Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

BabyTravel Syskon/Tvillingvagn - snacktråd del 7

xmari skrev 2011-08-17 17:56:09 följande:
    Hej

Funderar på en BT 2011 men undrar lite om dom inte har någon egen hemsida man kan kika på?

Jovisst. Länken finns i TS.
  • Billabong
    HEH skrev 2011-09-08 12:33:16 följande:
    Vad har ni för åkpåsar i er bt dubbelvagn?
    Bugaboos. Sitter helt ok, har en bra ficka i överkanten som gör att åkpåsen sitter bra efter att man hängt fast den över ryggstödet. Det är så klart hål för bältena också.
  • Billabong

Hej Busan!

Har för mig att jag stött på dig i ngn annan vagntråd.
    För att besvara dina frågor i tur och ordning:

Ja, det finns en syskonsits till vagnen men den kommer du inte kunna ha till dina trillingar förrän barnen kan sitta stadigt, det är som en liten "matstol" man fäster ovanför de ordinarie sitsarna. Man använder fästena för sittdelarnas byglar för att sätta fast den samt ett stag mot fotstödet. Jag skulle inte använda syskonsitsen förrän barnet var närmare 1 år. Det går heller inte att fälla. Å andra sidan kanske inte alla tre barnen sover samtidigt?

Jag tror inte du kan ha två barn i samma liggdel särskilt många veckor, möjligen ett par månader.

Precis, man sätter fast liggdelarna ovanför sittdelarna (kan ta bort sittdelstyget om man vill), i samma fästen som även syskonsitsen skulle varit fäst. Så man kan inte ha syskonsits och liggdelar samtidigt.
    Vissa (där de tre barnen har lite olika åldrar) har mjuklliftar i sittdelarna istället för liggdelar, då kan man ha syskonsitsen på, men det hjälper tyvärr inte dig.

Jag TROR att det är lämpligare med en UJ Duo, för där finns det dubbelliggdelar, där jag sett andra få plats med tre små bebisar. Dock går det heller kanske inte särskilt lång tid, utan du kommer ändå behöva ett alternativt transportsätt när de inte får plats längre.
    UJ har tidigare haft en trillingvagn (Triple) och den finns ibland på Blocket. Visst, oerhört bred men bor ni i hus m garage så är det inget större problem.
    Finns även andra vagnar för tre barn, bl.a. Baby Jogger och ABC. Även Inglesina har jag läst gnt om.

• Billabong

Busan: jag glömde länka in Babyproffsens katalog, där ser du på sidan 6 hur syskonsitsen ser ut. http://www.babyproffsen.se/katalog_2011/index.html

Jag kom på ngt nu när jag läste ditt svar. Kommer ihåg att jag sett ngn som "byggt" (= designat och konstruerat) sin egen syskonvagn för tre små barn (trillingar?). Vilken vagn de hade i grunden är jag lite osäker på, men TROR det är en Babytravel Dublin. De har iaf satt fast en syskonsits för Phil&Teds vagnar framme vid fotstödet. Lite samma princip som den "riktiga" syskonsitsen, men mer skålad i formen, mjukare och helt enkelt lämpligare för ett mindre barn. Jag vet att de olika syskonsitsarna för P&T är lite olika (tror Vibe har väldigt kort ryggstöd) så de kan passa olika bra. Vibe kanske inte passar barnet lika länge, men det kan vara så att de som har högre ryggstöd inte går att ha alls, ni får nog laborera lite.

Hurvida det är lätt att ta bort syskonsitsen i en sådan här lösning är jag osäker på... Så om ni behöver kunna fälla vagnen är det kanske inte ett alternativ? Eller så har ni en annan vagn de ggr ni behöver lasta in vagnen i bilen? Såsom t.ex. en tvillingparaplysulky och sele till andra barnet, eller annan mindre syskonvagn såsom Baby Jogger City mini double - som verkar vara en jättesmidig syskonvagn. Bara lite tankar.

ABC har jag sett på Blocket ngn gång, lägg in en annonsbevakning där med rätt sökord så får du sms när det dyker upp en nästa gång.  

• Billabong

Vi fick tvillingar som småsyskon, så det var därför vi köpte syskonvagnen. Storasyster åkte ståbräda eller gick själv. Vi har en Chicco Lite way för de tillfällen vi ska iväg m ett barn.
    Sålde singelvagnen eftersom den inte behövdes, men hade jag bara fått en bebis så hade jag nog behållt den och sannolikt inte köpt ngn syskonvagn alls. 

• Billabong

HEH: Ja, man får trycka jättehårt på vår vagn också. Men vi har knappt använt det alls faktiskt.

• Billabong
    alexana skrev 2011-09-21 13:28:47 följande:
    Hej Köpte igår en Dublin 2010. Men ena sufletten är så läs har inget motstånd när man för upp den. På liggdelen håller heller inte sufletten sig helt uppe på översta läget utan går tillbaka lite. Ska det vara så eller ska jag be om nya? Sen märkte jag också att ryggstödet på sittdynan är ganska kort min treåring kan precis få stöd för huvet. Nån som har tips på lösning jag vill ju ha vagnen ett år till minst! Tack!
    Ditt problem med sufletten på sittdelen har jag inget förslag på.

Men, när det gäller liggdelens suflett så måste man dra den HÅRT framåt tills det knäpper till lite, först då stannar den i uppfällt läge. Tyget sitter riktigt spänt. Kanske har du inte dragit tillräckligt hårt?
    Det är sedan lika viktigt att man alltid trycker på spärren när man ska fälla ner sufletten på liggdelen. Så att inte ngn bara trycker ner den utan at thålla in spärren. Om det är ngn som gjort så, så har nog tyvärr funktionen med att fälla och hålla uppe sufletten gått sönder...

