• Yosa

Äggallergitråden

Coonisgirl: Oj skrev ett svar som försvann

Enligt Elins läkare skulle hon kunna äta kyckling men hon fick eksem varje gång så vi avstod kyckling något år.

Vet inte hur ofta test görs. Elin testades vid 9 månader. Vid 1,5 år råkade hon få i sin ägg och mjölk (som hon då va allergsik mot) på dagis så vi åkte akut in till barnmedicin. Pga av detta konstaterades ju att inget nytt test behövdes göras. Däremot pricktestades hon sen vid 2 år för o se om mjölk sjunkit vilket det hade gjort så provokation på mjölk skedde då. Sen något år senare råkad ehon få i sig fel pannkaka på dagis (den med ägg) och blev dålig varpå ägg-test än en gång inte behövde göras. Inför svininfluensavaccinet pricktestades ägg coh vaccinet så då fick de ju se att ägg var kvar (ett år sedan) . I somras råkade hon få glass i sig med ägg i så då fick vi än en gång se att ägg fanns kvar. Hon är nu 5.5år (blir 6 i mars)

I rast tittar de ofta efter björk, fisk, ägg, mjölk, hund, katt, nötter, vete, soya jag har säkert glömt något. Men de testar inte kyckling såsom du frågade.

• Yosa
    GonzoQuest skrev 2010-11-09 21:38:14 följande:

Tack för svar. Ja hon äter tillagat ägg i mat, brukar reagera lite med nässelutslag/prickar.. usch vad hemsk jag känner mig.  Kladdkakan innehöll ägg tänkte att den är tillagad, men samtidigt är den väldigt kletig så jag vet inte..  Ska nog kolla upp henne igen så att det blir någon ordning på det hela. Hon har också mycket eksem i armhålorna och knävecken och torr och knottrig hud med prickar, torra fläckar. Det är väl säkert också pga ägg.. 
    Det står överallt att äggallergin ska bli bättre och bättre ju äldre barnen blir och kanske tillslut växa bort. Är det vanligt att den blir värre och värre? De extrema reaktionerna då hon svullnat igen helt har hon inte haft på ca 1 år, men samtidigt börjar hon reagera oftare men mindre allvarligt.

Ska ta bort all ägg nu och kolla om det blir bättre och skippa kyckling.

Tack.

Min dotters allergi blev värra första åren. Men nu något bättre. Tex första tiden (9månader) tålde hon kokt ägg mot huden. Vid ca 2-3års ålder tålde hon inte kokt ägg mot huden och inte ens att vi tagit i ett ägg och sedan tagit i henne (utan att ha tvättat oss). Nu som 5.5åring tål hon kokt ägg mot huden och att vi har tagit i ägg och tar i henne. Dock inte kokt ägg på "trasig" hud. Vi har pricktestat lite hemma.

Eksem kan vara oerhört jobbigt för dem och även störa nattsömnen. Vore jag som du skulle jag ta bort all ägg och se hur eksemet blir efter några månader. Sen introducera i kokt tillagad form och se hur hon mår då.
  • Yosa

...menade värre första åren för att sedan bli något lindringare vid ca 4 års ålder (=att tåla mot huden). Nu vid 5.5års ålder tål hon inte att äta det i någon som helst form ännu.

• Yosa

Någon av er som åkt på charter med era allergiska barn?
    Har ni haft all inclusive? Hur fungerar all inclusive med kraftig allergi? Vilket bolag har ni åkt med? Något bolag ni avråder ifrån eller något ni rekommenderar?

• Yosa
    Molina skrev 2010-11-20 21:03:10 följande:
    Vi åkte i somras med vår tjej med halvpension med fritidsresor till Cypern och på det stället vi åkte hade kockarna stenkoll vi fick gå runt och dom sa vilken mat som hon/vi kunde äta. (mjölk,ägg,soja)
    Kockarna fixade tom egen efterätt till oss, en stjärna till dom i kant.
    Jag antecknar också! Var det en buffe på hotellet som de kunde peka ut vad hon tålde? Hur gick det med att köpa glass? Gick det att läsa innehållsförteckningen?

Någon med allergiskt barn som ätit all inclusive? Hur fungerar det utomlands?
  • Yosa

Ohh tack snälla för ditt svar! precis sånt man undrar. Ja vi var egentligen sugna på att åka redan denna vinter men kände att vi avvaktar dels pga av allergin och dels pga av att Lillebror är relativt liten än och en del andra saker. Nu nämnde min pappa att han o hans sambo gärn aåker iväg tillsammans med oss nästa vinter och då gick tankarna genast till Elins allergi. Vi diskuterade om lägenhetshotell vore bra då man ju kan laga viss mat själva då. Men när jag läser vad du skriver blir jag lättad.

