• stina 86

Någon mer som börjar bli nervös??v35

Nu börjar jag bli lite nervös...Första barnet så jag tycker att det är lite obehagligt att inte veta vad man har framför sig...En helt okänd smärta..Men det är lite sent att ångra sig nu haha{#lang_emotions_smile}Någon mer??Har BF 15 mars

• Svar på tråden Någon mer som börjar bli nervös??v35
  • April Mamma

En smärta som leder dig fram till din bebbe =)

Jag tror att dom flesta känner sig lite nervösa inför en förlossning,konstigt annars =)

Vi gick en profylaxkurs, det var en bra förberedelse, men det kanske är för sent för er nu.

Efter att jag hade fött mitt första barn så tyckte jag att det var SÅ häftigt, världens upplevelse..visst att det gör ont bitvis, men det finns bra smärtlindring att få om man vill, sedan så har man ju inte ont hela tiden. Man har mer "inte ont" än vad man har ont. Det är alltså längre upphåll av inte ont än vad det är av det onda....hänger du med?=)

Lycka till, det kommer att gå toppen.

• stina 86

Jag är faktiskt mest rädd för att öppnas den sista biten 5-10 för varenda människa jag pratat med säger att det är värst,konstigt nog är jag inte så rädd för utdrivningsskedet..Men du har rätt i att längtan efter bebis övervinner all rädsla i mitt fall och jag ser samtidigt fram emot förlossningen med blandad skräck/spänning.
    Jag gick en föräldrarkurs med sambo men det var nog inget för oss..Tyckte inte att det hjäpte ett dugg..men det är ju inte samma sak som profylax..

Tack så mycket för ditt svar,det lugnade mig lite faktiskt=)

• Ninnis75

Hej.
    Försök kom ihåg att andas och att slappna av.
    Smärtan går i vågor. I början är dom milda,sen ökar det i antal och håller i sig längre, sen försvinner smärtan helt. Då ska du samla ny kraft. Försök hitta en bra ställning, t.ex ligga på sidan, stå upp och luta mot ngt..

Smärtan är svår att beskriva. Försök att inte lyssna på alla runtom. Försök lita på dig, din kropp. Ta råd och stöd av barnmorkan.

• FrökenSwe

Jag är i vecka 29 nu och börjar bli nervös!! Förut tänkte jag bara att det ska v äl inte va så farligt hur många är det inte som fött barn genom tiderna, men nu närmar det sig sakta men säkert. Inte lika kaxig längre med andra ord

• stina 86
    FrökenSwe skrev 2010-02-06 15:47:52 följande:
    Jag är i vecka 29 nu och börjar bli nervös!! Förut tänkte jag bara att det ska v äl inte va så farligt hur många är det inte som fött barn genom tiderna, men nu närmar det sig sakta men säkert. Inte lika kaxig längre med andra ord
    Haha,nej man är väl inte det,fast ska jag vara ärlig så har min längtan efter bebis tagit över lite så jag känner mig inte lika rädd längre..Självklart hade jag helst låtit bli om det valet hade funnits men jag tror att det är värt det när man väl har sin lilla bebbe..=) Jag har i o f ställt in mig på att jag förmodligen kommmer vilja dö men tanken på epidural lugnar mig lite..nu har jag bara en vecka kvar till BF{#lang_emotions_surprised}
  • Annika0314

Min oro inför själva förlossningsförloppet har faktiskt lagt sig. Det känner jag att jag är redo för. Jag vet självklart inte hur jag kommer uppleva det där och då men jag känner mig redo för nästa steg. Har varit gravid ett tag nu och nu vill jag bli mamma {#lang_emotions_laughing} har BF 17 april.

Men det som skrämmer och oroar mig det är att man inte vet NÄR och HUR det kommer STARTA. Hur känns en "riktig" värk? Hur lång tid kommer det ta? Jag är ett planeringsfreak och skulle helst vilja ha ett dags i stil med 17 april kl 14:00 så börjar det {#lang_emotions_laughing} oron vaknade till liv igen igår kväll när jag fick mensliknande värk i mage och rygg. Har tidigare bara haft smärtfria sammandragningar. Låg därför vaken stora delar av i natt och kände efter om jag hade ont och om det var på gång eller inte. Men har det har lagt sig nu och jag har pratat med min BM som förklarade det som förvärkar som är helt normalt.

• Mjau83
    Annika0314 skrev 2010-03-16 18:21:08 följande:
    Min oro inför själva förlossningsförloppet har faktiskt lagt sig. Det känner jag att jag är redo för. Jag vet självklart inte hur jag kommer uppleva det där och då men jag känner mig redo för nästa steg. Har varit gravid ett tag nu och nu vill jag bli mamma  har BF 17 april. Men det som skrämmer och oroar mig det är att man inte vet NÄR och HUR det kommer STARTA. Hur känns en "riktig" värk? Hur lång tid kommer det ta? Jag är ett planeringsfreak och skulle helst vilja ha ett dags i stil med 17 april kl 14:00 så börjar det  oron vaknade till liv igen igår kväll när jag fick mensliknande värk i mage och rygg. Har tidigare bara haft smärtfria sammandragningar. Låg därför vaken stora delar av i natt och kände efter om jag hade ont och om det var på gång eller inte. Men har det har lagt sig nu och jag har pratat med min BM som förklarade det som förvärkar som är helt normalt.
    Jag känner ungefär likadant, har till och med börjat se fram emot förlossningen men just att inte veta hur det kommer kännas och när det kommer börja och hur lång tid det kommer ta... aaaah! Hade varit skönt med ett facit. ;) Jag har bf 18 april så vi ligger lika tidsmässigt enligt planeringen, får väl se hur väl det stämmer...

stina 86: har din bebbe kommit ut än? :)
Svar på tråden Någon mer som börjar bli nervös??v35