Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

BabyTravel Syskon/Tvillingvagn - snacktråd del 7

Prisma skrev 2010-09-03 20:10:57 följande:
    Nån som kan skriva in länken till den nya bildtråden?
    Finns ingen ny bildtråd enl. vad jag känner till.
    Loth skrev 2010-09-03 20:17:20 följande:
    Åh vilken käck tråd! Vi skall nämligen köpa en väninnas tvillingvagn och jag ville veta lite vad priset ungefär kan ligga på den.
    Den är inköpt -07, tillhörande liggdel inköpt -09 och myggnät, regnskydd ingår, den är i fint skick i övrigt. Den har haft 2 ägare alltså använd till 4 barn totalt. MEN, ett av däcken fick punktering och är nu lagad tillfälligt, kan man köpa nytt däck på babyland och vad går det på, någon som vet? Alt. köpa vagnen till lite mer reducerat pris och fixa hjulet själv, vad skulle den kunna ligga på för rimlig summa då?
    Spekulera gärna på :)
    Borde gå att få lagad/köpa nytt däck hos antingen Babyproffsen (inte Babyland väl?)  eller hos en cyeklhandlare. Ring o fråga.
    Monica82 skrev 2010-09-05 15:35:15 följande:
    Hoppar in i tråden här, blev glad ägare till en bt syskonvagn i förra veckan och våran dotter älskar den! Hon tom sov i den länge efter promenaden ngt hon inte gjorde i sin förra syskonvagn eftersom de inte gick att ligga helt plan i den. Min fundering är om det är sant att de inte går att köra vagnen i trappa för att den då skulle fälla ihop sig?
    Inga vagnar är konstruerade för att köras i trappor, varken uppför eller nerför. De med ställbara handtag är ännu riskablare att köra i trappor. Med barn i värre än utan barn i eftersom att belastningen blir högre.
    Vi ahr två trappsteg ner från ytterdörren till garageinfarten och det har hänt att fästena för ihopfällningen hoppat ur låsningsläget pga den extra påfrestningen. Så jag håller alltid långt ner på sidorna av chassit när jag måste köra nerför med barnen i.
  • Billabong
    Lenalid skrev 2010-09-10 09:36:43 följande:
    Ska nog kolla upp detta.... Är det ngn annan som upplevt att vagnen dragit åt ngt speciellt håll?
    Nej. Men jag har oftast tvillingar i vagnen så det skiljer bara ngt kilo. Även om storasyster sitter i ena sätet istället skiljer det max 3 kg.

Hur mkt menar du att det skiljer mellan barnens vikter? Glöm inte räkna med att bara liggdelen väger 5,8 kg - om du fortf. har den kvar.

Har du pumpat hjulen olika mkt? Välpumpade hjul är att rekommendera - vagnen är så mkt mer lättkörd då.
  • Billabong
    Lantani skrev 2010-09-10 10:01:52 följande:
    Jag tycker också ibland att vagnen drar lite åt de hållet där sonen sitter. Har också liggdel till dottern (ca 4,3 kg) och sonen väger nog runt 11 kr. Jag tycker inte det är så konstigt ifall vagnen drar åt de hållet där den stora sitter
    Fast då skiljer nästan ingenting i vikt på de två sidorna...
    4,3+5,8 = 10,1 kg. Nästan samma som storebror väger alltså.

Som sagt, prova att pumpa hjulen jämnt.
  • Billabong
    Lantani skrev 2010-09-10 22:18:17 följande:
    Sant
    Men jag kom på att tyngdpunkterna i vagnen hamnar ju på lite olika ställen när man har en liggdel på... Kanske det som gör det, trots allt? Men pumpa däcken är ändå att allmänt, bra råd! Tycker vi behöver göra det varannan månad ungefär - men då har vi ju storasyster på ståbräda också - så belasningen är ju nära de tillåtna 36 kg.
  • Billabong
    annakohler skrev 2010-09-11 10:24:56 följande:
    det är ju ingen som använder den längre
    Nej, det är sant. Men det finns för den skull ingen ny.
    Däremot är det flera här i tråden som har bilder i sitt fotoalbum, t.ex. TS.
  • Billabong
    Lenalid skrev 2010-09-11 20:18:15 följande:
    Tack för alla svaren, skall kolla detta med pumpningen av däcken. Ni som har sådan där "påse" för fötterna, footsack eller vad det nu heter, är detta iallafallngt som ni brukar använda och isåfallnär. Jag har inga till min vagn och funderar på om det är ngt att införskaffa....
    Nej, den används väldigt sällan...
    Har hellre åkpåsar när det behövs för kylan. Det var väl precis när vi tagit bort dem i våras jag testade foot-sacken istället. Hade inte köpt det extra och betalat för. (Förmodar att du köpt vagnen begagnat och de glömt skicka med den eller slarvat bort den.)
  • Billabong

Hej Dunis! *Vinkar tillbaka!* Kul att se dig här!
    Tyvärr vet jag inte svaret på din fråga.

• Billabong
    lolo21 skrev 2010-09-14 18:17:54 följande:
    Vilken åkpåse tycker ni passar bäst till det större syskonet i vinter? Är det bara babytravels som passar, eller kan man ha även elodie details och 7Am tex? Babytravels lammullspåse, är den bra?
    Vi har haft Bugaboo/Cameleon åkpåsar i vagnen. Sitter perfekt och kasar inte ner eftersom man trär över en ficka högst upp på ryggstödet.
    Känner inte till ngn av de åkpåsarna du nämner.
  • Billabong

För kall? Nej, Bugaboo-åkpåsar är väl jättevarma och sköna enligt vad jag uppfattat det de tidigare åren vi haft den. Menar du att dina barn fryser i den?

• Billabong
    lolo21 skrev 2010-09-14 18:37:56 följande:
    Jaa huua vad kallt:) Den är ju inte särskilt tjock? Sonen har alltid sovit ute på dagen, även på vintern, så han behöver något riktigt varmt o gott:)

Som denna: www.mammashop.se/babyartiklar/akpasar/exklusi...

Hoppas den passar i babytravel, får gå in på babyproffsen o fråga:)
    Nej, inte så tjock - men VARM. Ser det som en fördel att den inte är tjock och bylsig.
Svar på tråden BabyTravel Syskon/Tvillingvagn - snacktråd del 7