• evv

Min kompis pratar bara om sig själv..

Ja dom rubriken lyder.. jag har en vän som verkligen BARA pratar om sig själv hela tiden. Det går knappt att umgås med henne vissa dagar.. Hon pratar om sig själv, vad som hänt henne, vad hon har upplevt, relaterar alltid till sig själv, ja ni förstår nog.. Egentligen gillar jag henne väldigt mycket. Vissa dagar är hon inte alls jobbig, andra är hon hemsk.. Man kan inte prata med henne om någonting, kommer man till henne och frågar om råd för att man har varit med om något jobbigt får man inte mycket till svar.. typ "jaha okej.. va jobbigt" och sen börjar hon prata på om vad hon gjort under dagen eller liknande.. hon överröser alltid mig med HENNES problem men hon själv är som en mur, hon tar inte in någonting av vad jag säger.. så jobbigt :(

jag ställer alltid upp för henne och låter henne ventilera hos mig när hon har varit med om något jobbigt och hjälper henne men när det gälller mig så finns jag knappt..

hon pratar på om onödiga saker, berättelser hon varit med om helt utan poäng, ingenting hänger ihop... okej nu låter jag bitter men det är något med henne som inte riktigt stämmer..

vet inte hur jag ska säga detta till henne för det här börjar bli ohanterbart.. stör mig så j*vla mycket!!!

• Svar på tråden Min kompis pratar bara om sig själv..
  • evv
    Stårschan skrev 2010-01-25 13:38:55 följande:
    Du måste nog tyvärr konfrontera henne på något vis om du vill att det ska bli bättre. Fråga om hon inte tycker att dina problem/glädjeämnen är intressanta, eftersom hon är så snabb på att byta samtalsämne? Eller dra en fuling och berätta om en annan vän du har som är så himla jobbig och bara ska prata om sig själv hela tiden, och som inte kan lyssna till det DU har att säga i tre sekunder utan att samtalet ska börja handla om henne... Se om det sjunker in.
    Du har nog rätt, måste nog konfrontera henne.. Att dra en fuling funkar nog inte eftersom att hon vet vilka alla mina närmsta vänner är :p Det fula med henne är att hon faktiskt sagt en gång till mig att "Åh Malin (en vän) pratar bara om sig själv hela tiden.. så jobbbigt vet inte vad jag ska göra" Så hon verkar inte ju inte ha något vidare självinsikt..
  • evv
    hjärnladyn skrev 2010-01-25 13:41:25 följande:
    Jag hade en sån kompis förut. Vi är inte vänner längre för jag orkade inte med henne. Men om du vill behålla din vän gillar jag Stårschans förslag! Undrar om poletten ramlar ned hos din vän?
    Det är verkligen energikrävande och vara med sånna människor.. och det är ju inte det lättaste att försöka få henne förstå utan att det ska bli dålig stämning, har en känsla av att hon skulle bli sur hur snällt jag än sa det.. arghh!
  • evv
    isisisis skrev 2010-01-25 13:41:17 följande:
    Det där beteendet kan tyvärr sitta i hela livet om ingen påpekar det.Så det är frågan om du törs vara den som säger ifrån Jag har både en arbetskamrat och en kusin som är likadana.Jag har inte vågat säga ifrån annat än att jag själv avbrutit dem,och gjort samma sak mot dem.Men poängen har inte sjunkit in iaf Arbetskamraten har jag gett vinkar till gång på gång.Chefens son.Lite svagt av ig.Men det är inte så himla lätt.
    Har försökt ge henne vinkar.. har även testat att se RIKTIGT uttråkad ut när hon berättar saker men hon verkar fortfarande inte fatta att jag tycker det är jobbigt...
Svar på tråden Min kompis pratar bara om sig själv..