Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Hjärtebarnen

Gunsan75 skrev 2010-07-23 12:19:45 följande:
    Det var inte så mycket:(
    Vi ska skicka in foton på Alice ärr, men jag har fått för mig att man gör det 1 år efter operationen så det är snart dags.
    Det är ju ärr efter dränage, pacemaker, operationen, cvk och i ljumsken efter alla kateteriseringar.
    14700 räcker ju inte långt om de vill korrigera när de blir äldre:(
    De tittar på ålder och omfattning när de bedömmer.  Med ränta så kommer det  nog att bli en bra slant sedan tillkommer pengar för medicinsk invaliditet om 4 år.

J har just nu 8.5cm ärr på bröstkorgen. 7 cm ärr bredvid naveln där pacemakern sitter och 1 cm ärr mellan dessa efter dränet.

Hon har väldigt tunna fina ärr just nu. Det är ärret nere på magen som kommer att öppnas igen när de byter pacemaker. Förhoppningsvis så behöver de inte öppna bröstkorgen något mer. Men hon kommer att få ett fult ärr vid nyckelbenet sedan för det kommer att öppnas många gånger. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora
    Gunsan75 skrev 2010-07-23 15:37:35 följande:
    Ja om man har en försäkring som täcker det så kan man få ersättning.
    Jag tycker det är bra för barnets skull när de själv blir äldre. De kommer ju komma en tid när de vill vara som alla andra och kanske vill göra något för att åtgärda detta.
    Det som är bra tycker jag är att pengarna hamnar på ett konto till barnet som de får tillgång till när de blir myndiga. Vill man ha ut pengar tidigare måste man ansöka om det och kunna uppvisa kvitton.
    Det är ju ngt som kommer följa dem genom livet.
    Det gör de inte från trygghansa i alla fall inte dessa pengar. Utan de sätts in på barnets vanliga sparkonto och sedan kan vi göra som vi vill med dem vad det gäller placering. 
  • 2små2stora
    Gunsan75 skrev 2010-07-23 16:56:06 följande:
    Jo när det är under ett visst basbelopp så får man det:) Annars så hamnar det med förmyndarspärr. Kan tänka mig att medicinsk invaliditet kommer hamna under det för et brukar vara lite större summor.
    Jo det lär det nog göra. Men det är synd om vi inte ska få placera pengarna på ett vettigt sätt.
  • 2små2stora
    hjärtemax skrev 2010-07-23 17:45:19 följande:
    det där mer ärr ingår inte i Ace försäkring va??
    När vi anmälde J's skada till trygghansa och fick beskedet att de ersätter henne så stod det i brevet vad som ersätts. J får ersättning för vanprydande ärr, sjukhusvistelser, vård i hemmet, och för medicinsk invaliditet 5 år efter operationen. Skulle vi även få v.b för henne så betalas det också ut från TH
  • 2små2stora
    Smilla75 skrev 2010-08-02 19:56:00 följande:
    För vad kan man få ersättning egentligen? Min son har WPW, en extrabana och ska opereras genom ablation senast i nedre tonår. Sedan blir han fullt återställd och slipper medicinera. Dysfunktionen är medfödd. Vi har TryggHansa, ser inte att de gjort undantag för medfödda hjärtfel men så är kanske fallet?
    Det är först när vi gjorde en anmälan till TH som vi fick veta vad och om de ersatte. Johanna får för vanprydande ärr, sjukhusvistelser, vård i hemmet och medicinsk invaliditet. Någon ekonomisk invaliditet kommer hon inte drabbas av. 

Hon fick nyligen en utbetalning för vanprydande ärr, och får för medicinsk invaliditet om 4 år. 
  • 2små2stora

Här är det ett evigt trugande med maten J väger nu 14.5 kg är 96 cm lång vägde 15kg i april. Gick upp bra i vikt i 6 mån efter op men sedan har det stått still eller gått åt fel håll.  Just nu vägrar hon neocaten också. 

• 2små2stora

Min tjej som enligt läkarna ska vara hjärtmässigt ok nu är mycket tröttare än andra 3åringar hon kan utan problem sova middag 2 tim och sedan somna i vettig tid på kvällen runt 20 och sova 12-13 tim i ett svep.

• 2små2stora
    MysTic PrincesS skrev 2010-08-16 17:58:40 följande:
    Ni med lite äldre barn, vad vägde de runt 4-års ålder och hur långa var de? Jag hittar inte min bvc-bok så kan inte kolla vart min plutt ligger på skalan. Han har iofs alltid legat en bit under det normala sen han föddes. Han är ca 101 cm nu och vikten ligger på ca 14 kg.
    4 år och 101 lång låter alldeles normalt.

Här finns länd och viktkurvor på nätet. http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/laengd-_och_viktkurvor/laengd_pojkar_2_-_5_aar/

• 2små2stora
    MysTic PrincesS skrev 2010-08-16 18:13:00 följande:
    Längden verkar ju ok, men vikten är lite i underkant om jag tolkade det rätt ville kolla lite då folk mer än gärna påpekar hur spinkig han är...Obestämd
    Min 3åring väger 14.7kg  och är 95 lång.
  • 2små2stora
    MysTic PrincesS skrev 2010-08-16 18:22:55 följande:
    Min blir 4 i Nov....

Inte mycket hull precis

Min tjej har oftast sett lagom ut då hon innan operationen även var kort. Hon har under sista året gått upp drygt 3kg och vuxit nästan 10 cm på längden Men senaste månaderna (halvåret) har det stått still på vikten. Så nästa vecka ska hon läggas in för kontroller.
Svar på tråden Hjärtebarnen