• satakatse

För oss vilka lever utan sköldkörtel..

Hej!
    Jag önskar att få komma i kontakt med andra vilka lever utan sköldkörtel av någon orsak.
    Jag miste min pga cancer i sommras och idag så lever jag normalt liv. Men det finns alltid ett MEN!

Jag äter högre dos av levaxin än normalt, men ändå går upp i vikt och är astrött. Läkare hittar inget fel. Så någon som har gått genom samma, och vet vad som kan hjälpa?

• Svar på tråden För oss vilka lever utan sköldkörtel..
  • milla01
    satakatse skrev 2010-01-20 18:55:38 följande:
    hmm, bara jag?
    nä, jag har oxå tagit bort min sköldkörtel pga giftstruma .
    men jag mår jätte bra , har ätit levaxin sen i nov-09 då det upptäcktes och tog bort den den 14 juni så det var inte så längesen.
    men hur länge har du ätit levaxin ? det tar ju upp till 6 mån innan man är helt återsälld efter att sköldkörteln är borta. jag mådde jätte dåligt dem första 4 månaderna innan mitt t4 gick upp.
  • alvaereva

Jag har också opererat bort min sköldkörtel pga giftstruma. Detta var -03 så det är ett tag sen och jag mår hur bra som helst nu Men det tog ett tag innan jag började gå ner i vikt och började känna mig "normal" igen.

• milla01
    alvaereva skrev 2010-06-26 07:48:34 följande:
    Jag har också opererat bort min sköldkörtel pga giftstruma. Detta var -03 så det är ett tag sen och jag mår hur bra som helst nu Men det tog ett tag innan jag började gå ner i vikt och började känna mig "normal" igen.
    blev du medicinerad innan med levaxin och thacapzol för att stabilisera värdena innan op ?
  • alvaereva
    milla01 skrev 2010-06-26 07:52:05 följande:
    blev du medicinerad innan med levaxin och thacapzol för att stabilisera värdena innan op ?
    Ja det blev jag, men längre tid än du.
    Jag fick min diagnos i december -02 och opererades i november -03. Skulle ha opererats på våren men fick inte pga att värdena inte stabiliserat sig och för att jag var i så dåligt skick att en operation inte var att tänka på. Hade misskött maten väldigt mycket i ett halvår och var trots att jag var tjock väldigt undernärd.. Nu vet jag ju att det inte är lätt att banta bort vatten ur kroppen.. Men jag var 18 när jag fick min diagnos och det enda jag brydde mig om var att vara smal. 
  • milla01
    alvaereva skrev 2010-06-26 08:00:36 följande:
    Ja det blev jag, men längre tid än du.
    Jag fick min diagnos i december -02 och opererades i november -03. Skulle ha opererats på våren men fick inte pga att värdena inte stabiliserat sig och för att jag var i så dåligt skick att en operation inte var att tänka på. Hade misskött maten väldigt mycket i ett halvår och var trots att jag var tjock väldigt undernärd.. Nu vet jag ju att det inte är lätt att banta bort vatten ur kroppen.. Men jag var 18 när jag fick min diagnos och det enda jag brydde mig om var att vara smal. 
    ok, men är du tillbaka  i normal vikt nu då?
    kände du någon skillnad från innan op och efter ?
    jag känner ingen skillnad på hur jag mår än i allafall men det kanske kommer senare ...
    när jag kom in på sjukhuset och dem upptäckte min gift struma så hade jag ett t4 på 48 och efter jag stratade med thacapzolen så gick det ner till 9 och innan op så var det på 18 så jag tror att jag ligger perfekt nu :)
    vad äter du för dos levaxin?
  • Hallonsnören

Operarade bort sköldkörteln i November 2009 pga av giftstruma.

Fick diagnosen i december 2008 så nästan exakt 11månader efter så operarades jag. Och nu mår jag bättre än någonsin.

Hoppas att allt är bra med er andra.

• alvaereva
    milla01 skrev 2010-06-26 17:41:57 följande:
    ok, men är du tillbaka  i normal vikt nu då?
    kände du någon skillnad från innan op och efter ?
    jag känner ingen skillnad på hur jag mår än i allafall men det kanske kommer senare ...
    när jag kom in på sjukhuset och dem upptäckte min gift struma så hade jag ett t4 på 48 och efter jag stratade med thacapzolen så gick det ner till 9 och innan op så var det på 18 så jag tror att jag ligger perfekt nu :)
    vad äter du för dos levaxin?
    ja ungefär. jag var ju rätt ung när jag fick det och vägde då kring 53-55kg. nu väger jag 57 efter att ha fått barn så jag antar att det är rätt normalt Äter 100mkrg/dag
  • milla01
    alvaereva skrev 2010-06-26 19:50:32 följande:
    ja ungefär. jag var ju rätt ung när jag fick det och vägde då kring 53-55kg. nu väger jag 57 efter att ha fått barn så jag antar att det är rätt normalt Äter 100mkrg/dag
    ok, jag vägde ca 50 kg innan diagnosen och nu väger jag 57 kg så det tycker jag är rätt ok :)
    m,en har det funkat bra genom åren med levaxinet? har du behövt dosera uppåt eller neråt?
    hur ofta kollar du t4 och t3 ?
    jag vet bara att jag ska på återkontroll om en månad sen vet jag inte riktigt vad som händer...
  • Fiaolsson

Tog bort min feb -13 pga cancer och har inte mått bra sen dess. Har 150 levaxindos och har sänkt till 125 på helgerna. Dr Radiumhemmet törs inte sänka mer pga att min cancerstatus fortfarande är lite för hög och en hög dos levaxin motverkar nya tumörer. Jag är gråtmild, ledsen, arg, alldeles för ofta, dåligt humör, minnessvårigheter, koncentrationssvårigheter, gått upp 8 kg Allt kan bara bli bättre

• Ninidja

Opererade bort halva min sköldkörtel (pga. tumör) i november 2012. Och den halvan som är kvar producerar tyvärr mindre än vad den egentligen ska (om ens något -.-).

Har inte "hittat" rätt dos Levaxin än på dessa 15 månader, äter för tillfället 100 mkrg/dag och mår skit rent ut sagt. 

• styvmorsviolen

Jag har fortfarande kvar min sköldkörtel, men lever med Graves sjukdom sedan 3-4 år tillbaka. Jag är i valet och kvalet om jag ska operera bort den eller ej. Är otroligt orolig för att må dåligt utan sköldkörtel, men mår skit av Graves och har levt med en inflammerad och instabil sköldkörtel i så många år nu, lång innan jag blev sjuk, att jag längtar efter normalitet. Värst är osäkerheten och rädslan för att trigga igång sjukdomen igen.

Hursomhelst i min frenetiska jakt på information om min sjukdom och hur framtiden skulle kunna se ut så har jag hittat en läkare på youtube som jag tycker ger väldigt bra tips. Han är framförallt fokuserad på personer med Hashimotos och folk som lever helt utan sköldkörtel. Sök bland hans videor så hittar du jättemånga bra tips på hur man ska tänka och agera när man lever utan sköldkörtel. Dr. Westin Childs: www.youtube.com/@drwestinchilds

Svar på tråden För oss vilka lever utan sköldkörtel..