fanns det inte några äggfira varianter.

Pastan innehöll dock tyvärr ägg. Men kockarna var jätesnälla och dom hade en allergivariant som var ägg-fri, glutenfri och mjölkfri och den kokte dom gärna till henne, varje kväll om vi önskade. Det var bara att säga till lite innan vi skulle gå och äta.

Dom försökte göra sitt bästa och var väldigt snälla och tillmötesgående.

Glassen var också äggfri (GB:s kulglass! ) Så det var ju skönt!

Allt gick jättebra och fungerade kanon!

När ska ni åka?
    Vi åker i oktober var det svensktalande kockar? Om inte, det var inga problem att få dem att förstå er diet?
  • Yosa

Nu måste jag delge er! En underbar människa här på familjeliv har hjälpt mig. Hon kan flytande spanska och jag önskade hjälp att skriva ett kort som vi kan ha med oss när vi åker till Grand Canaria. Jag ville beskriva allergin kort och vilka följder det får om Elin får i sig ägg. Jag ville också skriva kortfattat vart man till exempel hittar ägg (för många tycks tro att ägg bara finns som kokt ägg eller stekt ägg). Sen som avslutning en fråga vad de har som hon kan äta. Tänkte att vi skriver ut kortet i fick--fromat och plastar in så kan vi ha med det till glass-barer och restauranger. Jag delger er gärna ifall ni skulle behöva det på spanska.

Svenska: 
    Vår dotter är allergisk mot all mat som innehåller ägg såsom till exempel i bröd, pasta, glass, kalla såser och majonäs. Felaktig mat kan få allvarliga konsekvenser och leda till andnöd! Vad har ni som hon kan äta?

Spanska: 
    Nuestra hija es alérgica a todos los alimentos que contienen huevos,de manera que por ejemplo  pan, pasta, helado, salsas frías y mayonesa . Alimentos que contengan huevo puede tener consecuencias graves y conducen a la falta de aliento! ¿Que tiene usted que pueda comer?

• Yosa
    Karla79 skrev 2011-03-03 12:17:05 följande:
    Lägger in den här också (egen tråd):

Vi ska flyga till USA i sommar med vår son som då är 1,5 år och allergisk mot ägg (och ev. mjölk, det verkar ha vuxit bort).

Har ringt SAS och frågat hur det här med allergimat funkar, och blev väldigt överraskad att de hade så dålig koll. De sa att man får bara ta med grötpulver samt 1,5 dl annan mat pga restriktionerna. Och att har man läkarintyg så får man "väl" ta med annan mat också. Och att vi skulle kryssa i att vi ville ha barnmat när vi gör bokningen, men fick inget svar på om denna barnmat var ägg- och mjölkfri.

Men hallå, allergier hos barn är ju supervanliga!!! Det måste ju finnas rutiner för det här, eller?

Vill gärna ha tips och råd på hur ni andra har gjort!

(Och en bonusfråga för den som orkar, hur rädd behöver man vara för att äta på restauranger egentligen- om man säger att man måste ha äggfritt kan man lita på att det inte finns spår då? Fattar ju att det är olika från restaurang till restaurang, undrar mer hur ni har TÄNKT på resor, om ni råkat ut för något särskilt, vad vi ska tänka på etc.)
    Jag har funderat påd etsamma som dig. Vi åker med Fritidsresor till Gran Canaria i höst och har mailat fritidsresor angående all inclusive-maten som vi ska ha. De bad oss maila direkt till hotellet veckan innan ankomst. Vi har även gjort ett inplastat kort där vi skrivit på spanksa att hon är allergisk mot ägg... skrev såhär om man översätter de till svenska:

Vår dotter är allergisk mot all mat som innehåller ägg såsom till exempel i bröd, pasta, glass, kalla såser och majonäs. Felaktig mat kan få allvarliga konsekvenser och leda till andnöd! Vad har ni som hon kan äta?

Fick tips här i tråden att skriva hur allvarlig det är för att de ska ta de på allvar samt skriva ner i vad man kan hitta ägg såsom jag gjort. Många tycks ju tro att ägg bara är ett kokt ägg.

Angånde flyget: jag mailade direkt till flygbolaget TuiFly som vi åker med. De beskräftade att de inet har äggfri mat att erbjuda och att vi då får deras tillåtelse att ta med egen mat till henne och vi har läkarintyg på detta. Vu flyget 5,5 timme plus sen den tid de tar på flygplatsen och transfer så jag tänkte ta me dnågon korv-sallad till henne, smörgåsar med matigt pålägg, bananer. Du får inte ta med dryck genom säkerhetskontrollen men väl igenom den kan du köpa dricka på tex taxfreee eller kiosk som du tar med till ditt barn. Så tänkte vi göra. Flygbolaget skrev att de sålde smörgåsar också men att de inte kunde garantera äggfritt. De säljer även läsk på flyget. är det nbågonstans som hon verkligen inte får få fel mat så är det ju på ett  flyg så vi kommer att ta med egen mat.

• Yosa
    Karla79 skrev 2011-03-14 06:19:36 följande:
    På Ockelbo Gouda-ost står det "mikrobiologiskt ostenzym", är det samma sak som lysozym?
    Oj öh aldrig sett förrut och tycker de låter konstigt. Kanske någon annan i tråden vet va de kan vara. Ring till tilllverkaren annars och be dem förklara.
  • Yosa

Ett super-enkelt glasstårterecept är att köpa bid pack (utan ägg då) rosa glass. Sen lät jag paketet stå fram lite och sen tog jag och fyllde en hjärtformad sockerkaksform (går ju naturligtvis med vilken form man vill) och tryckte ut glassen i. Man behöver ha gladpack i botten så att glassen sedan ska lossna. Tryckte ut ordentligt i kanter och hörn. Sen frös jag formen. När det sen va kalas tog jag ut glassen ur formen (med hjälp av gladpacken) och lade på en tallrik. På den hjärtformade rosa glassen hällde jag sedan hjärtformat strössel. Passade perfekt till dotterns 4 års kalas

Svar på tråden Äggallergitråden