Inlägg från: Sousafon |Visa alla inlägg
  • Sousafon

Äggallergitråden

Hej ni rutinerade allergimammor!

Jag undrar en sak om kakrecept. Kan man göra alla mjuka kakor utan ägg? Jag har ett recept på mjuk kaka där man har bara bakpulver, men om jag vill göra om ett vanligt recept och bara göra det utan ägg, hur gör jag då? Som när man ska vispa ägg och socker poröst, lite svårt utan ägg... Vi klarar vanligt mjöl och mjölk, det är bara ägget som måste bort.

Buggis: Skulle inte glasstårta kunna vara något? Eller kanske tårta med maräng? Vet inte på rak arm om gluten, men visst är det märkligt nog så att köpemarängbottnar inte innehåller ägg?

• Sousafon
    Billabong skrev 2011-01-04 22:10:12 följande:
    Nu är det dags för dagisstart snart för min äggallergiske gosse.
    Har ni några bra tips att dela med er av ang. info till fsk utöver det allra mest uppenbara?

Vi tänker på att vi måste informera dem om att han är väldigt allergisk, ta med medicin som ska förvaras på fsk som de måste veta hur de ska ge honom samt poängtera att de måste ge den till honom genast och därefter direkt ringa till oss. Vi ska också poängtera att hans allergi måste finnas tydligt angiven även i köket/matrummet där de äter så att ev. vikarier inte missar att han har denna allergi samt var hans medicin förvaras.
    Har vi missat ngt?
    Jag tycker att det låter bra, tror inte att ni har missat något. Såvida han inte reagerar på att någon som sitter bredvid äter ägg?

MIn son är allergisk mot ägg och jag tycker att de har skött det bra på dagis. Jag tror att de är mycket noggranna med sådant. Men jag vet, ibland blir jag också orolig över sådant som vikarier. Sist jag frågade något om detta (igår!) visade det sig såklart att de hade full koll, de hade t.ex. satt upp en lapp på kylskåpet om att min pojke inte tålde vissa saker.

Lycka till med dagisstarten!
  • Sousafon

Hej!

Jag ska baka en tårta till lillans ettårsdag, och den ska gå att äta för både henne och äggallergisk storebror. Jag tänkte göra en äggfri tårtbotten, ha apelsinkräm emellan, och grädde överst och sedan clementinklyftor. Vad tror ni? Kan det bli gott? Och har någon en idé om hur man kan göra apelsinkräm? När jag googlar är det jämt ägg i... 

• Sousafon
    feaf skrev 2011-04-16 12:57:45 följande:
    Ingen med tips på tårt-recept? Ägg o nötfri Glad
    Jag har gjort äggfri sockerkaka och sedan äggfri vaniljkräm som fyllning och bär och frukt. Grädde och strössel ovanpå.
  • Sousafon

Är det någon som har ett bra recept på ugnspannkaka utan ägg? Vissa sådana där snabba, enkla middagsrätter som barn gillar är svåra att göra utan ägg... Känns som att vi alltid äter samma sak här hemma, sonen är inte bara allergisk, utan också petig med maten... 

• Sousafon
    IdaVi skrev 2011-06-14 10:36:12 följande:

Tur att man är van att läsa innehållsförteckningen för nu verkar Ida även vara nötallergiker. Nån som känner till nån bra tråd om detta?

Vi fick åka ambulans till barnakuten i söndags efter att hon ätit 88:an

Tråkigt, stackars liten och stackars oroliga föräldrar!

Känner inte till någon bra tråd, men är i samma situation. Min son är mest allergisk mot ägg och nötter, men även några andra saker.
  • Sousafon

Apropå tårtor vill jag tipsa om den jag gjorde idag till min sons fyraårsdag. Han gillade den, vilket var kul, för han har inte varit någon tårtfantast tidigare, och han verkade glad över att för en gångs skull få äta tårta! "När får vi äta tårta nästa gång?" frågade han.

Det var väldigt enkelt. Gjorde en chokladsockerkaka (utan ägg så klart, men denna var med mjölk och vete, för det tål han), gjorde fyra bottnar av den, bredde hallonsylt på två och grädde på en, grädde, blåbär och smultron  på toppen.

• Sousafon
    SanTan skrev 2011-06-16 13:09:31 följande:
    Jag gör alltid äggfria pannkakor med maizena stärkelse istället för ägg.
    Dom blir jättebra tycker i alla fall dottern! Ser ut som äggpannkakor, även i konsistens.
    Har gjort på linfröavkok med och det är ok men tar längre tid att steka och meckigare att göra då man måste koka linfrö också!

Lycka till! (är det "bara" ägg? Jag upplever inte ägg-allergi som ett jätteproblem, man lär sig ganska snabbt!)
    Kan man få recept på pannkakorna? Brukar göra med bakpulver, men de blir lite geggiga ibland tycker jag.
  • Sousafon
    SanTan skrev 2011-06-16 08:33:03 följande:
    Har äggallergi och nötallergi någon koppling??

Yngsta dottern har äggallergi och hasselnöt och jordnöt.
    Min pappa hade äggallergi som lite och nötallergi har han också....

Verkar vara flera här med barn som har äggallergi och som även har allergi mot nötter.
    Intressant fråga. Min son är ju en av dem som är allergisk mot bådadera.
  • Sousafon

Hej!

Gjorde pannkakorna med maizena i dag. De blev jättegoda och gick lätt att vända också! Tack!

Hamburgerdressing: vi brukar blanda själva. Typ yoghurt, tomatpuré, socker, kanske någon krydda. Tål man inte mjölk finns det väl ersättningsprodukter för själva yoghurten. 

Svar på tråden Äggallergitråden