• jippen

Äggallergitråden

Hej!
    Nu fick även jag en anledning att besöka denna tråd, va skönt det är ändå att hitta så bra fakta och tips när man känner sig lite vilse och färsk inom allergisvängen..
    Min son testade sig positivt för äggallergi igår. vi visste det nästan säkert sen en månad då vi fick åka in akut efter att han fått utslag över hela kroppen och svällt upp över ögon och öron efter att han smakat på äggröra.
    Nu vill jag hemskt gärna få alla tips, råd och peppande ord jag kan få. för hur jag än vrider och vänder på det så  känns det ju ganska tungt och man kan inte låta bli att tänka "Hur sjutton ska det här bli nu..." 

• jippen
    Färgen skrev 2012-02-14 08:28:41 följande:
    Jippen: sådär kände jag när vi fick reda på att min dotter var mjölkallergisk. Allt kändes jätte jobbigt, men man kommer in i det supersnabbt och efter ett tag undrar man vad man egentligen tyckte var så jobbigt.. Nu har min dotter vuxit ifrån mjölkalkergin, men istället hittade man äggallergi, och måste säga att det är så mycket enklare med äggallergi än mjölk!!
    Tack, det va uppmuntrande att höra! Va tråkigt att hon blev äggallergisk också, men skönt att ni redan gått igenom en allergi innan då kanske? Hur gammal är din dotter? Har det varit några svårigheter med tex dolda äggämnen i produkter osv? 
  • jippen

okej. nej här tog de inte något blodprov heller. han testades för ägg mjölk och fisk. och som tur va så va det iaf bara utslag på ägg. Jag kom på i efterhand att jag inte frågade vilken grad hans allergi är, hur är det med kyckling och kalkon, vet du det? Han fick typ som ett myggbett på armen vid äggpricken, varken mer eller mindre. Jag ska försöka få tag på läkaren och fråga såklart...
    Kan man gå via bvc och be om ett samtal med en dietist? 

• jippen
    Billabong skrev 2012-02-14 14:16:38 följande:

Välkommen hit jippen, även om det är av en lite tråkig anledning...

Vi fick dietistkontakten via barnallergimottagningen, där vi gjorde pricktestet. BVC har vi inte haft ngn kontakt med alls ang. vår sons äggallergi. Vi fick veta att sonen har en 4:a på den 5-gradiga skalan, de gjorde den bedömningen uitfrån storleken på reaktionen vid pricktestet.
    Jag hade hellre ringt tillbaka till barnallergimottagningen, eller var ni nu var igår för pricktestet.

Tack! 

Okej, jo jag ska ringa dit imorgon på deras telefontid och se om man kan få någon läkarkontakt, vad jag vet är det bara sköterskorna man kan nå per telefon men de kanske kan vidarekoppla.
    Okej, hur stor reaktion hade eran son på pricktestet då? Hur har han reagerat då han fått i sig ägg? 
  • jippen

ja det är lite märkligt att de gör så olika. att rutinerna skiljer sig så från kommun till kommun,
    Okej, jo har väl också förstått det på såvis att man ska va väldigt allergisk om man reagerar även på kyckling/kalkon.. men undrar var gränsen går. får höra med mottagningen helt enkelt.. 

• jippen
    Jess86 skrev 2012-04-02 12:53:29 följande:
    Hej alla! Jag har skrivit i denna tråd tidigare om att vi misstänkte att sonen hade äggallergi men BVC ville inte göra pricktest. Vi var i Egypten och kom hem i fredags och tänkte där att han skulle få omelett till frukost eftersom vi inte testat med ägg på ett bra tag och direkt när han ätit hälften kanske så kom utslagen runt munnen och näsan och sen spred det sig vidare över rygg, mage, lår och överarmar. Utslagen gav med sig efter kanske 5-10 timmar men kvar är torra fält som känns som sandpapper. Ska ringa BVC i eftermiddag för nu får dom fan lyssna på mig och undersöka saken, lägger in en bild på hur sonen såg ut så kan ni ju säga vad ni tror.  

