Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Tillbaka efter fyra dagar i Kilsbergen tillsammans med svärföräldrarna. Gabriel har åkt snowracer, skidpulka och lite skidor själv också. Vi vuxna har åkt (längd-)skidor och Lucas har åkt bebispulka. Allt har varit kanon utom EN sak: I går skulle jag och maken få åka iväg själva ett par timmar. Lucas sov efter lunchen och allt var bra. Men när vi skulle åka ville Gabriel med. Han blev mer och mer upprörd - och farmor och farfar gör... ingenting. Jag och maken fick försöka lugna G (gick inte), och tillslut skickade maken ut mig att klä på mig och starta bilen. Sedan sa vi ändå "Hej då" till storgråtande Gabriel - som maken tvingat sin mamma att ta med sig in i badrummet och ta med i duschen (han älskar att duscha och hon skulle duscha efter förmiddagens skidpass) . Han hade lugnat sig efter en stund - och slocknat i soffan efter en välling. Lucas hade vaknat efter en halvtimme, och de hade inte brytt sig om att försöka söva om honom, men det kan jag ta. Ledsen och förtvivlad treåring är svårare att ta tycker jag{#lang_emotions_cry}. Dessutom fick jag reda på idag att svärmor sagt "Men mamma och pappa ville åka själv förstår du" när Gabriel hade sagt "Mamma och pappa åkte UTAN mig". Inget överdrivet pedagogiskt här inte... Och maken undrar varför jag inte litar på dem som barnvakter.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

Har ju glömt att kommentera lite också{#lang_emotions_embarassed}. Ursäkta om jag glömmer något:

oyra och Pyttis: Inget skoj med dåliga magar. Hoppas att de "fixar sig" snabbt. Här har Lucas också lite lös mage av och till - men han har två tänder på G, så det är därför.

Mini: Vad skönt att de hade haft trevligt. Jag hade nog också bitit på naglarna hela dagen.

Frk Kanin: Skönt att maken följde med dig på träffen. Håller tummarna allt jag kan för en liten till er! (Vet inte om allt var ifrån samma tråd, men, men )

• Milla C

Måste nog förtydliga: Jag tycker väldigt bra om mina svärföräldrar, och de har varit en kanonavlastning i helgen - det är bara det där med att ta hand om barnen själva som de inte klarar. Svärföräldrarna tog t ex med Gabriel ut i skidpulkan efter lunch i fredags för att jag skulle få vila medan Lucas sov. Det hade varit en minst sagt jobbig natt med gråtande Gabriel som först ville ligga i resespjälsängen (vi fick flytta på sovande Lucas till en underslaf i våningssängen till slut) för att klockan tjugo över två på natten INTE vilja sova där utan i min säng. När han väl somnat om efter välling en timme senare så tog det bara en liten stund innan Lucas vaknade och var vrålhungrig. Och resten av natten fick jag ligga och balansera på yttersta kanten av sängen eftersom Gabriel låg där också. Tro mig - jag t om funderade på om jag skulle få plats i resespjälsängen . Och Gabriel sov för den delen utmärkt i pulkan efter att ha beordrat "Fortare farfar!!!" en stund .

malin: Romantisk? Om man säger så här; jag har ännu inte fått någon vaxduk i Alla {#lang_emotions_heart}-dagspresent som min storasyster fick av en sambo, men det är inte ofta som jag får något sött smycke eller så på födelsedagen heller. Jag får för den delen inga Alla {#lang_emotions_heart}-dagspresenter alls. Maken fyller år den 12:e, så han tycker att det räcker med presenter.
    Annars verkar Thorsten och P vara lika "bra" på tidsplanering. Han kan sitta och äta frukost i tjugo minuter innan han kommer på att han måste åka till jobbet "Nu!" - och därför inte ha tid med att lkea med Gabriel alls t ex. Tidsoptimist är han också. Han tror alltid att saker eller resor tar kortare tid än de egentligen gör. Ska bli intressant att se om de kommer till förskolan alls på dagarne när det är han som är föräldraledig .

Mandra: Vi gick runt på stan en stund och satte oss sedan på Wasa Konditori vid kyrkan i centrum. Jättegoda bakverk .

• Milla C
    Agronom: Heej! Klart att du ska hänga här med oss ! Förstår att du blev knäckt av att jobben gick till internt sökande. Sitter just nu och är jättenedstämd efter att ha tagit reda på att jag inte fått komma på intervju på något av de 13 förskollärar- och fritidspedagogjobb jag sökte här i kommunen - och då vill jag helst inte ens jobba inom barnomsorgen när jag har egna barn!
  • Milla C
    asap skrev 2010-02-15 14:07:18 följande:
    Milla - Surt att det inte ens blev någon intervju. Har du hört något från Manpower?
    Ringde dem i fredags, men då hade "kunden" inte hört av sig. Ska ringa dem imorgon.
  • Milla C
    Mandra: Här kissar Gabriel och maken "i kors" .

