• fruganL

Recepttråden för oss som lagar egen barnmat

beabus87 skrev 2010-05-12 10:48:33 följande:
    Jag gjorde egen havregrynsgröt åt min pojk idag (han är 9,5 månader)
    Egen gröt är lätt godare än industrigröt med frukt. Den smakar mest bara papp, den köpta! Sonen älskar gröt på majsmjöl och hirsflarn. Den på risgröt är tokgod med mosad banan och katrinplommon. Brukar annars blanda i lite päronmos eller äpplemos. Brukar blanda en del grädde och tre delar vatten, vätskemässigt.
  • fruganL

Jag gör risgröt, inte risgrynsgröt (som ju tar längre tid att göra). Bland annat gör Risenta rismjöl, jag hittade mitt paket bland hälsokost/ekologiskt. Den ska koka i ett par-tre minuter bara, smidigt som tusan.

• fruganL

pannkaka, matmuffins, omelett, smoothie...

• fruganL

All gröt kokar man ju egentligen på samma sätt. Vätska och pulver, oavsett om det är havregryn eller rismjöl. Hur mycket väska i förhållande till pulver det ska vara varierar.
    Dock tycker jag mig märka en viss trend, i alla fall utifrån vad jag har testat. De grötar som jag gjort med gryn av något slag (havregryn och hishflagor) har jag haft ungefär en del gryn med två delar vätska. Börjar alltid med två deciliter vätska för att minska till lagom portion, så två deciliter vätska innebär ungefär en deciliter torrvara.
    Mjölerna (har testat rismjöl, majsmjöl och bovetemjöl) har däremot ungefär lika många matskedar mjöl som deciliter vätska. Två deciliter vätska kräver alltså två matskedar mjöl. Sen får man ju prova sig fram hur tjock man vill att gröten ska vara.

Sen får man ju som sagt tänka på fettet och järnet när man gör sin egen gröt. Fettet får man antingen genom grädde eller genom olja. Jag har aldrig använt olja, utan byter ut 1/4 av vattnet mot grädde. Järnet tillsätter jag genom nyponpulver. 

Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat