Inlägg från: Dahleen |Visa alla inlägg
  • Dahleen

BabyTravel Syskon/Tvillingvagn - snacktråd del 7

Coca cola light skrev 2010-02-06 23:53:31 följande:
    Kul att du gjorde en ny tråd. Igår var jag och köpte genomskinlig vaxduk och så gjorde jag mig ett regnskydd. Blev inte alls så fint som Dahleens, jag orkade inte sy utan använde karborrband och häftpistol. Noah ligger fortfarande i liggkorgen och jag gjorde det för att det ska användas när han sitter i sittdelen så jag hoppas att det är varmare ute när det ska användas så att det inte spricker. Dahleen trodde tyvärr att hennes skulle spricka fort när hon testade sitt men jag läste tyvärr hennes svar efter att jag hade handlat mitt material.
    Jag hade rätt, det sprack.:( iofs så var jag inte så försiktig. Men när det var -15 så var det lika prassligt som tidningspapper och sprack... Förlåt för ett ¨dåligt förslag.... Men nu har jag skaffat annan plast som jag ska sy av, och den tror jag inte spricker. Det är sådan plast man har i fönsterna på förtält typ...

Men hur sydde du solskyddet? Hur fäster du det i vagnen och vad har du som "båge"?

Jätte bra smurf att du skapade en ny tråd!:)
  • Dahleen
    tinni78 skrev 2010-02-16 09:09:23 följande:
    Jag lyckades tyvärr inte ta bort liggkorgen. Eftersom remmen som reglerar sitt/liggläget sitter ihop med den andra sittdelen, själva remmen hade ju kunnat hänga kvar men jag kunde inte få lös remmen från sittdelen.
    jag lyckades få bort vår sittdel (var tvungen att prova bara). Allt gick ju ta loss, men det var pillrigt där man var tvungen att lirka ur det svarta bandet ur klammrarna på sidan...
  • Dahleen
    minisar skrev 2010-03-16 10:48:34 följande:
    Jag undrar därför hur länge ni andra har använt liggdel till era små?
    Vi hade inte den här vagnen från början, utan köpte en när vi insåg att vi ville ha mer bagageutrymme. Så när vi far bort får ju 10månaders sitta framåt. men nu när vi ska börja använda den hemma så kommer jag ha henne i den. lite trångt är det, men till sommarn hade jag tänkt att hon ska halvsitta och då ryms hon ett tag till. Jag vägrar vända henne, för jag tycker det känns för tidigt. Ville helst ha en EL vagn, men det funkade inte, eftersom stora dottern som är 14 månader äldre förstår inte vad "rör henne inte" betyder.:)
  • Dahleen
    bejbisen skrev 2010-03-13 14:42:24 följande:
    Hej!Jag upplever de som att min dotter sitter väldigt bakåtlutad i vagenen. Har dragit allt som går i snöret, så den är så upprätt som de bara går... eller finns de nå annat ställe där man kan reglera lutningen på sittdelen?
    Jag har puffat till ryggen så att den blir som när man ska fälla ihop den., då blir den rakt upp. Mina barn lutar sig inte så hårt än, så det går (men jag har ju snöret åtdraget så mycket som det går med, så utifall att de lutar sig så faller de ju inte bak så långt.:))
  • Dahleen
    lindalake skrev 2010-03-19 11:38:57 följande:
    attans, tog bor liggdelen idag och så regnar det naturligtvis. och jag som inte köpt något regnskydd!! hur lång brukar leveranstiden vara från usa? jag brukar räkna med 1-2 veckor annars. För ni är väl fler än smurf som köpt nu va? betalade ni med paypal? (har precis mailat dem men är otålig )
    jag sydde ett eget, först av genomskinlig pvs duk. men det sprack när det var 15 grader kallt. Så det rekommenderar jag inte. NU har jag sytt ett nytt för sitt/liggdel i förtältsplast (inga öppningar, utan man får lyfta upp fram för att få ut dem... Totalkostnad ca 60:- (men min pappa var så snäll så jag fick plasten av han.:) ) Så nu ska jag be han köpa mer så jag kan sy för sitt/sitt utifall att det inte går med min 1 åring i liggdelen i sommar (har planerat att hon ska få sitta i liggdelen så jag får ha henne i mot mig i sommar).
  • Dahleen
    bejbisen skrev 2010-03-20 15:02:47 följande:
    Tänkte bara höra vilket pris ni tycker de är rimligt att ta för en så gott som oanvänd BT, med liggdel, regnskydd för sitt+sitt, och sitt+ligg, samt fotsäck.Den är bara använd 2 ggr, så den är ju som helt ny... va tror ni?
    vi gav 4000:- för vår 08a i fint skick med liggdel och regnskydd för sitt/ligg och footsack. Så det är ganska höga begpriser på BT tycker jag. Men den grön/lime färgade fanns ju bara 08 och det var ju den färgen vi ville ha, och sen var det bara 7 mil till vagnen.:)

