• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

jag inboxar er :)

jag gjorde mitt konto hemligt lite tillfälligt för ett tag sen då jag svarade i ett annat forum och inte ville ha folk kikandes på mig/oss men jag har visst glömt att göra om det .. tack för att ni märkte.. skyndar mig att göra det tillgängligt igen. Fast infon inboxar jag.
    Eftersom jag tycker att de gett oss onödig info ang läraren så vill jag inte sprida vidare rykten (inge fel på han, bara snurrig)

• Mandra

Vi 4 > Dang nab it vad bra du är! Jag blir alltid så glad och inspirerad när folk faktist gör något/gör förändringar för att ändra sin situation. Bra metod som funkar för dig!! Coolt!

• Mandra

juni >> Yey, då är det säkert främst en liten reaktion på syskonskapet? blandat med trots och undersökningar om hur världen är ordnad? Mao helt normalt?!
    Megagrattis!! på födlingsdagen! Hipp hipp Hurra Skål

m73 > Ja, fy så svårt det där är. Tyra hade ju jättejobbigt när vi skolade in henne. Hon vart ju apatisk all tid vi var borta efter att först ha gråtit läääänge. Blä, jag minns att jag började om med inskolningen med henne efter att hon varit apatisk, så pass att hon somna i frökens famn mitt i allt stoj med nappar och nuttar och utan att visa på något intresse för något typ.
    Jag vet att jag började helt från skratch och när jag gick in i det så hade jag mentalt förberett mig fullkomligt på att jag skulle få det att funka, något annat allternativ fanns inte.. dvs att jag skulle göra justeringar tills jag och personalen hittat en metod som funkade.
    Vi körde nästan 2 nya veckor med 4 dagar där jag var med HELA tiden.. sen började jag gå därifrån en liten stund och längre stunder och även om hon blev ledsen så gick det över på 20 min (dvs efter 20 min så var hon nere på golvet och lekte).
    Vi var också eeeextra noga med att vi lämnade över henne(bände loss ett par gånger, *svettigt*) till fröken och gjorde avskedet kort.
    Jag minns också att jag på det andra inskolningmomentet var noga med att kolla hur mycket fröken fick hjälpa till med, alltså jag gav fröken mandat att hjälpa Tyra med saker när jag var där ,oftast sa eller visade Tyra nej och då hjälpte jag såklart, men det jag ville med det var att tydliggöra för Tyra att jag litade på frökens kapacitet att hjälpa henne.
    Sen kunde den fröken inte möta Tyra i kapprummet på 1års tid för hon förknippades så starkt för Tyra med sin ledsenhet och den fröken fick bära hundhuvudet litegrann. Det löste vi med att en annan fröken ALLTID kom och mötte oss och då vart det bara tårar i ögonen på sin höjd vid lämnandet. Nu efter sommaren så kan alla fröknar möta oss. Ledsenheten gick över efter någon termin ca men de apatiska och sovande inslagen slutade iom ominskolningen.
    Jag vet inte hur exakta mina minnesbilder är men det är i huvudsak så det var.

Sara 75 > Vi har haft det som du har det. Vilya märkte inte ens när jag gick trots att jag sa hejdå. Hon älskade dagis från första dagen och inskolningen gick oförskämt bra och den enda som hade problem var jag
    Medans Tyras inskolning vart betydligt mer hjärtslitande.
    Jag ska inboxa dig lite snabbt om de märkligheter som pågår på vår institution. heh
    Ja, herre gud vilka djupa dramor det pågår på skolan också. För nåt år sen så var det ju en professor som fick halsen avskuren på skolan Förvånad och nu den här stackars styckade kvinnan, för att inte tala om serievåldtäcksmannen som härjat här i flera år inte minnst på campus, han med så brutala våldsinslag i dom.

Milla C > Just ja, vad skönt med den där 'lättsamma' undersökningen. När fastandet innan blir det jobbigaste så skulle jag säga att det är en bra undersökning

Jaha, jag vet ännu inte om jag ska skriva om på fredag men jag pluggar på det som om jag ska det? :)
    Annars började jag mitt nya liv idag igen.. haha ;) Med träning, kosthållning, lite målplaner och sånt. Jag har sovit kasst i flera veckor och varit så sjukt trött igen men i två nätter har jag sovit majoriteten av av de 8 timmar jag ligger och herre gud, jag fjädrade i mina steg till skolan idag. Sömn är heligt, jag vet .

• Mandra

malinkat > när börjar nya inskolningen?

Vi 4 > Hua för dålig sömn och stress. Jag är expert på dom två grejjerna också

• Mandra

kram till dig m73 , håll ut :)

idag fick vår såpa en upplösning som man kan tycka och tänka ganska mycket i.
    Den skrivna tentan i fredags blev godkännd så alla som skrev den då får inte skriva om den på fredag. Dom som bojkottade tentan och dom som drivit frågan (utan att informera resten av klassen) har fått en vecka extra på sig att plugga och får en tenta på svenska i övermorgon.
    Jag känner mig irriterad. Jag hade velat ha valet med, hade jag vetat att jag kunde bojkottat den i fredags och fått en veckas plugg till med tenta påsvenska hade jag gjort det.

Nåja, nu är beslut tagna och jag kan inget göra. Jag får helt enkelt skriva om tentan vid nästa tillfälle.