Det va så min son reagerade när han fick i sig ägg. Senare svällde  även hans ögon och öron. Han visade sig vara äggallergiker när vi sedan pricktestade honom. Men självklart ska du få din son undersökt och utredd! inget snack om saken, går det inte via bvc så gå via husläkare eller ring annan barnmottagning i kommunen. Tråkigt när de inte tar en på allvar.
  • jippen
    Jess86 skrev 2012-04-02 13:17:35 följande:
    Jag hoppas dom lyssnar nu! Hans öron vart jätteröda och varma och möjligen lite svullna också.
    Han fick MPR sprutan tidigare i och med att vi skulle utomlands men den reagerade han inte på, måste man göra det om man är äggallergiker? 
    Precis så, Min sons öron var jättevarma och röda först och sen svällde dem upp.
    Nej vad jag läst och hört så reagerar de flesta äggallergiker INTE på mpr vaccinet utan bara de som är extremt allergiska. Men jag är ingen expert så bäst att höra sig för med det är så jag fått förklarat.
  • jippen
    Jess86 skrev 2012-04-02 13:30:40 följande:
    Ok. Tack för svaren, får se vad BVC sköterskan säger i eftermiddag!
    lycka till!
  • jippen
    IdaVi skrev 2012-09-21 14:30:56 följande:
    shine: Oj, vad dåligt att inte ha "varningstexten" vid innehållsförteckningen. När det dessutom är ett hjärta framför tror man ju att det ska vara något helt annat en sån information?!!
    Skönt att ni upptäckte det nu iaf och förhoppningsvis försvinner utslagen helt nu?!

Vår dotters äggallergi har nog i princip försvunnit nu (hon blir 4 år om en månad). Vi har t.om testat att ge henne en bit kokt ägg utan reaktion. Synd att inte nötallergin försvinner också *mutter mutter*

En liten fråga till er. Eller två rättare sagt. Dottern har ständiga problem med förstoppning. Blir rädd och orolig varje gång hon ska bajsa. Hon bajsar aldrig på dagis, har aldrig hänt, bara hemma och i blöja. När hon bajsar får hon så ont så hon nästan börjar gråta, skakar i hela kroppen, blir svettig och krystar som att det skulle vara en bebis som ska ut. Kan det vara någon sorts av allergi/överkänslighet hon har? Hon är iofs dålig på att dricka vatten, vilket naturligtvis kan påverka också. Någon av era barn som haft problem med bajseriet? Hon har/har haft ägg- och nötallergi.

Sen till sonen som snart blir 2 år. Han är fläckig, som eksem, över hela kroppen. Det varierar i mängd men är aldrig helt bra. Ibland får han jättemycket eksem och kliar nästan sönder sig, speciellt i nacken. När han badar blir han jätteflammig och ibland verkar han få ont av vattnet (kanske värmen)? Smörjer med Miniderm och Hydrokortison två ggr/dag. Vid lapptest visade det svagt på havre (eller vete, jag minns inte ). Kan det vara något som påverkar hans hudproblem tror ni?
    Han får även utslag av kanel, men det kanske är något helt annat?
    hej!
    angående förstoppningen, våran son (1½ år) är även han äggallergisk och har pricktestats även för mjölk och fisk. men det gav bara utslag på ägg. han har varit förstoppad sen han började med mat i princip och vi har försökt det mesta, så nu fick vi igenom att göra ett blodprov för att utesluta bland annat gluten. men även de vanligaste allergierna testades. då visade det sig att han hade en liiten förhöjning på mjölk ändå, så liten att vi inte hade behövt bry oss om det om det inte vore så att han hade något besvär som tex förstoppning. den lilla förhöjningen kunde räcka för att orsaka magstrulet, så nu går vi på mjölkfri kost på prov i en månad så får vi se om det hjälper.
    såg att du svarat att din dotter inte dricker så mycket mjölk men ville bara ge min erfarenhet. Mjölk kan tydligen ofta vara en bov i dramat även utan allergi.
    Hoppas det "löser" sig, det är så jobbigt när de kämpar så! 
Svar på tråden Äggallergitråden