Men jag skulle nog kunna ge 5000:-/5500:- eftersom garantin inte följer med oavsett hur ny den är...
  • Dahleen
    lindalake skrev 2010-03-20 18:08:27 följande:
    Dahleen: du vet inte vart man kan få tag på sån plast? tejp eller lim för sömmarna har jag för mig att man kan hitta på claes ohlsson... Kan du inte lägga upp lite bilder på regnskyddet? fast personligen så går det nog snabbare att beställa från usa, hinner inte sy nåt på tre veckor och sen lär det ju ta minst en vecka att få klart det. å då har tösen hunnit skrika i vagnen i en månad..  
    pappa hade köpt den på svenska tält, en fabrik i dorotea. restbitar för 25:- styck, annars vet jag inte vars den går köpa. Han hade köpt den och byggt vindskydd till altanen. så när mitt förra egensydda regnskydd sprack så fick jag de bitarna han hade hemma.:)

om man är som jag och inte är så jätte noga på slutresultatet så tar det bara typ 2 timmar att sy. Jag sydde bara dit bomullssnedslå i kanterna, men jag tror inte det blir blött, för jag klämde typ ihop plasten med den...

Jag har bilder på det gamla som sprack här: www.leebra.webblogg.se

det jag sytt nu är inte exakt likt eftersom de ska passa ligg/sitt. så det blir ju lite hängigt i framkanten av liftdelen. jag tänkte inte sy dit någon kant där, frö jag kanske klipper om det när jag tar bort liggdelen.:) och hur som helst är det ju snyggare än tulsas (+ att det regnade in på barnet som satt framåt när jag hade det sitt/ligg)
  • Dahleen
    lindalake skrev 2010-03-21 08:46:10 följande:
     Dahleen: men hjälp, vad snyggt!! du skulle sälja en beskrivning på hur man gör dyrt eller sy upp åt folk. jag ska klura på det där lite, men först ska tösen få lite gröt
    det är faktiskt lätt.:) lägg bara plasten och mäta på vagnen eftersom du syr. Efftersom man använder den rosa kantsömmen ser det ju mycket finare ut än det är.;) Börja bakifrån och sy på framdelen efter att du är nöjd med baksida. och snedslån viker du bara över alla sidor + att du viker den över de ihopnypta plastbitarna ("aviga" mot "aviga" och snedslån viks över det...:)
  • Dahleen
    lindalake skrev 2010-03-24 19:31:49 följande:
    60 dollar ville de ha nu för regnskydd + frakten! nepp, när frakten kostar dubbelt så mycket som det jag ska köpa då får det va. Dessutom orkade jag inte vänta på svar längre så jag beställde genomskinlig vaxduk igår. är ju ändå inte så kallt nu
    Ja det var den jag sydde i först, det som bilden visade, och jag tror att det funkar på sommaren, men inte på vintern... Blev jätte skört då, som tidningspappaer ungefär.:)
  • Dahleen
    lindalake skrev 2010-03-24 19:53:54 följande:
    jag funderar på om man ska kombinera med nåt vattenavvisande tyg så det inte blir så mycket som är plast. Tar det mycket plats ihopvikt? och stannar vecken kvar efter ihopvikningen?