• Mandra

Vi 4 > Fina fina du, du är bäst och glöm inte det. Det finns inte en endaste stofil i forskarvärlden som är bättre än du. I världen finns det gott om Idioter och dessvärre i forskarvärlden med. Du har visst ramlat över en av dom tråkigare. Låt nu inte den idioten defeniera vem du är, vad du kan osv framför allt när du vet bättre igentligen. Hans ord är hans ord och låt det stanna hos honom (han är uppenbarligen fel person att lyssna på sånt av).
    Fast jag förstår att det måste ha varit slitsamt att få höra negativitet när du bara vill bli klar. Åter igen, tror du att du kan blir klar i tid? då vet du bättre. Det är ditt jobb du skriver på och vet mer om än han. Dessutom så behöver du inte idag ta beslut om du ska skjuta på det ett par månader utan ta det beslutet om det behövs NÄR det behövs. Och om det behövs så kommer du veta det och inte tycka det är lika hemskt då, för om det behövs så är det ju vad som behövs. Heh blir jag snurrig nu? och har jag fel så argumentera emot mig såklart.
    Corebelive, minns du.. om inte världen går under så är det  här också en bra dag?
    Hur ska du kunna ha respekt för en så kallad handledare som inte hanlett, varför ska du lyssna på hans ord? jag menar vad har han gjort så att hans lilla halvtimmas(?) möte med dig ska betyda mer än hela ditt arbete som pågott trots kriser och vad nu livet delat ut till dig? hans ord är inte större än dig. Och gråta och ventilera är bra, ut med skiten bara för det där ska du inte ta på dig.
    Arg blir jag som ett bi och jag är den som BRUKAR gråta normalt i sånna här saker. Här *delar med sig av lite jävlar anamma, han är en idiot och inte värld dina tårar*.
    Tycker du kan dela med dig av en skopa skit till honom också kanske? om hur han varit som handledare? Skriv ett argt brev , om inte annat för att det är skönt för själen, du behöver inte skicka det.

Nä, har ingen konstruktiv kritik som du kan växa med är han skit .. S K I T! (punkt slut)

Nä, fortsätt på din plan min vän, tänk konstruktivt. Vad kan jag göra för att komma vidare nu? osv  . Ta hjälp där du kan få hjälp och inspiration, åsikter. Gör så gott du kan och så är det bra.
    OM du kunde vara din egen handledare, om du såg ditt ledsna jag, vad skulle du säga dig själv? (för du är klok och du kan lyssna på dig)
    varma varma kramar

• Mandra

Vi 4 > Ah, vad bra att min energi lös igenom :) .. det var min förhoppning. Du vet , jag ville försöka påminna dig om saker du redan vet men att du VERKLIGEN vet dom nu också, när du behöver det.
    Jag känner ju så igen mig, ngn liten liten bit i mig som är så säker på att jag är värdelös och som vid fel tillfälle blir bekräftat, eller som vid fel tillfälle hjälper mig att tolka det till en bekräftelse som tar över hela mig fast jag vet att det inte är sant.
    Skönt att du vänt det lite redan och bättre blir det ju mer du inser om hur dum han är. Vem kommer till ett tio min långt möte med gnäll? vad hjälper det liksom? och som handledare? han har fattat sin roll väldans fel då.

Nåja, för att åter igen påminna. Packa nu ner den där lilla delen som så gärna letar negativ bekräftelse, eller kasta ut den för den är inte du och du är inte den.
    Du är du, mamma, fru, vän, kvinna, doktorand, kollega, syster dotter och massa fler roller, du är varm, kärleksfull, ambitiös, noggran, omtänksam, försiktig, klok som en bok, älskad och tusen andra saker men inte värdelös.
    Jag påminner dig gärna när det blir sådär tokigt, kanske för jag tror mig 'veta' hur det känns och jag VET också hur fel den där sidan har. 

Vänd världen på rätt köl igen, det är ingen katastrof som skett. Inget nytt från igår har du fått veta.. så allt borde kunna fortgå enligt planerna.  Det kommer gå skitbra och du kommer fixa det med bravur! det är  jag säker på.

Ledsen att saker kommer sådär på en gång och att det inte fäste denna månad. Jag håller tummarna för nästa tillfälle Hjärta

pyttis > Kloka ord från Vi4. Hoppas hon får stöd och vänder/orkar. Verkligen jobbig sits.

Hos oss håller vi på att lära barnen att sova själva, vi hade kommit så långt som till att vi sitter utanför deras rum med glipa men så att de ser oss i glipan. Idag fick jag backa. Sambon är på galej med jobbet och Tyra blev helt förkrossad när jag skulle sätta mig utanför. Så det slutade med att hon låg och höll min  hand frivilligt och hårt , hon somnade tryggt. :)  Man får gå lite på känsla ibland. Tror hon tyckte det var jobbgt att han var borta ikväll.

• Mandra

Pyttis >> åh, såklart en eloge till dig som går utöver din yrkesroll och agerar medmänniska i den mån du kan Hjärta

• Mandra

Vi 4 >> Haha, glömde ju... jag asgarva åt formuleringen!! Den ska jag komma ihåg och skratta åt nu när vi läser både det ena och det andra arbetet i skolan. Hoppas att det står skrivet i dom, så ska jag också skola mina kurskamrater i vad det 'egentligen' betyder så de också får skratta åt ironin!! mahahahaa

• Mandra

kaz > Du är så välkommen! jag påminner dig så gärna, så gärna. Dagligen om det behövs.
    Det är tråkigt att ni inte riktigt är där ni vill vara, jag hoppas att ni hittar något, påminns om det ni vill ha och hamnar på samma sida i boken igen.
    Skönt att det funkade! (med läggning ala somna självmetod)
    Massor med kramar

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*