• saffe

Äggallergitråden

Jag tycker det är konstigt att sjukvårdspersonal har så olika uppfattningar(eller information) om MPR-vaccinet.. Dom jag har pratat med (Linköpings allergicentrum) säger att MPR-vaccinet inte tillverkas i ägg längre...

• saffe
    Glittrax skrev 2010-07-04 22:10:37 följande:
    Måste få fråga, vad är No egg för nåt? vart köper man det? vi längtar efter pannkaka här hemma!!!
    Pulver som ska ersätta ägg. Har sett det på ICA Kvantum t.ex bland glutenfria produkterna. Men jag har aldrig använt det, så jag kan inte säga om det är bra. När vi gör pannkakor byter vi ut äggen mot bakpulver, det går lika bra!
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-08-22 10:44:55 följande:
    Här är läkemedelsverkets rekommendationer om vaccination av allergiska barn: www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjuk...

Dvs de allra flesta äggallergiker går att vaccinera som vanligt på BVC när det handlar om MPR.

Personligen valde jag att avvakta lite med den vaccinationen (och det gjorde jag även med den dottern som inte är allergisk). En av anledningarna till att jag valde att vänta med lillasyster var att se om hennes äggallergi blev lindrigare samt att hon skulle få bli lite större så att hon hade lite mer motståndskraft och lättare klara av en ev allergisk reaktion på vaccinet (även om jag nu inte trodde att det skulle utgör något problem). Så hon fick den nu i våras när hon just fyllt fyra. Kanske att hon fick en aning eksem i böjvecken av den - eller så fick hon i sig något annat hon inte tålde på dagis i samma veva eller att hon i smyg fick tag på något ur syskonens godispåsar.Obestämd
    Tillverkas verkligen vaccinerna (tänker på MPR-vacc) ur hönsägg fortfarande? Jag pratade med en sköterska på allergi-centrum i Linköping som påstod att det inte gjorde det. Men hon kan ju ha fel...
  • saffe
    Molina skrev 2010-11-18 23:14:49 följande:
    Måste höra med er, jag har äggallergi och min dotter har tyvärr också fått den av mig men till min fråga, kan man få nässelutslag av äggallergi flera timmar efter man tagit i ägg. Gjorde middag igår till några gäster och höll på med ägg jag&dottern åt inget utan den men några timmar senare fick jag en sån klåda på kroppen helt rödflammig främst på armarna,hals och ryggen, kan det varit äggen som jag reagerat på?

Nettie1: Vad jag fått lära mig om att byta ut ägg mot bakpulver är att man enbart ska byta ut 2st ägg dvs ca 2tsk bakpulver annars blir det som ni uppfattade den sveda på tungan.
    Min dotter får hemska eksem av att få ägg på sig, men dom kommer inte förrän ca 12 timmar efter!
  • saffe
    Yosa skrev 2010-12-28 07:58:12 följande:
    Kallrökt lax?? Har ni varit med om att den innehållit ägg? Vågar man?
    Jag skulle våga! Men jag skulle aldrig få ungen till att äta ändå...
  • saffe
    Soffifi skrev 2011-09-22 21:47:49 följande:
    Hej!

Nu i veckan var vi hos läkare och gjorde nytt pricktest på ägg samt fick reda på resultat på blodprov vi gjorde för nån vecka sen.

På ägg hade hon ett värde på 0,32 och enligt läkaren räknas det inte alls som allergi när det är 0,3 eller under det. Hon fick en liten reaktion på pricktestet också.
    Nu sa läkaren att vi skulle testa att ge tillagat ägg hemma i små doser, t.ex. sockerkaka.

Låter detta normalt?
    Vi har inte märkt några kraftiga reaktioner men hon har eksem och problemmage.
    Hon är även allergisk mot sesam och jordnöt.

Tack på förhand! 
    Min dotter är allergisk mot ägg, trots att det inte visar något alls vare sig på pricktest eller RAST-test. Så visst kan man vara allergisk ändå. Hon får eksem och kräks, diarre´... Här har vi inte gett henne något ägg att äta överhuvudtaget, utan när det är dags att provocera har vi strukit ett ägg över ryggen (förenklat, hemmagjort lapp-test). Varje gång har hon fått eksem där ägget varit, så därför finns det ingen ide´att plåga henne med att ge henne det att äta.
Svar på tråden Äggallergitråden