Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

BabyTravel Syskon/Tvillingvagn - snacktråd del 7

Smurf83 skrev 2010-11-20 00:33:09 följande:
    men då måste du väl lyfta upp bakdelen själv i bussen elelr hur får du upp den i bussen?
    Delvis. Men framhjulen är ju redan uppe på bussen och avlastar samt hjälper till att rulla på bakre delen.

Uppenbarligen tycker vi olika, jag tycker mitt sätt är bättre.
  • Billabong
    LindaBell skrev 2010-11-21 21:24:30 följande:
    Hej tråden igen, alla ni som valt BT syskonvagn, vad avgjorde ert val? För ni jämförde säkert som en annan med andra syskonvagnar, men vad fick er att välja BT? Jag funderar just nu på skillnaden mellan BT och UJ. Kan ni vara snälla och hjälpa mig reda ut skillnaden mellan dem, för- och nackdelar. Har varit inne på Carenas också, men den gick bort nästan direkt när det inte går att ändra på höjden på handtaget (heter det så?)
    Vi valde BT just för att den blir så liten ihopfälld. Det är den enda syskonvagnen som fick plats i bagaget på vår icke-kombi-bil (SAAB 9000) med TVÅ liggdelar!
    Den hade 2009 också fördelen med varsin suflett till sittdelarna, vilket UJ inte hade då men fick 2010.
    Dessutom är liggdelarna i BT mkt rymligare än UJs. (se utförligare om detta nedan). Utöver att den fick plats i bilen och ändå hade avsevärt rymligare liggdelar var det också priset till BTs stora fördel. Vi betalade 7000 för vagn och TVÅ liggdelar, istället för 13 600 som UJ skulle kostat med två liggdelar...
    angeni skrev 2010-11-21 21:31:38 följande:
    Hej.

jag funderar lite på hur ni med långa bebisar har gjort.

När vår son var 3 månader så var han för lång för liggdelen, det såg helt enkelt obekvämt ut. och åkpåse och ligga i sittdelen såg helt värdelöst ut.

Hur har ni andra gjort?
    Våra pojkarna har inte varit så överdrivet långa men tycker det låter konstigt med att en bebis inte får plats som 3 månader gammal. Är det BTs liggdel han växt ur menar du? För bebisar gillar ju vanligen att ha det "trångt" vilket för dem ger trygghet och känns ombonat. Så om du bara bytt för att du TROR att han inte får plats, sätt tillbaka liggdelen och vänta med att byta tills bebisen protesterar.
    Mina killar låg ner tills de var 8 månader... Och då bytte vi enbart för att en av dem vägrade ligga ner utan ville sitta upp och se lite mer. Vid den åldern var de 71 resp 69,5 cm långa.

Den syskonvagn som har rymligast liggdelar är annars EasyWalker. Men jag vet inte om det skiljer särskilt många cm.
  • Billabong

Ursäkta mina konstiga formuleringar på sina ställen... ändrade i texten men missade att korrekturläsa innan jag postade inlägget.

• Billabong

Förresten, vi bytte i mitten av mars månad, så de hade alltså windstopper-overaller och vintermössor på sig. Inte det minsta för trångt ändå i liggdelarna.

• Billabong
    angeni skrev 2010-11-21 22:46:28 följande:
    Han var vid 3 månader 67 cm lång och det var verkligen trångt i lidddelen( hårdlift)

På bredden får han plats utan problem men inte på längden
    Vad konstigt att han inte fick plats med tanke på att liggdelarna har ett bäddmått som är 80 cm långt...?!
    Det tycker jag är BTs stora fördel jmf med så många andra syskonvagnar.

Kollade upp EWs liggdelar, de är lika långa som BT = 80 cm.
  • Billabong
    Prisma skrev 2010-11-25 15:34:51 följande:
    hej hej! Undrar om det är någon som beställt babytravels dubbelvagn i linköping eller jönköping? Hur snabbt går det att få hem den?? Vi har letat efter begagnad på blocket i många månader nu och det verkar inte dyka upp någon vettig... vill inte ha något halvdant så att säga, eftersom jag kommer använda den mycket.

Det är 2 veckor kvar till förlossning så om ett par veckor kommer vi behöva den...någon som vet? Vi vill ha en svart.

Tack på förhand!
    Köpte min i en annan stad men då fick vi beskede om att vanligtvis får de vagnar varje fredag,iaf om man valde den vanligaste färgen, svart. Det innebar att de tinte var så lång leveranstid såsom vissa andra vagnar har...
    Detta var för 1,5 år sedan iofs men ger ändå en viss uppfattning.
  • Billabong
    Snuvan skrev 2010-11-24 14:31:51 följande:
    Är det någon som haft problem med dragkedjan på fickan bakpå sufletten. Jag har en singelvagn och dragkedjan gick sönder idag. Den var stängd och gick inte att öppna, då såg jag att den undre "kedjan" gått av så jag var tvungen att pilla upp den. Ni vet som när en dragkedja går sönder, när den öppnar sig fast den ska vara stängd. Krångligt att förklara, så nu kan jag inte stänga den igen. Jag köpte vagnen ny på Babyproffsen den 27 september. Men frågna är om garanting gäller på dragkedjan. Den kan ju liksom inte ha gått sönder helt och hållet av sig självt. Jag måste ju ha dragit den konstigt på något sätt eller så har jag fått ett måndagsexemplar av dragkedjan. Någon annan som haft problem? Eller som har någon aning om hur man beteer sig flr att få det lagat? Kan dom fixa det mot betalning eller måste man köpa en ny suflett?
    Inte haft några sådana problem. Men självklart ska du ringa till butiken där du köpt den och beägara att få en ny suflett, alt. att de lagar det åt dig.
  • Billabong

mecce: menar du att du inte vet hur man räknar ut procent? Eller hur man räknar om man inte vet summan? Om du inte vet summan så går det inte att räkna ut 30%...
    Uppskattningsvis kostar vagnen omkring 5000 kr, isf blir 5000 x 0,3 = 1500 kr i handpenning.

• Billabong
    Myran 08 skrev 2010-12-06 08:39:15 följande:
    Tusen tack för era svar. Det har varit fullt upp så jag har inte hunnit svara, både sjukdomar och ambulansfärder. 

Men nu behöver jag hjälp igen. Vår bil har gått sönder och vi letar nytt. Vad har ni för bil som har syskonvagn från BT? Vi reser ibland långt och behöver ha utrymme. Samt även för storhandling.  
    Hoppas alla är friska nu.

Vi har en "vanlig" SAAB 9000 - dvs en icke-kombi. (Har tjatat om det förr i tråden, så ni som läst många ggr, ha överseende). I vårt bagage rymdes alltså ändå BT syskonvagnen och TVÅ liggdelar. Dock inte så mkt mer. Men ingen annan syskonvagn fick plats alls, så BT är väldigt smidig och liten ihopfälld. Kanske inte lika låg som andra syskonvagnar, men "kortare". Tar man sedan av framhjulen vinner man ytterligare lite stuvningsutrymme.

Däremot åker vi sällan iväg med mycket packning och vagnen. Tar vi mkt packning med så lämnar vi oftast vagnen hemma.
  • Billabong

Skålade/ergonomiska åkpåsar passar bra i vagnen. Och de som har en ficka på baksidan att trä över ryggstödets ovansida och hål för selen sitter som en smäck, t.ex. Bugaboos. Sådana har jag och de passar perfekt.

Svar på tråden BabyTravel Syskon/Tvillingvagn - snacktråd del 7