• Billabong
    Agnes och Ville skrev 2011-09-21 14:42:14 följande:
    Ang ryggstödet så går det ju att förlänga lite genom att du knäpper upp knapparna längst upp på ryggstödet där det ser ut som ett litet "tak". Svårt att förklara men kolla om du hittar knapparna på sidan så blir ryggstödet lite längre.

Jag har kvar knapparna knäppta, men har böjt det bakåt så att det hamnat ut och in s.a.s.
  • Billabong
    Mioo80 skrev 2011-09-21 22:09:24 följande:
    Vet någon vilka babyskydd som passar att klicka på ställningen man kan köpa till vagnen? Verkar himla praktiskt! Sen undrar jag hur ni andra inreder i liggdelarna på vintern? Har inga barn sen tidigare så jag har ingen aning.. Vilken sorts overall är bäst tro, fleece eller riktig täckoverall? Ojoj, många frågor...
    Är det tvillingar du väntar/har fått?
    Eftersom de verkar ligga i liggdelarna i vinter så kommer fleeceoveraller sannolikt räcka väldigt bra.Våra killar höll sig varma hela vintern, även när det var ner mot 15 minusgrader. riktigt kalla dagar hade vi en dollegejacka under fleeceoverallen och två tunnare filtar istället för en över dem. Inga åkpåsar. Men alla gillar olika lösningar.

Ett tips är att  skära ut från ett liggunderlag som har samma form som madrassen och lägga under madrassen, då värmeisolerar du även underifrån. Har inte provat själv men det som gör det tycker det är toppen enligt vad jag förstår.
  • Billabong
    Mioo80 skrev 2011-10-12 10:36:32 följande:
    Ja precis, det är tvillingar!
    Smart med liggunderlaget, det ska jag absolut fixa! Det blev fleeceoveraller till dem, sen vet jag inte om jag ska ha ett vagnstäcke eller bara filtar. Finns ju filtar med lite ull i, kanske är bra. Kudde förresten, har man det i vagnen? Känner mig helt lost ;)
    Är det fler här inne som fått tvillingar? Jag vet inte vad jag ska ha för skötväska, har ingen aning om hur mycket plats man behöver i en sån. Ska man kanske ha ryggsäck så att man har händerna fria till de 2 små? Har hört om Skip Hop, men den tycker jag är på tok för dyr!
    Så TRÖTT jag blir på att FL loggar ut en automatiskt så snabbt numera. Hade skrivit ett jäääääättelångt och utförligt svar till dig men nu blir det mer kortfattat när jag måste skriva om allt.

Ja, jag har vagnen till mina tvillingar, även om den inte använda jättemkt numera när de är drygt 2 år gamla. De hade en storasyster som var knappt två år gammal när de föddes.
    Som skötväska hade vi en Skip Hop, men INTE Dou double som jag tror du menar.
    Vi fick plats med det vi behövde om dagarna: ersättning, flaskor, blöjor, våtservetter, tvättlappar, IKEA-tvättlapparna (för att torka kräks, dregel och allt annat med ) nappar, mellanmål till storasyster och allt annat nödvändigt. De ggr man behöver mer kan man lägga reservgrejer och liknande i en anna liten väska i varukorgen. Det handlar ju mkt om hur länge man ska vara iväg, vart man ska, vad man ska göra och vad man kan komplettera med under dagen. Är man hemma hos ngn annan med bebis finns mkt hemma hos den personen att låna, ska man iväg på långpromenad eller annat så måste man kanske ta med allt för alla eventualiteter själv.
    Vi gjorde inga längre utflykter medan tvillingarna var små, men det finns andra som lever livet mer aktivt med tvillingbebisar också. Våra vagnpromenader var oftast för att hämta storasyster från förskolan eller besöka BVC, jag var inte den som var iväg på längre dagsturer.
    Skötväskor finns ofta att köpa begagnat på Tradera, tvillinggruppen på Facebook eller Blocket, så kolla där.
    Ryggsäck gillar en del, själv kände jag inte att jag ville ha det mer än ibland, t.ex. när man måste lämna vagnen utanför stället man ska in på. Men med tvillingar blir det lite bökigare så sådana ställen undvek jag då. Man frå prova sig fram lite eller chansa på vad som blir bra. Tänk på att ni väl kommer vara lediga tillsammans en del i början och då kan ni ta lite packning vardera och varsin bebis. 

Själv hade jag till första barnet en skötväska som eg. är en vanlig axelremsväska från Stadium: http://www.stadium.se/mode/juniorklader/accessoarer/120142/revolution-one-strap-bike-bag   För att fästa sådana på handtaget kan du ev. behöva särskilda krokar för att kunna hänga den, eftersom hantaget är bredare och jag inte vet om axelremmen räcker runt i sitt längsta läge.

Vintertid hade jag fleeceoveraller (PO.P) på tvillingarna och de hade varsin dubbelsydd filt i bomull och velour, sådana här: http://www.lindex.com/se/barn/baby-50-86-cl/nyfoedd-(50-68-cl)/6594306/Filt/?styleId=16150884 Riktigt kalla dagar när det var många minusgrader så fick de ha kofta/collegejacka under overallen och fler filtar, varav en under sig. Självklart mössor och ev. varmare sockar också. Känn efter i nacken på bebisarna så att de är lagom varma, det är vanligare att man klär sina bebisar för varmt så att de pga svett blir nedkylda än att man klär dem för kallt och att de fryser pga den orsaken.

Ja, kudde ska du ha i vagnen också. Det finns pyttesmå att köpa i babyaffären.
Svar på tråden BabyTravel Syskon/Tvillingvagn - snacktråd del 7