Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Kaz, jag håller med, sök ändå! Och grattis till din FINA prins!

GHP och PW, usch vilken sits! Och att ryktet ska gå före självkänslan... vad säger man om det??? Här har vi tack och lov inte det problemet på dagis(Elvira har till och med börjat tycka om att använda Alfreds gamla shorts och mjukisbrallor, det hade det inte varit tal om för ett halvår sen...) - men på lekplatsen kom det ju fram en tjej för något år sen och sa till Elvira att "jag är mycket sötare än dig. Och min kompis är också sötare än du. Och jag har finare klänning" etc. Jag tappade hakan och sa till henne att andra blir ledsna när man säger sånt. Hon bara ryckte på axlarna och sa att "men det är ju så, hon är ju inte alls så söt". Tack och lov fattade inte Elvira esscensen av det hela då....

asap; tack :) Och det är bra, här bara fullt upp. Vi har köpt lägenhet, nyköp med inflytt i slutet av året, och det är sååååå mycket byråkrati här! Mycket mer än hemma...puh! Så är det firman som inte går så bra och tankar om vad jag så ska jobba med - arbetsmarknaden ser helt annorlunda ut, liksom lönerna, så jag är lätt förvirrad. Men det blir förhoppningsvis rätsida på det hela någon gång!

• malinkat

asap; vi har köpt lägenhet så vi blir kvar ett tag

Idag fyller Alfred 7! Jisses, min lille kille är inte så liten längre...  Jag och föräldrarna till en annan kille i klassen som också fyller år idag (han är en kvart yngre än Alfred ) hämtade alla killarna i klassen efter skolslut och gick och åt pizza. Puh, 11 vildar! Efterråt gick vi till lekplatsen och spelade fotboll och lekte, vi e trötta men det gick bra! Planen var att vara i en park hela em och beställa pizza dit, men vädret är minst sagt blött och kallt, så det gick inte. Och på lördag är det kalas!

• malinkat

Tack för grattis asap!

Ja, det blev lite mycket - min första tanke var att ha ett kalas tillsammans eftersom killarna är kompisar och fyller år samtidigt. Men hennes son ville visst också ha ett eget, så vi sa att vi gör det "enkelt", alltså tar med alla och spelar lite fotboll, delar på ett par pizzor i parken.... men så kom vädret Men ja ja, det gick ju bra, och det var inte fråga om presenter eller så, bara att vara tillsammans och se hur alla barnen funkar ihop. Kan ju säga att några verkligen har en fräck mun - så skulle nog Alfred aldrig våga prata med en annan vuxen (eller mig!), men som sagt, det funkade det hela :)

Hoppas det går bra med Ida! 

• malinkat

Asap, Hejja G! Och skönt att det gick bra hos läkaren!

Kaz; skönt att det funkade med kompis hemma!

Här har vi haft besök av mamma och pappa sen i onsdags, och det har regnat HELA TIDEn - förutom idag när de ska hem. De åker om ett par timmar. Typiskt väder! Alfreds kalas i lördags gick bra, killarna skötte sig exemplariskt inne på museet med guiden, sen hade de rastlösa ben i pausen och efter och kunde inte låta bli att leka kull... det enda de inte fick typ Det e ju trots allt ett museum. Men det var himla kul att se hur alla funkar ihop och Alfred var dundernöjd!

• malinkat
    PW, vilket härligt kalas det låter som ni haft!!

Milla, hua vad tufft det låter....Förstår din frustration angående huset...... jag skulle önska att vi
    hade råd att ta en resa långt bort, men vi har ju just köpt lägenhet och det är en massa utgifter
    i samband med det - resan måste vänta. Men härligt angående tjänstledigheten!

asap GladDet är efter semestern man inser hur välbehövd den var :)Mandra, gillar fixa-listan-knepet Hahaha! Och vad underbart med vänner!

Och hjälp vad med koppor det var i tråden! Våra två har inte haft en enda barnsjukdom, vad vi vet om
    i alla fall. Ibland tänker jag på om det inte vore bäst att få dem snart??

Drutten, ett knep jag hört om men inte testat själv, är att "täcka för" vagn/säng, alltså skapa ett litet
    tält för att undvika en massa intryck. Alfred var dock som Olle - det var babybjörn för hela
    slanten de första tre månaderna, därefter var det somna i famnen och lägga ned i sängen och hoppas
    på att han inte vaknade. Med honom var det som funkade sen att lämna honom i fred. Vi var frustrerade
    en dag efter att suttit vid sängen och försökt få ro på honom. Valde att gå ut en stund och så
    blev det tystare och tystare. Tror han bara tyckte att det var jobbigt att vi försökte så mkt.

Här är det skolavslutning för Alfred idag! Som i Norge är det heller inte i Tyskland något som
    föräldrar är med på, vi har skickat med extra smaskig frulle och så ska de sjunga och så tills vi
    hämtar vid 11. Igår hade han med sig en slags utvärdering där det står att hans prestationer
    i olika områden är normala :D Sen var det en lååång text, skriven som till Alfred, om hur det
    går, vad han behöver jobba med etc. Den största utmaningen är koncentrationen, eller fokusen. Att
    han är så disträ och lätt försvinner in i drömmarnas land. Att han KAN koncentrera sig vet vi ju, med
    tanke på alla timmar han tillbringar med LEGO Techno, läser anvisningarna och bygger (ibland med
    pannlampa kl 6 på morgonen ). Men jag är också rädd att de gör en för stor grej av det. Bra att
    uppmärksamma det och jobba på det, men han ska heller inte känna det som att det blir en stark press och ett problem, så blir det nog värre.Kan ju vara en mognadssak också, han är ju faktiskt bara 7...

