• shine

Äggallergitråden

Hej!
    Om jag ammar och slutar att äta ägg. Hur lång tid tar det innan jag märket något?

Har slutat med mjölkprotein och det tar ju 2 veckor för att gå ur mig. Sen tar det 2 veckor innan det går ur mitt barn. Är det samma för äggproteinet?

• shine
    Kavat skrev 2011-09-07 18:15:28 följande:
    Japp, samma med ägg.
    Men det brukar ju vara värst första dygnen och sen bli bättre och bätte. Mina har haft värsta magknipen 3 timmar efter intag, men sen har det lugnat sig så de var mycket bättre inom något dygn, även om magen/ bajs  och eksem brukar ta längre tid innan det blir ok. Men som sagt alla är olika.
    Tack för svaret. Nu sa jag försöka hålla mig borta från ägg också Cool
  • shine

Här har ni en till. Vår son har konstaterad mjölk och äggallergi. Han har inte heller blivit helt bra. Bara enstaka dagar har han varit utan eksem. Märker direkt om vi varit på öppna förskolan eller bara varit hemma hos någon och han krypit runt. Dagen efter är det värre eksem. Sen har vi infört pussförbud för alla som inte tvättat munnen, både invärtes och på utsidan. Vi har även uteslutet allt som kan innehålla soja och baljväxter. Det ska tydligen vara andra vanliga allergier bland barn. Även havre och vete. Sen fick jag tipset från dietisten att man måste smörja flera gånger under dagen. Både med kortison och mjukgörande. Vi varvar med locobase repare och kortison. Sen brukar jag tvätta händerna och kinderna innan vi går hem från öppna förskolan och sen smörja. Nu svamlar jag :) Sov så gott!

• shine
    LokesMammi skrev 2012-03-23 21:49:24 följande:
    Vanligaste allergin bland barn är mjölk, ägg o vete! Sen "tillkommer" oftast mer allergier som soja o baljväxter o sädesslag!
    Sonens barnläkare sa att man bara får smörja med kortison 1g/dag! :/
    Men mjukgörande kan man smörja mkt av. Vi smorde alltid vid varje blöjbyte o morgon o kväll förut! Nu bara morgon o kväll + vid kontakt med vatten! =)
    Jag förstår inte varför du citerat mitt inlägg?
    Som du skriver så skulle jag antytt att soya och baljväxtallergi är vanligare än någon annan. Jag skrev:

"Vi har även uteslutet allt som kan innehålla soja och baljväxter. Det ska tydligen vara andra vanliga allergier bland barn. Även havre och vete."

För att korrigera dig. Det har jag aldrig påstått. Dock är Sojaallergi vanligt om man har mjölkallergi eftersom sojaproteinet är väldigt likt mjölkproteinet.  

Trådstartaren har tipsat mig om följande:
    Mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk, nötter är de vanligaste allergierna bland små barn.
  • shine

Vill bara varna för HIPP´s barnmat. Vi blev aldrig av med vår sons utslag på kinderna. Vi smörjde och smörjde, dom ville inte försvinna. Tills en dag då min man av en slump läste på HiPPs barnmats burk, på andra sidan än ingredienserna. Där fanns en ruta med hjärtan och det stod kan innehålla spår av ägg!!! WTF!!!!

När vi slutade med eras barnmat så försvann ALLA utslag!!!

Jag mailade HiPP och berättade detta och sa att det var tur att han bara får utslag, tänk de som får värre symtom. 
    Jag påpekade att deras informationsdesign var INTE BRA! Att den kan innehålla spår av ägg borde hänga ihop med ingredienserna.

Svaret jag fick av dom var ett kyligt standardmail som sa att dom följde minsann följde EU´s märkningsregler!

Jag blir upprörd, det borde ligga i deras intresse att inga barn får lida för deras dåliga informationsdesign.

Ni får gärna ringa in och påpeka deras dåliga information. Ju fler vi är som klagar så kanske dom ändrar på deras produkter, så slipper fler barn lida i onödan på grund av deras ologiska information.

• shine

Hej! Vill bara tipsa om ett bra recept på hamburgerdressing!  Blev så glad när min man gjorde hemgjorda hamburgare och hittade denna dressing. Har verkligen saknat dressing nu när jag ammar min son som är mjölk och äggallergiker. Den är både mjölk och äggfri.

Coops egna majonäs är ägg och mjölkfri. Ta 1 dl av den, 1 msk senap, 1msk ketchup, 1 msk bostongurka. Vola!
    Riktigt gott! Skrattande 

• shine

Vi var och tog 18 månaderssprutan hos BVC för 14 dagar sedan. Det är den mot mässling, påssjuka och röda hund. Priorix heter den. BM sa att det kunde ta 10-12 dagar innan man märker ifall dom får några biverkningar.

På åttonde natten började vi märka att han fick samma symtom som när fått i sig ägg eller mjölk. Gråter otröstligen och har ont. Dagen efter blir det lite bättre men på 10 dagen så vill han inte äta. Får hög feber, snorig, hosta, diaree, orolig, otröstlig och utslag.

Eftersom jag känner igen många av symtomerna kollar jag upp vaccinet. Där på FASS står det under rubriken "Var särskillt försiktig med Priorix" - om du eller ditt barn tidigare fått en allvarlig allergisk reaktion mot äggprotein.

Någon som känner igen sig? Finns det bara vaccin med ägg? Denna spruta ska tas om vid 6 års ålder och det är jag inte så pigg på.

• shine

Vår sons äggallergi har ökat från 0,8 till 6,8. Är lite orolig för att symptom också kommer förvärras i och med ökningen. Vore intressant och veta om det är högt eller lågt.

Vad har era barn haft för värden och symptom? 

• shine
    Billabong skrev 2013-01-13 23:08:48 följande:
    shine: Vi har tyvärr inte fått göra ngt RAST-test, endast pricktest och där låg sonen som 1-åring på 4, som 2-åring gav det inget utslag (falskt negativt) och som 3-åring fick han en 3:a, så det har minskat lite.
    Jag kanske skulle skrivit vad för test vi tagit, tänkte inte på det. Det är blodprov vi tagit och det är förhöjda antikroppar som mäts.
Svar på tråden Äggallergitråden