Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

PW  de är inte dumma de små Elvira sa i morse att hon ville ta med sig ett par andra byxor (tights) till dagis - så hon kunde byta om när hon kom fram till dagis...... 

Nu är Thorsten på väg hem igen - puh! Det blir visst några dagars väntan, i bästa fall, innan vi får besked. Thorsten har en bra känsla, men man vet aldrig med dessa kommitteer... Nu ska intervjuarna komma överrens och lämna över sin "rekommendation" till dekanus på universitetet som är den som tar det slutgiltiga beslutet (mycket märkligt om han skulle gå emot rekommendationen dock.) 

• malinkat

Kanin, vilken rysare! Men jag kan inte låta bli att småle åt din ögonbrynsfärg  

Och jag hinner inte svara på er alla fantastiska kvinnor som skriver så fingrarna glöder! Ville bara uppdatera om att Thorsten inte fick jobbet..... blandade känslor, Thorsten är besviken på beslutet då han kände att han faktiskt var den mer lämpade kandidaten (och han är inte den skrytsamme typen) och för att universitetet är grymt fyrkantiga och paragraf-och text ryttare när det gäller beslutsfattande. Lång historia, men en liten gnista finns kvar. T skrev till den andre för att fråga om han visste om han skulle ta jobbet eller inte - och han är inte säker. Han har ingen aning om hur mycket lön som kommer att erbjudas och så är det andra omständigeter (han har också familj). Men - det kan ju DRÖJA innan han i så fall tackar nej och vi sitter ju lite i en rävsax med två lägenheter, och skolstart. Vi får se. Jag utgår från att vi blir kvar här - allt annat får väl bli en överraskning Och vi har det ju alltså inte dåligt här. Även om jag fällde en tår eller två igår, känner jag mig inte jätteledsen. 

• malinkat

Mandra, HEJJA HEJJA dig!!! Tentor och LAS, inte illa :)
    Skönt att din magkänsla ändrades efter förskolebesöket, en bra magkänsla är ett måste! Jag kan inte fatta att Alfred börjar ettan här! Nu vet jag inte exakt vad det motsvarar, men alla barn som blir sex fram till första juli eller så är "måste-barn" och måste i skolan, de andra kan välja om de ska i förskola eller första klass. Måste läsa på lite om skolsystemet nu när vi blir kvar. Har fått känslan av att det är högre tryck här, men att just denna skola tycker att det är viktigt att barnen ocks¨å får vara barn. Betyg får de från andra klass tror jag det är (tvång) men skolan lägger inte stor vikt vid det och skulle helst vilja slippa. Passar mig. Men i den skolan går man tre eller 4 år, sen måste man välja om man ska i realschule eller gymnasium Eller nåt sånt, måste som sagt läsa på...

Hej Gustie!

Och åter igen, ingen som vet något om Kanin? Blir lite orolig... 

• malinkat

Åhhh Kanin, så härligt att höra av dig, började bli lite orolig Hoppas ni mår bra och att maken också hunnit ta in underverket. KRAM!

Mandra; ja, puh, det är inte lätt med skolformer: Alfred har alltså skolplikt från och med i år. I klass ett och två får man "utvärderingar", sen blir det betyg. Från och med klass 5, alltså då Alfred är 9-10 år, måste vi välja om han ska i gymnasium eller "stadtteilschule" . Om jag fattat rätt är det sistnämnda det som jag känner igen mest från Sverige och gymnasium mer den "hårda skolan" - tuffare, högre krav och med mål att leda dig in i högre utbildning. Bra i sig, om man har ett barn som gillar skolan, utmaningarna och pallar kraven - för mig hade det varit en katastrof tror jag. Stadtteilschule verkar mer individualiserad och med en blandad skara barn med lite olika förutsättningar. Vill välja något som gör att en möjlig flytt tillbaka till Sverige inte blir för svår.  Men det är ju ett tag kvar tills dess :)  Det problem vi står inför från och med i höst och ett år framåt, är eftermiddagsaktiviteter. Finns inget Fritids som i Sverige, först från och med hösten -13 blir Alfreds skola en heldagsskola. Nu slutar han 13, och tja..... de har lite aktiviteter som tex tyska, sång och någon sport, men jag vetinte om man kan/bör anmäla sig till allt för att fylla tiden till 15.00 varje dag. Blir svårt för mig att jobba om jag ska hämta 13.00.....

• malinkat

Kanin, oj vilken rysare! Hoppas det går vidare bra med lillkillen så ni får lugn och ro hemma.

• malinkat

Hej allesamman!!