Till saken hör att jag mailade ving, apollo och vilka bolag det nu va redan i våras för att fråga om maten vid allergi men fick väldigt dåliga och okunniga svar och gav likosom upp

Hur är det med specialkost på flyget?
    Eller åt ni ingen man på flyget kanske?

Tack snälla för all info!

• Yosa
    Molina skrev 2010-11-22 22:48:05 följande:
    Yosa: Vi beställde ingen flygmat, tog bara lite mer än 4timmar att åka så vi hoppade, är jätte känslig för flygmat har tyvärr lyckats blivit matförgiftad. Men dom har allergimat på flygen.

Ett tips när ni hittat stället ni vill åka till och hotellet så maila direkt till hotellet.
    Ja så får det bli att jag mailar direkt till hotellet så att vi kan kolla lite innan och förbereda dem.
  • Yosa
    hypertalk skrev 2010-11-23 14:56:07 följande:
    Yosa - vi ska åka iväg till Teneriffa om ca 2½ vecka. Återkommer med hur det funkar med sonens allergier (ägg, vete, nötter och fisk). Vi har dock valt ett lägenhetshotell just med tanke på hans allergier. Vi har beställt flygplansmat eftersom resan är 6 timmar. Tycker att det ska bli himla spännade. Jag har dock fått höra från en som "bara" är glutenintolerant att Spanien är ett jättebra land att åka till när man har allergier då det mesta är bra uppmärkt. Men jag antar att det bara gäller butikerna, får se hur det blir med restaurangerna.
    Kan tillägga att sonen är 3 år. Vi har också, precis som du, varit skeptisk till att resa utomlands just med tanke på hans allergier. Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra, kommer att ha ett helt apotek med mig känns det som ifall att ngt går snett! Vill så gärna kunna resa med barnen då jag själv kommer ihåg hur underbart jag tyckte att det var när jag själv var liten.
    Tack för att du delger oss! Ja skriv till oss när resan är klar. Vill veta så mycket som bara går!

Ett tips (om han "bara" är 3 år) är att du kanske kan ta med några barnmatsburkar om det finns någon som han tål? Min son på 3 år (dock inte allergisk) gillar lasange och moussakan och de kan vi ha med ibland till honom. Det bästa är att han äter de med superaptit och att han äter dem utan att de behöver värmas. Perfekt att bara ge i tex bilen eller nåt. Kanske det finns någon burk han tål som du kan ha som mat på tex flyget? Minns att detta var räddningen ibland då Elin var liten (det är hon som är allergisk mot ägg). Nu kan jag inte gärna ge henne 1 1/2 årsburkar
  • Yosa
    hypertalk skrev 2010-12-21 19:49:06 följande:
    Yosa - nu  har vi varit iväg på vår första semester utomlands med allergibarn och det har funkat finfint!! Sonen är som sagt allergisk mot ägg, vete, fisk och nötter. Vi beställde glutenfrikost till honom på planet då han börjar kunna äta glutenfritt istf naturligt glutenfritt alltmer. Dock ville han inte äta den maten (lite krasslig i magen innan vi åkte så han hade ingen vidare aptit). Väl på Teneriffa började vi att leta i mataffärer efter saker han kunde äta. Dessvärre hade de inget bröd what so ever som var ens glutenfritt. Vi frågade på 3 stora mataffärer men dom såg helt frågande på oss när vi frågade efter bröd "sin gluten". Men på många andra matvaror stod det faktiskt "sin gluten" vilket var skönt.

Men det funkade bra med maten ändå, en kväll åt han pommes och majskolv och var nöjd! Barn kräver ju inte så mkt i matväg vilket är skönt. Vi lagade dock den mesta maten i lägenheten, alltför att slippa oroa oss. Han fick äta isglass (även om den nu kan innehålla vetestärkelse) för att vara säker på att den inte innehöll ägg eller nötter.

Vi fick blodad tand och vill mer än gärna åka igen, kanske redan till hösten om ekonomin tillåter och då kommer vi att välja ett "fastlands-land" för att förhoppningsvis få ett större utbud av matvaror. De ggr vi var på restaurang och åt var de mkt hjälpsamma och gjorde utan protester specialmat åt honom.

Lycka till med val av resa!
    Tack snälla att du berättade hur det gått. Vi tänker oss att åka nästa vinter någongång och då får jag väl läsa på lite vad allergi och ägg heter på språket. Återkommer nog med frågor. När man bokar diet-mat till flyget, när gör man då det? När man bokar?
  • Yosa

Kallrökt lax?? Har ni varit med om att den innehållit ägg? Vågar man?

Svar på tråden Äggallergitråden