Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Hjärtebarnen

Golvmoppen skrev 2010-04-29 08:36:42 följande:
    Att syskon ärver hjärtfel är som ngn sa minimal risk. Däremot ligger det väl på 5-8% om personen i fråga själv har hjärtfel och skaffar barn. Själv har jag ett medfött hjärtfel och är op:ad som liten, men med klaffar som läcker fortfarande. Dottern föddes Feb.-06 och Kotten ska komma nu i Juni-10. Har gjort riktade HjärtUL bägge ggr och inget har visat på att ngn skulle ha fått det. Ang. vikt o Op, så ser jag era diskussioner. Kan bara tala om att utvecklingen har gått rejält framåt. 1982 när jag op:ades, så var man tvungen att väga 15kg för att läggas i Hjärt-Lungmaskin. Innan dess, så kunde man inte göra ngn Öppen Hjärtkirurgi.
    Johannas hjärtfel tillhör nog undantagen, jag har för mig att vi har 25% risk att få ytterligare 1 barn med komplett av-block. Men det är ingenting som de kan kontrollera före födelsen om inte barnet är bradykard under graviditeten.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 2små2stora
    Golvmoppen skrev 2010-04-29 09:00:00 följande:
    Busfrön: Finns ju ett fåtal o som du säger, så har din dotter ett av dem.
    Och ett av undantagen som finns kan man inte hitta innan födelsen {#lang_emotions_djavulsk}. Kommer dock att kräva ett EKG innan vi åker hem från BB. J är troligen född med AV-block 2 som sedan utvecklats till grad 3. Min gissning är att det skedde när hon var ca 10 månader för det var då som hon slutade att gå upp i vikt.
  • 2små2stora
    Fujji: Kläderna måste vara lätta att ta på då det gör ont när bröstbenet rörs för mycket. Omlott tröjor eller liknande. Johanna använde mycket sjukhuskläder skjortor men egna byxor. Det var bekvämt när det blev smutsigt bara att stoppa i tvättsäcken.
    Inneskor och bekväma kläder till dig, något att läsa.
  • 2små2stora
    Fujji: det beror på hur långt man har till Gbg om man får boende från samma dag eller dagen innan. Hotellet har vi fått boka själva varje gång. Men rondald mcdonald bokar avdelningen.
  • 2små2stora
    minneli skrev 2010-05-14 11:22:58 följande:
    Till oss sa hon att vi skulle höra med dem nere i göteborg så skulle då skriva ett intyg så både jag och min sambo får vård av sjukt barn samtidigt. Först var det meningen att Mollys läkare här hemma skulle skriva intyget men hon kom på att det var bäst att de i gbg skrev det. Vi ska inte bo på rondald utan på Odin.. eller var det hette, Clarion Odin kanske. Ja nåt sånt.
    De skriver ut intygen utan problem i gbg. Även om man bara ska ned på endags undersökning så skriver de ut för båda föräldrarna.
  • 2små2stora
    Fujji skrev 2010-05-14 14:58:40 följande:
    Vi åker från Uppsala och ska skrivas in kl: 11.00. Känns som man borde få från dagen innan då. Tack för era svar. :)
    Då behöver ni från dagen innan vi åker från strängnäs och får från dagen innan men det beror lite på det egna landstinget också för det är de som betalar.
  • 2små2stora

Imorgon är det dags för en ny dust med J's hjärtdoktor. Hennes hjärta ska kontrolleras om 1 månad och jag har fortfarande inte fått veta var det ska kontrolleras.

• 2små2stora

Nu har vi äntligen fått veta var J ska kontrolleras någonstans och vissa kontroller kommer att göras i Uppsala och vissa ska ske i Göteborg.

• 2små2stora

Johanna har gått från att vara en miniunge till att bli en nästan normalstor unge

På tisdag ska jag in och göra hjärtUL på bebisen i magen.

Svar på tråden Hjärtebarnen