Jag vågar knappt gå in här efter två veckor semester och en vecka med häcken full, puh - ni skriver och skriver :) Tänker inte ens försöka läsa tillbaka allt jag missat, hoppas att jag inte missat någon meganyhet bara :)

Mandra - wohoo för opponeringen!! Det är kul dessutom! Den jag skulle opponera på då det begav sig var dock en katastrof, men det är en annan historia :)
    Lilla V! Vi har samma med Alfred. Han ser fram emot skolan men förstår inte riktigt att han måste lämna sina kompisar, att de inte kommer med honom. Kommer att bli en jobbig avskedsfest när han har sista dagen tror jag......

PW: du är ju också SUPERpluggare!!! Hejja!

Tjejigt och killigt, här är det vääääldigt stereotypiskt för tillfället. Elvira leker visserligen lite Starwars men bara när hon får vara prinsessan leia. Och Alfred gillar alla färger - utom lila och rosa. Jag låter det bero, och hoppas att det hela jämnar ut sig. Men de blir ju så påverkade av andra barn, större barn nu.

Vår semester var fantastisk! Två veckor med härligt väder och två glada barn som växte 2 meter var. De kunde vara så självständiga och springa en del runt utan mig, massa andra barn, sena kvällar och glass i stora lass. Alfred var så stolt när han sa att han hittade från vårt hus till dens och dens hus och till lekplatsen. Och "mamma, jag äääälskar att vara utan dig!" med ett stort leende Ingen osäkerhet där inte

Nu när vi är tillbaka igen måste vi dock snart förklara att hans bästa kompis Antonio och Elviras kompis Marisol ska flytta till München (och min bästa vän här, deras mamma) . En kompis på dagis har också flyttat vilket han sörjer. Idag fick jag dessutom reda på av en i personalen att han troligen är svårt sjuk....  Det var nämligen inte helt klart om han skulle flytta tillbaka till turkiet eller vad som var orsaken, men till alla barnen har hon sagt att Kemal ska flytta och börja skolan.  Så jag frågade i morse och eftersom han och Alfred är så tighta (känner dock inte föräldrarna så väl) - och hon berättade det där. Mitt hjärta gick sönder, usch.... Jag fick mammans nummer för jag ville fråga om han kommer på Alfreds kalas (han blev 6 förra veckan!!!), och passade på att fråga om vi inte kunde träffas så ungarna får leka någon dag. Så det gör vi nog nästa vecka. Ska inte fråga något, eftersom det inte är offentligt, får se om hon berättar något. Hoppas bara inte det är så illa som det verkade - men eftersom de tar ut honom från dagis så..... .

Nä, med det säger jag hej hej - min man som fyller år idag kommer hem snart, han har varit i Sverige en sväng. 

• malinkat

asap, tur att alla höll sig krya till festen! Och visst är det märkligt att vinka av sina barn, även om man ju vet att de kommer tillbaka :)

Piggley, tur att H är taggad! Det är A också, och frågar när han ska ha sin avskedsfest på dagis Nu har vi fått fritidsplats också, puh!

Milla, hoppas det går bra!

Här kollas det lägenheter - fast det egentligen är för tidigt, vi vill ju sälja vår först. Kan inte stå med TRE hyror eller köpa en bostad på detta. Men det är nog bra att göra sig bekant med marknaden här - jobbigt bara om vi hittar något som vi vill ha och blir erbjudna den (händer inte så ofta....)  

• malinkat

Hejsan hoppsan, har jag missat det? Nääää...... Det är 99,9 % säkert att vi blir kvar här. Vi väntar fortfarande på att få veta om den andre killen tar jobbet eller inte (sluttampen i förhandlingarna, han väntar på att se om de accepterar hans slutkrav eller ej). MEN - även om han säger nej är det inte sannolikt att vi kommer hem i höst, isåfall snarare nästa höst, OM T nu blir erbjuden tjänsten. För om han säger nej ska universitetet först bestämma sig för om de ska lägga ned tjänsten, lägga ut den på nytt (tredje gången.....) eller erbjuda den till T. De vet att vi sitter i en knepig sits med lägenhet i SE som måste säljas eller flyttas in i samt skolstart, kanske tänker de då att det inte är någon ide. Om de erbjuder honom den, så vill T heller inte blint säga ja, utan förståss ha möjlighet att förhandla lön och villkor. Och då är vi nog framme vid skolstart. Två sista veckorna i juli är vi hemma för att ordna med lägenheten; tömma, måla, preppa för försäljning...... så är det! Och alla som har lust med en tripp till Hamburg är SÅÅÅÅÅÅ välkomna!!!!  Hjärta

• malinkat

Milla, du menar så att du och jag ska måla hela lyan? Tror dessvärre inte att T går med på det *målarförtroendeproblemiäktenskapet*

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*