• iser

Äggallergitråden

Detta kommer nog dessvärre vara en tråd som jag kommer hänga i framöver. Jag har testat att ge min lilla tjej lite ägg tidigare bara för att se så att hon inte varit känslig och jag har inte märkt något. Nu i helgen gav vi ägg, kanske mer än vad hon fått smaka tidigare och efter en kvart blev det till att ringa ambulansen. Hon svllnade upp toltalt, fick problem med andning och var okontaktbar. Det var en skräckupplevelse.

Hon är nio månader nu och hon har haft oförklarliga nässelutslag vid tre tillfällen och jag antar att det beror på spårämnen av ägg i vissa matbarnsburkar. Upplever ni som har barn med äggallergi att vardagen är komplicerad eller att man behöver gå runt och vara rädd? I morgon ska jag ringa läkare för vidare undersökningar. Är det vanligt med andra allargier om man har äggallergi

• iser

Tack för svaret Yosa! Nu ska vi få remiss för undersökning. När jag pratade med läkaren i dag blev jag lite deppig. Helt appropå så sa han att hon säkert skulle få pollen- och pälsdjursallergi också. Att det är ungefär 50 % risk eftersom hon har äggallergi.

Efter att vi var på akuten och hon fick några sorts tabletter som skulle lindra allergibesvären försvann även hennes små ekem som hon haft länge. Nu märkte jag att hon börjar få exem på magen igen. Hon har träffat en katt i dag men sen håller jag på att göra en paj med äggstanning till oss vuxna. Så frågan är om det är ägg eller katt... Är era barn känsliga mot ägg även om de inte äter det?

Tror ni man kan be läkarna göra pricktest för pälsdjur när de gör det för ägg? Eller tror ni man måste ha olika remisser för olika allergier.

• iser

Skönt att läsa ditt inlägg K Kavat! Läkaren sa det med en sån självklarhet att det nästan kändes predestinerat. Iofs så har vi dessvärre haft ganska mycket läkarkontakt angåeende vår dotter när det gäller andra saker och en sak jag lärt mig är att läkare kan uttrycka sig lite klumpigt. Så jag ska försöka att inte oroa mig förens jag ser klara tecken. Men helt plötsligt känns det som jag ser tecken på allergier överallt

• iser

Oj, jag hoppas vid min gud att man kan göra test för fler saker på en gång. Irmeli är helt uppenbart allergisk mot något mer än ägg. Men vad vet i sjutton. Vi har inte fått kallelsen än men jag antar att det kan ta tid. Min förhoppning är att man inte måste göra pricktest utan bara ta blodprov. men pricktest kanske är oundvikligt?

• iser

I går var vi och gjorde pricktest för äggallergin. Vi undersökte mjölk, katt och hun också. Jag var otroligt glad när vi gick där ifrån. Det enda hon reagerade på var ägg men inte alls lika kraftigt som jag befarat. Anledningen till att hon hamnade i allergisk chock av ägg var att hon då hade en infektion i kroppen vilket bidrog till att reaktionen blev kraftigare än vad den skulle blivit annars. Vi kommer så smått få börja ge henne mat som innehåller lite ägg redan när hon är ett.

Svar på tråden Äggallergitråden