Inlägg från: lindalake |Visa alla inlägg
  • lindalake

BabyTravel Syskon/Tvillingvagn - snacktråd del 7

smurf83: ja man undrar ju?! men jag tror inte de har räknat med frakten där än. fast 30 dollar för frakt? nåja, vi får se.

Dahleen: men hjälp, vad snyggt!! du skulle sälja en beskrivning på hur man gör dyrt eller sy upp åt folk. jag ska klura på det där lite, men först ska tösen få lite gröt

• lindalake
    Billabong skrev 2010-03-21 10:32:00 följande:
    Nej, det är väl alltid 2 års garanti på vagnar man köper, inte 6 månader? Konsumentköplagen gäller.
    ja det där är ju väldigt konstigt faktiskt. 6 månader har babyproffsen, och då är det nog inte speciellt svårt att reklamera. annars måste man bevisa att skadan eller felet är ett konstruktionsfel. kan va svårt. men ett år tycker jag iaf att butiken kan ge
  • lindalake
    Dahleen skrev 2010-03-21 21:24:30 följande:
    det är faktiskt lätt.:) lägg bara plasten och mäta på vagnen eftersom du syr. Efftersom man använder den rosa kantsömmen ser det ju mycket finare ut än det är.;) Börja bakifrån och sy på framdelen efter att du är nöjd med baksida. och snedslån viker du bara över alla sidor + att du viker den över de ihopnypta plastbitarna ("aviga" mot "aviga" och snedslån viks över det...:)

ja det låter onekligen enkelt måttade lite innan... kikade runt på nätet efter plast (kapellfönsterplast var lättast att hitta) men det billigaste jag hittade var 169kr metern i 137 bredd eller nåt sånt. och klura ut hur mycket jag behöver osv. + frakt, och snedslå. tjaa, då blir det enklare och lika "dyrt" att köpa färdigt. särskilt som jag har tusen andra grejer jag vill sy men får se, har de inte inne regnskyddet nu så...hoppas jag får svar i morron.

annars funkar ju Stoff och Stils genomsklinliga pvc vaxduk rätt ok. så länge man inte använder det i minus 15 så är det ju lugnt och det kostar bara 35kr/meter

• lindalake
    Miamariaa skrev 2010-03-23 10:44:08 följande:
    Hej,Är det någon som kan hjälpa mig med sittmått på syskonvagnen? Även ryggmåttet är intressant. På Carenas hemsida kan man läsa att den vagnen har sittmåtten 23x30 cm, vilomått 90x30 cm. Vi har en rätt stor två-åring och kommer att få en bebis i mitten av juni och jag vill inte att vagnen ska bli för liten till två-åringen. Vi har inte Babyproffsen där jag bor så det är svårt att åka och prova vagnen. HälsningarMaria

mätte lite längder. ryggen är 50 men det finns plats kvar upp till sufletten så 60 funkar ju (sittandes) sitsen är 21cm (ca 25-27 bred) och med sits och ner till fotkanten är det ca 60.

Min son är 91 och han sitter helt ok, fötterna är nästan längst ner. ligger ner gör han jättebra, då finns det plats kvar.

• lindalake

60 dollar ville de ha nu för regnskydd + frakten! nepp, när frakten kostar dubbelt så mycket som det jag ska köpa då får det va. Dessutom orkade jag inte vänta på svar längre så jag beställde genomskinlig vaxduk igår. är ju ändå inte så kallt nu

• lindalake
    Dahleen skrev 2010-03-24 19:50:37 följande:
    Ja det var den jag sydde i först, det som bilden visade, och jag tror att det funkar på sommaren, men inte på vintern... Blev jätte skört då, som tidningspappaer ungefär.:)
    jag funderar på om man ska kombinera med nåt vattenavvisande tyg så det inte blir så mycket som är plast. Tar det mycket plats ihopvikt? och stannar vecken kvar efter ihopvikningen?
  • lindalake

men om man har det i korgen kan man ju inte fälla ihop vagnen ordentligt. Till vår första barnvagn var det ett sånt plastregnskydd och förvaringen var en påse med dragsko som man pressade ner skyddet i, eller om man rullade först? en sån "cylinderformad påse". får se vad jag hittar på till detta.

• lindalake

vi tar förresten inte bort liggdelen från ställningen utan tar bort alltihop på en gång. det har funkat bra för oss, fast det är trögt att trycka in "knapparna" tycker jag

• lindalake

jag är iaf inte orolig över min vagn

Däremot lyckades svärmor paja sufletten till liggdelen i helgen hon visste inte att man skulle dra den mot sig och trycka på knappen så hon tvingade den bakåt jag var inte där just då. surt, men var väl ändå väntat att nån skulle göra det. Det är ju det som är det dumma med vagnen. man måste veta att det är så man ska göra. (fast jag tycker ju ändå att man borde fatta att man inte gör rätt, för man måste ju ta i ordentligt för att tvinga bak den)

Hur mycket kostar en ny suflett till liggdelen?

