30+ som fick första barnet 2006 *4*
Malin: förstår att han blev lite avskräckt!
Malin: förstår att han blev lite avskräckt!
Mini: det känns inte alls som tre år sedan för mig, men instämmer med Asap! *kram*
Nu har våra sexåringar gått några veckor i skolan. Agnes tycker det är jätteroligt, det bästa är "lektionerna" med fröken säger hon. Hon tycker att det är lite stort och läskigt att äta i bamba och andra situationer när det är många barn och stora och mindre barn blandat.´
Hon har börjat stava sig igenom ord, vi läser på allt nu för tiden, mjölkpaket, ketchupflaskor osv osv. Så roligt att följa detta stora steg, snart läser hon nog på egen hand utan hjälp av oss.
Jag minns hur det kändes när jag själv började läsa själv och insåg att en helt ny värld öppnade sig, så kul att få vara med när det går upp för Agnes vilka möjligheter det finns i ord.
hur går det för era skolbarn?
Kaz: smart med pappret! Det ska jag försöka komma ihåg!
Skönt att alllt såg bra ut på vul! Hörde om en kvinna vars försvunna spiral dök upp flera år senare vid en bukoperation...
Grattis till flytten Malin!!! Måste vara skönt att veta att nu blir det så här!
Igår tappade Agnes äntligen sin första tand, hon låtsades att hon skulle trolla ut den och då försvann den på riktigt!
Men hon skrev ett brev till tandfen och lade under kudden och det godtog tandfen för det låg en guldtia under kudden i morse!
Vi hade inga guldtior igår kväll, lätt panik innan jag till slut hittade en i en av barnens plånböcker som jag kunde växla mot två femmor. Tandfen får helt enkelt förbereda sig bättre nästa gång!
Agnes kan alla bokstäver, hon ljudar sig igenom ord men hör inte själva ordet än. Däremot kan hon ljuda sig fram till hur olika ord stavas. Hon funderar också över korta och långa vokaler. Igår sa hon att "egentligen ska Agnes stavas med två g eller två n mamma" Inte lätt att förstå att det inte måste vara två likadana bokstäver efter en kort vokal.Hon vet ju inte skillnad på konsonanter och vokaler än så klart!
En annan fråga: Hur mkt litar ni på era sexåringar i trafiken? Får de gå själva till kompisar om man behöver gå över en gata?
Agnes vill gå hem själv efter skolan men det tycker inte vi, men hon har klasskamrater som får gå själva så vi undrar om det är vi som är överbeskyddande eller om de andra litar för mkt på sina barn...
Kaz:
Kaz: Det måste vara mig och Agnes du skriver om?
Känner ofta att jag tappar tålamodet alldeles för fort och tjatar om småsaker istället för att lägga energin på de stora.
Hoppas att ni får en mysig kväll då ni båda känner er nöjda!
Malin: åh, det där hade helt kalrt kunnat hända oss också!!!
Min svåger har alltid sagt ungefär så här: " vi är nybörjare på att vara föräldrar till en sexåring, tioåring, tonåring osv osv". Bra tycker jag!
Igår fick Agnes LÄSLÄXA, hon var överlycklig! Julia blev mer och mer ledsen allteftersom Agnes babblade om sin läxa, hon ville också få läxa av sin fröken.