Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

Äggallergitråden

Ser att tråden inte är aktiv, men jag hoppas att den ligger som favorit hos er. Om barnen reagerar på ägg luftburet, hur snabbt bör man då kunna se resultat av att ha tagit bort ägg helt? Jag håller på att försöka luska ut allt som mina grabbar inte tål, men det går inte så bra. Därför tänkte jag att jag även skulle plocka bort mina ägg och se om det gör någon skillnad. Men jag undrar hur länge jag ska vara utan för att få se resultat? Och skulle det funka om jag kokar äggen på kvällen när de lagt sig (12 timmar till de vaknar) och antingen äter ägg då eller sparar kallt till frukost? Är det någon skillnad på kalla och varma ägg, eller går båda bort?

• spökplumpen
    Billabong skrev 2012-09-05 12:58:38 följande:
    Kan tyvärr inte ge dig svar spökplumpen, då min äggallergiske son inte reagerar på luftburet. Tråden finns säkert kvar som favorit hos många. Men för att slippa vänta på svar rekommenderar jag att du kontaktar ditt sjukhus barnallergimottagning.

Bra tips, förutom att det bara är här på fl som jag någonsin fått någon hjälp med allergierna och frågorna kring dessa. Förstår mig helt ärligt inte på den svenska sjukvården som bara verkar se patienterna som ett besvär.
  • spökplumpen

Shine: så synd att ni missat att läsa ordentligt på burken men skönt att veta iaf. Det är för övrigt bara hipps tidiga burkar dom är äggfria, över 8 månader tror jag det är så innehåller alla ägg.

• spökplumpen
    IdaVi skrev 2012-09-21 14:30:56 följande:
    shine: Oj, vad dåligt att inte ha "varningstexten" vid innehållsförteckningen. När det dessutom är ett hjärta framför tror man ju att det ska vara något helt annat en sån information?!! Skönt att ni upptäckte det nu iaf och förhoppningsvis försvinner utslagen helt nu?! Vår dotters äggallergi har nog i princip försvunnit nu (hon blir 4 år om en månad). Vi har t.om testat att ge henne en bit kokt ägg utan reaktion. Synd att inte nötallergin försvinner också *mutter mutter* En liten fråga till er. Eller två rättare sagt. Dottern har ständiga problem med förstoppning. Blir rädd och orolig varje gång hon ska bajsa. Hon bajsar aldrig på dagis, har aldrig hänt, bara hemma och i blöja. När hon bajsar får hon så ont så hon nästan börjar gråta, skakar i hela kroppen, blir svettig och krystar som att det skulle vara en bebis som ska ut. Kan det vara någon sorts av allergi/överkänslighet hon har? Hon är iofs dålig på att dricka vatten, vilket naturligtvis kan påverka också. Någon av era barn som haft problem med bajseriet? Hon har/har haft ägg- och nötallergi. Sen till sonen som snart blir 2 år. Han är fläckig, som eksem, över hela kroppen. Det varierar i mängd men är aldrig helt bra. Ibland får han jättemycket eksem och kliar nästan sönder sig, speciellt i nacken. När han badar blir han jätteflammig och ibland verkar han få ont av vattnet (kanske värmen)? Smörjer med Miniderm och Hydrokortison två ggr/dag. Vid lapptest visade det svagt på havre (eller vete, jag minns inte ). Kan det vara något som påverkar hans hudproblem tror ni? Han får även utslag av kanel, men det kanske är något helt annat?
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~

Fett löser, så testa att ge en klick fett på varje måltid. Kokosfett är nyttigast och ger snabbast effekt på magen. Vad gäller sonen så skulle jag testa att ta bort alla sädesslag om han reagerade svagt på havre eller vete. Mina reagerade också väldigt svagt på vete och det blev bättre sen jag plockade bort sädesslagen helt ur deras kost. Men det är ett detektivarbete det här med allergier, jag håller fortfarande på att försöka hitta "nolläget" där allt är bra för att sen börja återinföra saker.
  • spökplumpen

Behöver jag rensa ur frysen också om där finns något som innehåller ägg? Och hur är det med kylskåpet? Allt som innehåller ägg är slängt, men jag funderar ändå på om det blir kvar rester av äggen i luften där inne? Ska bli väldigt spännande att se om det blir en förbättring nu!

