• Twixie

Äggallergitråden

Yosa - De marängbottnar i brun kartong (Nobellbagaren) är äggfria!

Daimgrädde är krossad daim (eller daimkulor) blandat i grädde. Vill man ha mer vuxensmak går det kanon att blanda i en god likör eller liknande

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Twixie
    Yosa skrev 2011-04-19 19:24:09 följande:
    Oh låter gott! Har du då marängbotten och sen dajmgrädde på och inget mer? Eller hur gör du?
    Jag brukar ha marängbottnar och krossar daim, vispad grädde med liiite vaniljsocker. Blandar tillsammans och brer ut både som mellanlager och på översta laget. Ibland har jag haft lite Bailys i (vuxenvarianten) . Har sedan daimgrädden både som mellanlager och högst upp. Man kan säkert ha lite sylt eller banan först på mellanlagret men har hoppat över det
    Mamma till H o F skrev 2011-04-19 18:43:05 följande:
    Hej på er!
    Jag undrar vilket tårtbottenrecept ni använder? Jag brukar baka den med äppelmos och vicyvatten, den blir hög och fin, men "svampig" och "tung" har ni några tips?
    Finns en banankaka i någon av baktrådarna som jag har använt ibland som också funkar kanon
  • Twixie
    SanTan skrev 2011-06-16 21:18:48 följande:
    Tunnpannkakor ca 6 st
    2,5 dl Vetemjöl
    0.5 tsk salt
    3 msk Maizena majsstärkelse
    5 dl mjölk
    3 msk margarin

1. Blanda de torra ingredienserna
    2. Tillsätt hälften av mjölken och blanda till en jämn smet
    3. Tillsätt resten av mjölken
    4. Smält fett och rör ner (eller använd flytande margarin!!)
    5. Stek i lite stekmargarin

Gott recept hämtat från boken "Eggande recept utan ägg".
    Tack för receptet Ska pröva det i veckan! Har försökt lite olika varianter men det har inte fallit herrn i smaken men tror att dessa kanske kan göra det för de verkar vara snarlika med vanliga pannkakor!
  • Twixie

På förra dagiset när sonen fortfarande var i åldern att han kunde tänkas plocka smulor på bordet eller liknande så gav de barnen bredvid honom också äggfri kost. Alltså de fick samma såser, pannkakor etc som sonen. Snett mittemot satt läraren också. Hon ville hellre sitta mittemot (eller snett i detta fallet) än bredvid för hon tyckte hon kunde se bättre vad som hände vid sonens plats.

En sak till: Knorrs (Bongs också?) flytade kycklingbuljong innehåller ägg. Kan vara bra att påpeka också. Tydligen så kom den inte upp på äggallergi när dagiset beställde då ägg bara står inom parantes som en arom eller liknande (hur mycket ägg nu smakar egentligen...). Men jag har sagt till om den speciellt. Vet inte om det är några mängder som gör att många kanske faktiskt kan klara det - jag har bara inte vågat chansa.

Det är inte ovanligt att äggallergiska barn också får pollenallergi (oftast senare i livet), jag har märkt av att sonen blir extra känslig på våren och har sagt så till förkolan också. De har också märkt samma sak så de är extra nogranna när det är som värst med pollen. Kan också vara värt att nämna för förskolan. Nu är det inte så kanske för alla men om man dessutom är osäker på hur barnet reagerar så kan det vara värt att nämna att de ska vara lite extra försiktiga ibland.

• Twixie

Vi har inte tagit något test på tre år. Vi tog sista testet när sonen var drygt 1,5 år. Då var det egentligen mest för att han skulle börja på ny förskola som vlle ha läkarintyg och vi gjorde ett pricktest för att säkerställa att han fortfarande var allergisk. Läkaren menade sedan på att då han fortfarande var allergisk så var det ingen idé att testa sonen igen förrän i 5-års åldern eftersom det är ovanligt att allergin växer bort mellan dem åren. Enligt honom så är det att allergin antingen växer bort under första levnadsåret eller så är nästa "vanliga" fas i skolåldern...

Vi har testat lite hemma med ägg på armen och det har gett utslag. Har testat med kokt ägg, tänkte att när/om han klarar det så kan jag testa med rått på armen. Men så länge han reagerar på kokt kommer han också reagera på rått. Känner inget behov av att testa på mottagningen så länge jag ser att han reagerar hemma. Vi har fått nya läkarintyg efter det sista provet, de har frågat om jag tror att han fortfarande är allergisk och det har jag sagt att han är.

• Twixie

VI har nästan bara Barilla hemma vad gäller pasta, iofs Ica och Kungsörnen också. Olika sorter. Men M reagerar inte när det "bara" är spår av ägg. Barillas vanliga lasagneplattor är utan ägg. Många har frångått ägg i sin pasta mer och mer märker jag. Vad jag tycker är bra med Barilla och Ica är att de har ett halvt äggskal på den pastan som innehåller ägg (inte bara spår av) så man kan sålla ganska snabbt!

Tänkte på om man i Trådstarten kunde sätta upp några tips på vanliga fallgropar (Tandkrämen med ägg t.ex.) och sån't som inte innehåller ägg som man tror kan innehålla ägg (som många köpemaränger, de äggfria innehåller dock mjölkxxxx). Självklart måste man ändå läsa sig till det mesta på innehållsförteckningen men kan vara bra tips på vägen...

Vi har gått uteslutande på innehållsförteckningar och om vi varit tvekande mailat företaget för svar. Iom att det är så hårda regler kring innehållsförteckningarna så har vi litat på dem. Det har fungerat hittills (det är inte av att det missats på innehållsförteckningen som M fått allergiska reaktioner).

• Twixie

Sonen äter kyckling men säger att han får ont i halsen av det. Vet dock inte om det kan ha med allergin att göra eller om det är dåligt minne av kyckling från när han hade halsfluss i vintras och åt en del kyckling. Att det liksom satt sig att kyckling = halsont, för han säger inget om halsont om han inte vet att det är kyckling han äter. Vet dock inte om det äö för att han inte säger något eller för att han inte känner något. Har däremot blivit mer försiktig med kyckling till honom. Kusinen som är äggallergiker (super) föredrar kyckling före annat "kött".

• Twixie

Någon som vet om en fördröjning av reaktion generellt innebär förbättring eller försämring av allergin? Testade med rått ägg på sonen. Blev inget märke (tidigare har det kommit inom fem minuter och stora kvaddlar). På eftermiddagen dagen efter så började det klia precis där plåstret suttit och han fick som små röda knottror... men det var iaf 16 timmar efter!

• Twixie

Tack Kavat Så sent som i våras reagerade han fortfarande på ägg (kokt som rått) inom fem minuter från det att jag satt på plåstret. Det har också blivit stora blåsor, man har också sett var han kliat sig om han har varit snabbare än måg. Men nu som sagt gav det ingen reaktion då utan han hade på plåstret i över en timme utan reaktion, därmot eftermiddagen efter så blev det knottrigt och rött. Ska pröva dock nästa gång med annat plåster, så att det inte är plåstret han reagerat på. Han får utlslag av "Cars" och dem plåstrena. Frågan är bara hur hans reaktion på ägg har förändrats, tidigare spydde han inom 15 min efter intag av ägg, undrar hur han reagerar nu. Skulle vilja veta, men vill ju inte provocera...

• Twixie
    LokesMammi skrev 2011-09-04 12:17:50 följande:
    Min son hade högt resultat på ägg på blodprovet! Sambon har kokat o skalat ägg i sonens närhet, utan resultat o även satti kokt ägg på benet utan resultat!
    Då betyder det alltså att han tål och vara i närheten av ägg o röra vid ägg, men inte äta ägg?
    Skulle tolka det så om han fått höga värden på blodprov. Vi har aldrig gjort blodprov utan bara pricktest hos läkare. Pröva också på underarmen (undersidan alltså av armen), där är huden mycket tunnare.
Svar på tråden Äggallergitråden