    ja det kan man ju också göra om man vill.:) ja det tar ju mycket plats, helst om man jämför med tulsas. Men jämfört med andra plastskydd tror jag inte det, för vi har ett till en graco vagn och det tar väldigt mycket plats med. Men jag tänkte pressa ner det under vagnen, där kan man ju ändå inte få in något. Tycker varukorgen är dåligt planerad, för det rymms ju inte så mycket, och är svårt att komma åt...
  • Dahleen
    The Luckiest skrev 2010-04-06 11:40:08 följande:
    hej. har köpt en begagnad BT på annons o såg den inte innan vi fick den. i vilket fall var den ordentligt solblekt så jag undrar om det finns någon typ textilspray man kan spruta på för det känns som det blir rackarns dyrt att köpa två nya suffletter när man redan lagt 2500:- på en begagnad. kasnke var korkat att inte köpe en ny kan jag tycka i efterhand men hoppas att det det finns något spray eller något så blir det ju kanon.
    Är den svart kan du ta vanlig textilfärg som man "målar på" från typ panduro. den regnar inte bort, även fast man inte fixerar den...
  • Dahleen
    Jonna79 skrev 2010-04-09 11:08:34 följande:
    Nån som såg på plus igår? Det skulle vara allvarlig klämrist på BT Amsterdam och det borde väl gälla Dublin då också??svt.se/2.109801/1.1955212/gott_om_farliga_bar...
    Såg inte plus. men det där gällde ju sufletten på liggdelen. Den kommer ju inte barnet åt, för oftast är de ju så små när de ligger i den. och kan de klättre och komma åt sufletten så kan man ju ändå inte ha barnet i liggdelen. däremot klämde jag bort en stor skinnbit från nedredelen av tummen när jag skulle stänga låsningen som håller fast liggdelen i stället, men det var klumpighet tror jag.:)
  • Dahleen
    Jonna79 skrev 2010-04-09 14:22:51 följande:
    Min nu sexmånader gamle son brukar ofta sitta i liggdelen (med sele givetvis). Och nog kommer de väl åt suffleten ändå när de ligger? Om barnet vaknar och man fäller bak så kan ju ett litet finger ligga där och greja utan att man ser. Jag kollade suffletten noga nyss och kan inte förstå hur man skulle kunna klämma sig där så det är nog en av sakerna som skiljer. Dock stod i rapporten att även sittdelens sufflett kunde orsaka skada på fingrar men inte lika grova som liggdelen. Jätteläskigt att fingrar blivit amputerade till och med......
    min 11 månaders ligger i korgen, men hon kommer inte åt sufletten. Men vi har åkpåse, jacka och vantar än, så hon kan inte röra sig så mycket... så vi får se när vi kan ta bort mer saker, men vi har sytt en sele i alla fall.:)

såg också att emmaljunga nitron var klämrisk på sufletten (om jag inte minns fel), det innebär att alla emmaljunga vagnar är farliga med, frö sufletterna ser ju likadana ut på alla.

nästan alla vagnar hade väl klämrisk och vassa plastdelar? men jag har aldrig hört någon som skadat sig på en barnvagn på det sättet, men att vagnen tippat om barnet stått och lutat sig eller klättrat upp har jag både hört och varit med om själv.