• spökplumpen
    Billabong skrev 2012-10-03 22:38:26 följande:
    Beror på... är det alltså konstaterat att barnet reagerar på luftburet ägg? Vår son, som är ordentligt allergisk, tål att vi andra äter ägg vid samma bord som honom och därför har vi inte rensat ut det alls. Eller tja, förhoppningsvis håller sonens äggallergi på väg att mildras lite... *peppar peppar, vågar absolut inte ropa "hej".* Ikväll har vi provat att ge honom ägg- och ströbrödspanerade kotletter och det verkar ha gått förhållandevis bra. Ingen kraftig reaktion som tidigare, men däremot verkar magen inte ha velat behålla maten så det var iofs en slags reaktion... Och jag misstänker att mängden ägg var mindre i detta än det han tidigare ätit och reagerat kraftigt på. Så svårt att veta om det är en förbättring eller inte. Ska till barnallergimottagningen igen om ett par veckor för uppföljning. Hur var det, har ni andra gjort RAST-tester? För ett år sedan gjorde vi ju pricktest med falskt negativt resultat så jag känner inte att det är ngt jag litar på... partouze: Välkommen hit, även om jag samtidigt beklagar att barnet är allergiskt. Här i tråden finns mycket bra kompetens inom äggallergi - och även allergier rent allmänt.  

Nej, det är det jag försöker ta reda på. Eftersom de fortfarande har problem trots att jag har uteslutit så mycket så gör jag allt jag kan för att hitta bovar.
  • spökplumpen
    shine skrev 2012-10-11 13:24:13 följande:
    Vi var och tog 18 månaderssprutan hos BVC för 14 dagar sedan. Det är den mot mässling, påssjuka och röda hund. Priorix heter den. BM sa att det kunde ta 10-12 dagar innan man märker ifall dom får några biverkningar. På åttonde natten började vi märka att han fick samma symtom som när fått i sig ägg eller mjölk. Gråter otröstligen och har ont. Dagen efter blir det lite bättre men på 10 dagen så vill han inte äta. Får hög feber, snorig, hosta, diaree, orolig, otröstlig och utslag. Eftersom jag känner igen många av symtomerna kollar jag upp vaccinet. Där på FASS står det under rubriken "Var särskillt försiktig med Priorix" - om du eller ditt barn tidigare fått en allvarlig allergisk reaktion mot äggprotein. Någon som känner igen sig? Finns det bara vaccin med ägg? Denna spruta ska tas om vid 6 års ålder och det är jag inte så pigg på.

Den information vi fått är att väldigt allergiska barn får vaccinet på sjukhuset under övervakning, men för barn som bara är vanligt äggallergiska ska det inte vara någon fara. Bara att man håller koll själv ifall de mot all förmodan skulle få en reaktion. Svårt att veta, men med tanke på tiden låter det troligare, i mina öron, att det är en reaktion på vaccinet snarare än att det innehåller ägg. Men jag är långt ifrån någon expert på området.
  • spökplumpen
    Leiben skrev 2013-01-19 12:24:34 följande:
    Det är en så lång tråd att jag inte har tid att ta mig igenom den. Jag ställer frågan här. Min son som är 2 har sedan 8 månaders ålder haft ägg och mjölkproteinallergi.  Ägg kom som en överraskning då eftersom vi aldrig direkt märkt av nåt. Inte som mjölk där han fick nässelutslag och även kräkningar vid större mängd. Sedan dess har vi uteslutit det i kosten men ibland uppstår utslag. Ofta kan vi härleda det till att han råkat få i sig mjölk då. Eller så kan vi inte härleda det alls. Men aldrig ägg. De senaste 2 blodproven har visat negativt på båda men eftersom vi ser utslag av mjölk kör vi mjölk och även äggfri kost. Pg a att äggen inte visar problem så gjordes nu senast ett pricktest som också visade negativa resultat. Därför gjordes i veckan en provokation. Inga symptom under provokationen men på kvällen kom ett lass diarré. Han hade varit lite halvvarm i perioder under dagen och vi undrade om han hade någon virusinfektion på g men ingen förkylning eller så bröt ut. På dagis går det tydligen magsjuka. I går hade han ingen superstor aptit och var lite tröttare än vanligt kanske men det kan ju också vara så en dag. Vi testade (på inrådan efter vi pratat med kliniken att testa ägg igen till helgen. I går åt han typ 2 köttbullar. Det var ett knäckt ägg i smeten. I morse rann det ut från blöjan. Ljust och sjukt rinnigt.  Han har ingen matlust direkt heller så vi funderar om det hänger ihop med ägg eller nån magsjukevariant. Vad tror ni erfarna? 