I övrigt är jag grymt frustrerad över den tyska arbetsmarknaden, lönesättning och rekryteringsprocesser.Kräks på det och det ska bli så skönt att vi åker till SVERIGE i morrn!!! Två veckor, midsommar med goa vänner samt vår 13-års dag.... HjärtaOch Elvira har lärt sig att cykla!!! Tjoho! 
  • malinkat

Men vad konstigt det blev, man ser ju inte hela texten....?? Försöker igen..

PW, vilket härligt kalas det låter som ni haft!!

Milla, hua vad tufft det låter....Förstår din frustration angående huset....jag skulle önska att vi hade råd att ta en resa långt bort, men vi har ju just köpt lägenhet och det är en massa utgifter i samband med det - resan måste vänta. Men härligt angående tjänstledigheten!

Asap: Skrattande Det är efter semestern man inser hur välbehövd den var :)

Mandra, gillar fixa-listan-knepet Hahaha! Och underbart med vänner!

Och hjälp vad med koppor det var i tråden! Våra två har inte haft en enda barnsjukdom, vad vi vet om i alla fall. Ibland tänker jag på om det inte vore bästa att få dem snart??

Drutten, ett knep jag har hört om men inte testat själv, är att "täcka för" vagn/säng, alltså skapa ett litet tält för att undvika en massa intryck. Alfred var dock som Olle - det var babybjörn för hela slanten de första tre månaderna, därefter somna i famnen och lägga ned i sängen och hoppas på att han inte vaknade. Med honom var det som funkade sen att lämna honom i fred. Vi var frustrerade en dag efter att ha suttit vis sängen och försökt få ro på honom - han bara skrek. Valde att gå ut en stund och så blev det tystare och tystare. Tror bara att han tyckte att det var jobbigt att vi försökte så mycket.

Här är det skolavslutning för Alfred idag! Som i Norge är det inte heller i Tyskland något som föräldrar är med på,  vi har skickat med en extra smaskig frulle och så ska de sjunga och så tills vi hämtar  vid 11. Igår hade han med sig en slags utvärdering där det står att hans prestationer i olika områden är "normala" Sen var det en låååång text skriven som till Alfred,  om hur det går, vad han behöver jobba med etc. Den största utmaningen är koncentrationen, eller fokusen. Att han är så disträ och lätt försvinner in i drömmarnas land. Att han KAN koncentrera sig vet vi ju, med tanke på alla timmar han tillbringar med LEGO Techno, läser anvisningar och bygger (ibland med pannlampa kl 6 på morgonen...). Men jag är också rädd att de gör en för stor grej av det. Bra att uppmärksamma det och jobba på det, men han ska heller inte känna det som att det blir en stark press och ett stort problem, det blir det nog bara värre av....  Kan ju vara en mognadssak också, han är ju faktiskt bara sju år..... 

I övrigt är jag grymt frustrerad över den tyska arbetsmarknaden, lönesättning och rekryteringsprocesser. Kräks på det, och det ska bli så skönt att vi åker till SVERIGE i morrn!!! Två veckor, midsommar med goa vänner samt vår 13-års dag Hjärta

Och Elvira har lärt sig att cykla!!! Tjoho!

• malinkat

GHP, tror det var för att jag skrivit det i ett dokument och sen ville klistra in det.... :)

• malinkat

Tack GHP! 

Och vi uppskattar våra utvecklingssamtal och denna utvärdering, måste säga att det görs bra. Bara det inte går "överstyr" så tidigt. 

• malinkat

PW, rätt mycket fritids eftersom vi inte har råd med så mycket semester :( Men fritids - "HORT" - har ett jättebra programm för sommaren så han tycker bara att det blir kul

• malinkat

Ha ha ha, fästingkollen gav mig ett gott välbehövligt skratt  

Och fy - jag hatar fästingar, tack och lov har vi inga här i stan..... och att hitta en på sin bebis, fy... !

Vi har varit på semester i Sverige, superhärligt med perfekt väder och en massa umgänge; kompisar, familj, kusinträff, kunde inte varit bättre! Är tillbaka sen en vecka men det har varit lite hektiskt, Thorsten åkte till USA en vecka nästan direkt när vi kom tillbaka, han kommer hem imorrn. Jag och ungarna har haft mycket på schemat, det har varit jättevarmt, jag har inte hunnit hälften av det jag ville hinna ordna och så är jag och Elvira dunderförkylda. Och ja, så glömde jag att hon fick ont i magen och började kräkas i onsdags kväll. Och att  vårt vatten kommer att stängas av i början av augusti såvida inte ägaren vidtar vissa åtgärder....

Här har ungarna bara haft ledigt dryga 2 veckor, nu är det dagis och fritids, men så tar vi en dag här och där och är lediga när det passar. Sen några dagar till i slutet av månaden när vi får besök, innan skolan börjar. Men Alfred vill gärna till fritids, ialla fall de dagar som de har utflykt/program, vilket är i 3 dagar/vecka . 

Så nu ska jag uppdatera mig lite i tråden! 

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*