själv tror jag att man inte ska vara så orolig, inte om man själv har kollat riskerna. jag "provklämde mig i sufletten nu för skojsskull, men det kändes inte så mycket. det kan nog göra ont om barnet håller ena handen på kanten och försöker pressa sig upp mot stående med den andra...
  • Dahleen
    lindalake skrev 2010-04-10 20:24:09 följande:
    jag är iaf inte orolig över min vagn   Däremot lyckades svärmor paja sufletten till liggdelen i helgen hon visste inte att man skulle dra den mot sig och trycka på knappen så hon tvingade den bakåt jag var inte där just då. surt, men var väl ändå väntat att nån skulle göra det. Det är ju det som är det dumma med vagnen. man måste veta att det är så man ska göra. (fast jag tycker ju ändå att man borde fatta att man inte gör rätt, för man måste ju ta i ordentligt för att tvinga bak den) Hur mycket kostar en ny suflett till liggdelen?
    har du en nyare modell som man bär i sufletten? För vår -08a fäller man ju bara ner? eller har jag gjort fel hela tiden?
  • Dahleen
    lindalake skrev 2010-04-11 20:26:07 följande:
    man får se till att ha uppsikt över sitt barn helt enkelt (inte lätt i alla lägen men, men) Det är iaf bättre att ha en sele än ingen alls! och jag tror faktiskt att mitt barn mår bättre av att sitta mot mig än från mig. Hon sitter jättebra framåtvänd, så länge storebror är med. När vi hade lämnat på dagis blev hon otrygg. det märktes på hennes "ljud", hon började gnällskrika. det känns faktiskt lite väl tidigt att vända framåt när ens bebis bara är 6 månader det är den största nackdelen med dessa smidiga syskonvagnar.   Sen tror jag att selen ska vara kort, så barnet inte blir hängandes halvvägs ute. svårt att hitta en riktigt bra sele tycker jag. ska ge mig på att fixa en själv tror jag
    jag har gjort en sele, en väldigt enkel. två remsor med öglor som jag fäster i bygeln som sitter i bottenplattan och sen en remsa tvärs över med spännen om öglorna träs på. men jag måste nog fixa dit en som går mellan benen med, för när vi testade inne så krånglar hon sig ur om hon bara har vanliga kläder på sig. ute än så har hon ingen sele när hon sover, eftersom hon har jacka och åkpåse så ligger hon så packad att hon inte kan ta sig upp, än. hon fyller ett i maj, men jag vill inte vända än... men enda vagnen jag sett som man kan ändra färdriktning på båda sittdelarna hade jätte små hjul, typ sulkyhjul. Så den var ju inge bra heller, och sen fanns den inte i sverige...
  • Dahleen
    Gummibjörn skrev 2010-04-12 11:57:06 följande:
    Vi funderar på att köpa en begagnad Babytravel syskonvagn, men jag undrar nu om man kan ta av och tvätta klädseln?
    ja den går ta av, ialla fall på vår 08. äldre vet jag inte hur de ser ut. men det kan vara lite krångligt när man ska ta av banden, man måste lirka ur dem ur sina klammrar för att få av klädseln helt...
  • Dahleen
    morningsunlight skrev 2010-04-12 23:08:41 följande:
    Hej!Har en fråga ang. vad ni med BT-syskonvagnar har för bilar?Vi har precis beställt en BT syskonvagn med liggdel eftersom vi väntar nr 2 till midsommar.Men vi hade jättebökigt att få in den i vår bil (Saab 9-3 kombi) eftersom liggdelen också måste få plats bak med tanke på att vi ska ha plats med 2 bilbarnstolar.Så, vad har ni andra för bilar?
    vi har en volvo v70. vagnen utan liggdel tar halva bagaget, men lite mer om man ska ha med liggdelen..
  • Dahleen
    Mistoffelees skrev 2010-04-19 19:20:27 följande:
    www.blocket.se/alvsborg/Syskonvagn_Baby_Trave...Är det ett bra pris på denna vagn, eller vad hade ni velat betala för den?
    jag skulle köpt den om jag velat spara 1500:-. för om du ska köpa ny vagn kostar ju den 5000:- och hittar du en liggdel, så blir det ju frakt/bensin om den inte är i närheten. och om du köper en ny kostar ju den 1000:- vet ej om det följer med regnskydd till vagnen du länkat till, men gör det det är det ju ännu bättre. Min erfarenhet är att vagnarna försvinner snabbt oavsett pris. För jag ville få folk att skicka vagnen, men alltid var det någon som gav det dom ville ha...
  • Dahleen
    Morticia77 skrev 2010-04-24 11:20:28 följande:
    Ok, tack för svaret. Ingen annan som kan gissa årsmodell? Brett mellan hjulen och oliv/lime-färg. Jag ska köpa en begagnad vagn, men har så svårt att bedöma vilket pris som är rimligt att ge. Vad tror Ni? En väldigt solblekt vagn, med brett mellan hjulen, och några trasiga knappar. Begagnad i tredje hand. Liggdel med stativ samt regnskydd ingår. Fräscha hjul, men ganska smutsigt tyg. (Vilket jag inte tycker verka gå att ta av och tvätta.)Någon som kan ge mig en hint?
    det är en 08, för en sådan har vi. och den färgen fanns bara det året. men den kan ju vara utplockad året efter...
  • Dahleen

oj nu såg jag att alla andra trodde att det var en 07. den fanns säkert då också, men när vi kollade på vagnar 08 så fanns den färgen med...och vår var köpt 08.. vi gav 4000 för vår, men den var i nyskick..

Svar på tråden BabyTravel Syskon/Tvillingvagn - snacktråd del 7