Jag tror också det kan vara äggen, men jag hade testat igen när det inte finns magsjuka med i bilden. Vänta en månad eller så och testa igen.
  • spökplumpen
    Sousafon skrev 2013-01-27 13:54:51 följande:
    Hej! Vet ni om era äggallergiska barn reagerar på lysosym? Någon som har testat? Det finns ju i många "finostar" och så, och det vore bra att veta om det tåls. Vi ska få prova på sjukhuset och ta med egen ost. De verkar inte så bekanta med det där. Vår som är mycket allergisk mot ägg, men inte luftburet och vi tror att han nog tål spår. Vad jag har läst om lysosym är att vissa reagerar på det, så om vår son inte är en sådan är det ju skönt att slippa noja över dessa ostar. Någon som har erfarenhet?

Jag har aldrig testat att ge dem det, de tål inte ägg så jag ser ingen anledning att ge dem ostar med lysosym? Det finns gott om ost att ge som inte innehåller ägg.
  • spökplumpen
    Leiben skrev 2013-01-31 12:43:47 följande:
    hej igen! blir inte klok på det här. sist vi testade ägg blev han ju magsjuk (måste det ha varit. Det var mindre än två veckor sedan. under veckan har han testat ägg i färs. verkade gå bra. pannring söndag. verkade gå bra. Plättar tisdag (kanske för mycket) lite lös igår men i morse la han av världens diarre. Och då menar jag värdens. Men det är ju 1½ dygn efter äggintag. Så länge efter kan det väl inte komma en reaktion. Men är han magsjuk igen?  Det går ju alla möjliga sjukdomar runt omkring nu ju. Ni som introducerat det i kosten igen. Hur har ni gjort?  

Jag har aldrig testat att ge dem ägg, de har fortfarande så stora prickar på pricktestet att det inte varit aktuellt. Men när jag har återinfört annat så har reaktionerna kunnat ta upp till 4 dygn innan de kommer, för att sen sitta i i ca 2 veckor efter att jag tagit bort det igen. Sist var det ren havre jag testade och då började han inte kräkas förrän dag 4, lös i magen blev han direkt men kräkningarna tog ett par dagar innan de satte igång.
  • spökplumpen
    Sousafon skrev 2013-02-04 08:59:12 följande:
    Givetvis finns det en massa annan ost att ge. Vitsen med att veta om han tål lysosym är ju att det blir lättare att äta ute. Det är faktiskt inte helt ovanligt att ostar med lysosym används på restauranger och utomlands, och eftersom vi redan är så begränsade vore det skönt att slippa begränsas ytterligare i onödan, eftersom en del äggallergiker tydligen tål lysosym. Synd att ingen här verkar ha erfarenhet av det!

Våra har så många allergier att vi aldrig äter på restaurang, vi har alltid med oss mat till dem vart vi än ska. Men om man bara har äggallergi kan jag förstå att man som förälder vill kunna äta ute utan att behöva oroa ihjäl sig. Just lysosym är ett typexempel på saker som de flesta inte har en aning om om man själv inte har äggallergi i familjen. Vem skulle gissa att ost innehöll ägg liksom? Om han är jätteallergisk känns det väl tryggt och bra att ni ska få testa på sjukhuset. Lycka till och berätta gärna hur det gick sen!
  • spökplumpen
    Sousafon skrev 2013-02-12 19:29:35 följande:
    Hej! Lysosym-provokationen gick jättebra! Ingen reaktion alls! Skönt! En sak mindre att oroa sig över.

Vad härligt! Grattis, eller vad säger man?
  • spökplumpen
    LadyM skrev 2013-02-17 18:50:52 följande:
    Hej! Petit chouer utan ägg, på noegg? Tror ni det funkar? Nån som testat?

Har inte testat (mina är allergiska mot så många saker) men det känns dömt att misslyckas. Petit chouer är svårt att få bra i vanliga fall och med no egg....nä jag tror inte att det funkar. Men har du en stund över i köket så testa, det värsta som kan hända är att det blir äckligt.
  • spökplumpen
    LadyM skrev 2013-02-27 13:04:56 följande:
    Spölpöumpen: det blev jätteäckligt! Haha!

LadyM skrev 2013-02-27 13:04:56 följande:
    Spölpöumpen: det blev jätteäckligt! Haha!

Äsch, vad trist....förväntat men trist.
Svar på tråden Äggallergitråden