• lindalake

man får se till att ha uppsikt över sitt barn helt enkelt (inte lätt i alla lägen men, men) Det är iaf bättre att ha en sele än ingen alls! och jag tror faktiskt att mitt barn mår bättre av att sitta mot mig än från mig. Hon sitter jättebra framåtvänd, så länge storebror är med. När vi hade lämnat på dagis blev hon otrygg. det märktes på hennes "ljud", hon började gnällskrika. det känns faktiskt lite väl tidigt att vända framåt när ens bebis bara är 6 månader det är den största nackdelen med dessa smidiga syskonvagnar.

Sen tror jag att selen ska vara kort, så barnet inte blir hängandes halvvägs ute. svårt att hitta en riktigt bra sele tycker jag. ska ge mig på att fixa en själv tror jag

• lindalake
    Jonna79 skrev 2010-04-12 10:39:02 följande:
    Jag har en sån där gammeldags, vit i skinn typ om ni vet vad jag menar. Han skulle omöjligt kunna hänga halvägs ute med den. Om jag är alltid med honom nära vagnen. Just nu sitter han väldigt nöjd där men det kanske blir annat om han börjar krångla. Då får jag väl vända.

såna är skitbra!

Dahleen: ja där nere kan man ju fästa också!

• lindalake
    morningsunlight skrev 2010-04-12 23:08:41 följande:
    Hej!Har en fråga ang. vad ni med BT-syskonvagnar har för bilar?Vi har precis beställt en BT syskonvagn med liggdel eftersom vi väntar nr 2 till midsommar.Men vi hade jättebökigt att få in den i vår bil (Saab 9-3 kombi) eftersom liggdelen också måste få plats bak med tanke på att vi ska ha plats med 2 bilbarnstolar.Så, vad har ni andra för bilar?
    Volvo XC70
  • lindalake
    Billabong skrev 2010-04-14 17:36:59 följande:
    Har gett upp om att få tag i genomskinligt regnskydd (min barnbutik hade ett på gång för endast 149 kr, men det har dröjt lääääänge utan leverans) och köpte ett Tullsa idag på mitt Babyproffsen - här kostar det bara 229 kr! Fyndpris?
    väldigt billigt. här kostar det minst det dubbla
  • lindalake
    glad i kvadrat skrev 2010-04-19 21:48:31 följande:
    Ett litet tillägg... sittdelen är alltså i liggläge oavsett hur jag gör...

den där svarta remmen, är det en ögla i ena änden, eller kardborrband eller nåt? äsch, kommer inte ihåg hur det ser ut. Men det låg ett långt ganska smalt band i en liten låda med andra grejer när vi köpte vagnen. Vad jag fattat så kan man sätta den i handtaget och ha om handleden ifall man skulle tappa vagnen...

kikade lite på min vagn precis. i sidorna på sittdelen så går det ut remmar som man fäster rakt upp i ramen. När man trycker ihop det där "plastspännet" och drar i bandet så dras remmarna i sidorna åt och ryggen höjs. så vad jag kan tolka ur din text "brevid spännet finns ju två öppningar - och när jag drar som rör sig de korta snuttarna av band som finns där inne på sig. Man kan alltså dra "in dem" i ryggstödet - vilket jag inte tror ska kunna hända...", så har du inte fäst banden i ramen! rakt upp precis ovanför fästena till sufletterna ska bandet vara. du viker det runt och drar igenom den lilla öppningen i metall D-ringen

• lindalake
    ÖNadja skrev 2010-04-23 22:10:59 följande:
    Jag skulle behöva en mycket detaljerad beskrivning eller video på hur ni fäller ihop vagnen med en liggdel monterad! Jag och sambon svär när den ska ihop!
    tydligen kan man ha kvar ställningen om man monterar bort sitsen (tyget) på den platsen liggdelen är. Men själva liggdelen måste likförbannat bort...
  • lindalake
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-04-30 20:22:39 följande:
    Hej!Väntar barn nummer 2 nu och vi har funderingar på Babytravel syskonvagnen. Men jag har en undran, kan man ha fullt sittläge på vagnen utan att de "lutar" för mycket?Sonen avskyr att halv sitt/ ligga i vagnen och vill sitta helt upp eller ligga helt. Alltså att ryggstödet går att ha rakt upp.
    helt spikrakt upp blir det inte. Men om man har en klassisk sele istället för vagnens så kan han ju sitta upp ändå. och så har man den där "bågen" framför som extra skydd osv.. han får väl provsitta en
Svar på tråden BabyTravel Syskon/Tvillingvagn - snacktråd del 7