LindaBell skrev 2010-11-21 21:24:30 följande:
Hej tråden igen, alla ni som valt BT syskonvagn, vad avgjorde ert val? För ni jämförde säkert som en annan med andra syskonvagnar, men vad fick er att välja BT? Jag funderar just nu på skillnaden mellan BT och UJ. Kan ni vara snälla och hjälpa mig reda ut skillnaden mellan dem, för- och nackdelar. Har varit inne på Carenas också, men den gick bort nästan direkt när det inte går att ändra på höjden på handtaget (heter det så?)
Vi valde BT just för att den blir så liten ihopfälld. Det är den enda syskonvagnen som fick plats i bagaget på vår icke-kombi-bil (SAAB 9000) med TVÅ liggdelar!
Den hade 2009 också fördelen med varsin suflett till sittdelarna, vilket UJ inte hade då men fick 2010.
Dessutom är liggdelarna i BT mkt rymligare än UJs. (se utförligare om detta nedan). Utöver att den fick plats i bilen och ändå hade avsevärt rymligare liggdelar var det också priset till BTs stora fördel. Vi betalade 7000 för vagn och TVÅ liggdelar, istället för 13 600 som UJ skulle kostat med två liggdelar...
angeni skrev 2010-11-21 21:31:38 följande:
Hej.
jag funderar lite på hur ni med långa bebisar har gjort.
När vår son var 3 månader så var han för lång för liggdelen, det såg helt enkelt obekvämt ut. och åkpåse och ligga i sittdelen såg helt värdelöst ut.
Hur har ni andra gjort?
Våra pojkarna har inte varit så överdrivet långa men tycker det låter konstigt med att en bebis inte får plats som 3 månader gammal. Är det BTs liggdel han växt ur menar du? För bebisar gillar ju vanligen att ha det "trångt" vilket för dem ger trygghet och känns ombonat. Så om du bara bytt för att du TROR att han inte får plats, sätt tillbaka liggdelen och vänta med att byta tills bebisen protesterar.
Mina killar låg ner tills de var 8 månader... Och då bytte vi enbart för att en av dem vägrade ligga ner utan ville sitta upp och se lite mer. Vid den åldern var de 71 resp 69,5 cm långa.
Den syskonvagn som har rymligast liggdelar är annars EasyWalker. Men jag vet inte om det skiljer särskilt många cm.