Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Äggallergitråden

Hej! Smyger in i tråden som inte är så aktiv! =)
    Har en son på 5mån som är ägg allergiker, även jag fast jag klarar av ägg i bakverk o i mat.

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-06-15 21:26:13 följande:
    Oj, vad det skrivits här. Har helt missat.

Jobbigt med ambulansfärder!

Angående nötallergi, så är ni väldigt välkomna till allergitråden också om ni inte hittat någon annan lämplig, där hänger föräldrar med väldigt blandade allergier på barnen, fast de flesta har flera allergier.

Och angående nötallergi. Vilka nötter? Jordnöt är ju släkt med soja och tål man inte soja är det vanligt att man reagerar på baljväxter också.
    Jag själv är allergisk mot jordnöt, men tål soja o baljväxter! =)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    Ela skrev 2011-07-01 11:12:13 följande:
    Trist Lena!

Min lillkille har ju också ägg och jordnötter - verkar vara en vanlig kombination? På måndag blir det pricktest för mellantjejen som ju i vart fall reagerar på någon typ av nötter men det borde vara något mer eftersom hon har konstanta eksem.

Ont i munnen nämndes här ovan. Jag har haft konstant ont i munnen några veckor och tungan är aningens svullen. Jag har fått för mig att jag reagerar på gräs för jag har som ett tryck över bihålorna och täppt näsa och så utan förkylning. Kan ont i munnen hänga ihop med det?
    Jag är lite allergisk mot ägg o mkt allergisk mot jordnötter. Sonen är mkt allergisk mot ägg o jordnötter har jag ingen aning om! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Är det någon som bakat något med ämnet "no egg" ist för ägg o är nöjd......? Tycker allt blir konstigt med det! Jag fick tips o recept på linfröavkok ist för ägg! Tänkte att jag skulle testa det. Vill ju med kunna äta sockerkaka o pannkaka =)

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Allrona skrev 2011-07-10 16:46:21 följande:
    Suzzy - jag har bakat många gånger med no egg. I början blev det inte så bra men numer tycker jag att det funkar helt ok.
    Ok. Kanske en vanesak. =) Gjorde no egg o sockerkaks mix o det blev helt åt skogen galet. hehe Nu har jag recept på mjöl så kanske ska testa nu. Kanske går bättre! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Allrona skrev 2011-07-10 18:27:12 följande:
    Suzzy - tänk på att man måste blanda pulvret och vatten ordentligt innan så att det det ut som äggvita. Jag tror det var felet jag gjorde i början att jag inte blandade det ordentligt innan jag la till andra ingridienserna.
    Ok! Ja, enda gången jag rört om ordentligt är när ägg o socker ska bli pösigt! Lite svårt! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Är det nån som gjort socker kaka o muffins på linfröavkok? Gjorde det idag. Kakorna blev helt vita o växte inget i ugnen trots bakspulver....... Skumgummiaktiga! =)

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Karla79 skrev 2011-08-09 10:46:42 följande:

Vad tycker ni om detta infoblad inför dagisstart?

Ruben måste undvika:

Ägg i alla dess former, både rått och tillagat Majonnäs Livsmedel där det står “spår av ägg” Lysozym (E1105), ett konserveringsmedel i lagrade ostar Ovo betyder ägg

Var observanta och läs innehållsförteckningar på:

Bröd Kakor, bakverk, pajer Färdigpanerad fisk, färdiga köttbullar o. dyl “Röror” som kan innehålla majonnäs Lagrad ost Ströbröd Glass Pasta Leverpastej

Var särskilt observanta vid födelsedagar då föräldrar skickar med bullar/tårta etc. Jag kommer att lämna egen fika som ni kan ha i frysen till dessa tillfällen.

Till pannkakor kan man använda bakpulver eller äggersättning.

Allergiska reaktioner som kan uppstå och kräver akutvård är:

Andnöd/astmatiska besvär Anafylaktisk chock Rodnad runt munnen Svullna läppar Kräkningar (om man ej misstänker magsjuka) Nässelutslag över hela kroppen

Då han aldrig har blivit utsatt för ägg vet vi inte vilken reaktion det är troligast att han får. Allergin har bara synts på pricktest.

Han bär alltid med sig medicinen Aerius som ska användas om han får nässelutslag eller klåda.

Han får inte pyssla med äggkartonger vid påsk då dessa kan innehålla spår av ägg.

Jättebra info! Tydlig och bra!
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    SanTan skrev 2011-08-10 11:04:29 följande:
    RAST är ett blodprov som tas som sedan analyseras och man får en "siffra" på hur allergisk man är.
    En skala från 1-6 där en 6:a är MEST allergisk.
    Dom tog blodprov på min son! Är siffran  6 högst?
    Då kan dom inte ha tagit just rast på min son. Här r hans siffror:
    Vete: 47
    Råg: 63
    Havre: 16
    Soja: 27
    Mjölk: vet jag inte
    Ägg: mer än 100

hehe
    Loke 11/1-11
Svar på tråden Äggallergitråden