KOm på att min man faktiskt gjorde något omtänksamt igår: Han och Gabriel hade varit och handlat till middagen. När de kom hem var tålamodet slut hos maken, eftersom G hoppat i och ur vagnen igenom hela affären. Jag hade kokat pastavatten, men upptäckte att klockan var så pass mycket att jag inte skulle hinna göra min pastasås med räkor, champinjoner och grädde eftersom någon var tvungen att sysselsätta Gabriel och Lucas. Min make äter inte skaldjur och skulle göra Tortellini (som jag inte kan äta) och tomatsås till sig. Jag sa till honom att bara koka pasta till mig, så skulle jag lässa på räkor och äta så. Men han ställde sig och hackade champinioner och stekte dem, la i grädde och räkor och fixade sås till mig ändå{#lang_emotions_heart}. Till G hade han gjort pannkakor, så det blev en riktig "restaurangmiddag" där alla fick det de ville ha.
  • Milla C
    asap skrev 2010-02-15 21:52:54 följande:
    Och som svar på frågan vad mer man kan begära så är svaret tydligen Erfarenhet, erfarenhet och erfarenhet. Inget annat.
    Ja, man ska helst vara 25, ha minst fem års utbildning och tio års erfarenhet.... Samt naturligtvis redan jobba på företaget och bli internrekryterad . (märks det att jag känner mig ganska låg just nu?)

Gbg: Hoppas att lillebror följer Elliots schema så att ni slipper vänta så länge till på honom. Hoppas att kroppen din återhämtar sig snabbt sedan. Har en svägerska som fick sin fyra i början av året. Hon var jättesvullen och helt slut i slutet av graviditeten, men mådde jättebra igen efter bara någon vecka. Tänk på att ta det lugnt (jojo, liite klyschor ska det vara ).
  • Milla C
    malinkat skrev 2010-02-16 08:35:23 följande:
    Men hörrni - hur var det nu - vad kallar ni vårt kön?? Snippa? Vulva? Vad? Inför barnen nu då alltså när de vill veta ...
    Jag säger snippa. Lätt att komma ihåg även för en frågvis treåring som undrar varför jag inte har någon snopp . Hade en jobbarkompis på förskola som vägrade "snippa" och sa "springa" istället - men det tycker jag liksom bara beskriver det yttersta....

... Och kan berätta att "kuk" betyder "stake av trä" och att både det och "fitta" kommer ifrån medeltiden(minst) - fast då "våt ängsmark/träskmark.
    Mandra skrev 2010-02-16 08:48:51 följande:
    Milla C > *krama om* dig med. Föresten, du glömde fullvuxna utflugna barn
    Ja, eller en påskrift om att man inte tänker skaffa barn på väääldigt länge.
    Mandra skrev 2010-02-16 09:03:38 följande:
    AssarP > Du är inget osäkert kort, vilket s*itsnack och sånt får du inte lyssna på, fast det vet du säkert . Du vet hur bra du är och att du kommer göra ett superjobb. Den som tar steget att anställa dig kan skratta sig lycklig. Vad irriterande, arbetsmarknaden har inte fattat hur motiverade och sugna mammor är att sätta igång efter mammaledighet. Mompower låter mer och mer lockande. En verksamhet där vi stödjer och plockar fram kvinnor till alla typer av jobb. Enda motprestationen för att få skriva in sig hos oss är att de måste hålla med vårt motto som är .. motivation. Haha, nu kommer jag aldrig sluta tjata om mompower
    "Tjata" på du. Här är en till som vill vara med .

Pyttis: Vilken härlig morgon ni hade . Här var det strid och bråk för att få på Gabriel ytterkläderna "Jag vill bara titta på det här på TV" "Jag vill leka liiite till"... Och sedan när han var påklädd hade Lucas naturligtvis bajsat ner sig - så då var det av med nästan alla ytterkläder igen för att han inte skulle svettas ihjäl. Vi kom till förskolan vid halv tio (han "börjar" halv nio).
  • Milla C
    Mandra: Som vanligt träffar du mitt i prick med dina kommentarer . Jag har hela dagen suttit och verkligen kämpat för att motivera mig att skriva och skicka iväg ansökningar på jobb. Och så läste jag ditt inlägg - och naturligtvis är det som att lära sig gå. Det går kanske inte direkt, men till slut hittar man "sitt" jobb. Tack!{#lang_emotions_heart}

Och till din make kan jag säga: Camilla; 1,6 och 1,8 .

Vi 4: Självklart är du en "supermom"! Vem annars skulle ens komma ihåg och orka laga mat till sig själv och barn trots långvarig sömndeprevation ( att inte få sova alltså)?
  • Milla C
    Vi 4: Instämmer i hejjakören: Bra gjort att lämna över! Nästa gång blir det en längre stund, och sedan längre igen. Både E och maken måste ju träna . Och du måste få sova .
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*