IdaVi skrev 2012-09-21 14:30:56 följande:
shine: Oj, vad dåligt att inte ha "varningstexten" vid innehållsförteckningen. När det dessutom är ett hjärta framför tror man ju att det ska vara något helt annat en sån information?!! Skönt att ni upptäckte det nu iaf och förhoppningsvis försvinner utslagen helt nu?! Vår dotters äggallergi har nog i princip försvunnit nu (hon blir 4 år om en månad). Vi har
t.om testat att ge henne en bit kokt ägg utan reaktion. Synd att inte nötallergin försvinner också *mutter mutter* En liten fråga till er. Eller två rättare sagt. Dottern har ständiga problem med förstoppning. Blir rädd och orolig varje gång hon ska bajsa. Hon bajsar aldrig på dagis, har aldrig hänt, bara hemma och i blöja. När hon bajsar får hon så ont så hon nästan börjar gråta, skakar i hela kroppen, blir svettig och krystar som att det skulle vara en bebis som ska ut. Kan det vara någon sorts av allergi/överkänslighet hon har? Hon är iofs dålig på att dricka vatten, vilket naturligtvis kan påverka också. Någon av era barn som haft problem med bajseriet? Hon har/har haft ägg- och nötallergi. Sen till sonen som snart blir 2 år. Han är fläckig, som eksem, över hela kroppen. Det varierar i mängd men är aldrig helt bra. Ibland får han jättemycket eksem och kliar nästan sönder sig, speciellt i nacken. När han badar blir han jätteflammig och ibland verkar han få ont av vattnet (kanske värmen)? Smörjer med Miniderm och Hydrokortison två ggr/dag. Vid lapptest visade det svagt på havre (eller vete, jag minns inte ). Kan det vara något som påverkar hans hudproblem tror ni? Han får även utslag av kanel, men det kanske är något helt annat?
Fett löser, så testa att ge en klick fett på varje måltid. Kokosfett är nyttigast och ger snabbast effekt på magen. Vad gäller sonen så skulle jag testa att ta bort alla sädesslag om han reagerade svagt på havre eller vete. Mina reagerade också väldigt svagt på vete och det blev bättre sen jag plockade bort sädesslagen helt ur deras kost. Men det är ett detektivarbete det här med allergier, jag håller fortfarande på att försöka hitta "nolläget" där allt är bra för att sen börja återinföra saker.