• Vi 5

30+ som fick första barnet 2006 *4*

asap, härligt det låter med ert Åland, men förstår att du kommer att längta ihjäl dig   Jag har heller inte varit borta mer från E än ett knappt dygn. Jo det är så att FK inte godkänner att jag är sjukskriven mer än 25 % from nu och from november (då det gått ett år sedan jag blev sjukskriven först, var då på 25%) så måste jag gå upp på100%. Jag kommer aldrig att orka jobba 100% och vill det inte heller så då tar jag föräldradagar.

Drutten, jo det blir lite som ett kall, och forskningen är ännu värre faktiskt, så vi får se om jag ska försöka hitta på något annat. Det känns lite jobbigt att byta jobb när jag inte är på topp direkt. Känner mig fortfarande väldigt lätt uttröttbar och blir väldigt lätt stressad. Och fördelen med detta jobb, och det är en stor fördel, är att jag ofta kan planera tiden ganska bra, alltså flexa. Det innebär att jag ofta kan lämna E lite senare och hämta tidigt (även om man då får jobba på kvällen eller helgen, men det behöver man ju liksom ändå). tack för din lyckönskning! Oj, v 35, då får ni ju snart träffa lillen Fast förstår att det känns tungt, och nu när dt blir varmare också, bra att du ska trappa av. .

M73, stort gattis även här! Så roligt med tre tjejer! Jag har ju två systrar som jag har så fin kontakt med

• Vi 5

PW, ja det är nog så att andra jobb kunde vara lättare på flera sätt och det skulle vara skönt med något jobb där man var ledig efter arbetstid. Det knepiga är att om jag går "tillbaka" till det jag har grundutbildning för (jag skriver inte ut vad här, men ni vet ju) så är det nog tyvärr så att det är så hårt tryck där (iaf om man är landstingsanställd)att man ofta inte hinner klart på arbetstid där heller, så man ofta får skriva utredningar mm på kvällstid och helger ändå (även om det inte är lika mkt som jag har nu). Och eftersom det är hårt tryck är det bara de svåraste ärendena man får, och de är så tunga att man ofta tar med sig dem hem och inte kan släppa dem. Jag har flera fd kursare som jobbar så, så jag vet en del om hur det är. I så fall gäller det att hitta något som inte är så tufft, men jag vill ju samtidigt helst göra något som känns meningsfullt också. Inte helt lätt val, men jag tittar mig runt just nu.

asap, puh vad jobbigt när man drar igång så där. Och så tråkigt om det är maginfluensa så du inte kan träffa dem nu i helgen heller. Jättetråkigt!

• Vi 5

PW, nej ingen fara alls, jag förstår ju precis hur du menar!!! Funderar själv fram och tillbaka på vad som "blir lättast" och samtidigt mest meningsfullt och är bara tacksam för input i dessa funderingar. Just precis nu är det som att jag hela tiden kommer tillbaka till att i detta jobb har jag ändå möjlighet att styra mina tider mkt och det är viktigt just nu. Sedan är det ju många delar som är roliga plus att jag (nu när jag inte är doktorand längre) har bra lön och kommer kunna jobba deltid. Men tungt är det med allt hemjobb och med prestationsångest. Nu ska jag inte tjata mer om mitt jobb...

• Vi 5

Malinkat, men vad jobbigt med Ts jobb. Om ni vill tillbaka tror jag det är klokt att hålla sig framme och verkligen visa att han vill ha jobbet för att minska risken att de drar tillbaka tjänsten. Är han rankad 2a? Jag har förstått att om de inte har rankat de sökande kan det bli problem att erbjuda tjänsten vidare även om de tänkt att han är nr2 (nu får jag för migatt jag redan frågat det, ursäkta mitt minne).
    Ang A lider jag verkligen med er när jag läser det du skriver. Jag tänker att han har tur som har sådana inkännande föräldrar och just det att du/ni verkligen funderar över hur ni ska kunna stärka honom, när man ska ingripa och när det kan bli problem om man gör det för mkt osv, gör ett till de bästa föräldrar han kan få. Jag tror att ni gör helt rätt i att gå in ibland i sådana situationer som du gjorde nu och "visa" hur man kan göra (att man skapassa till varandra), och ibland "låta honom" stå ut lite med det själv, (men då fånga upp och prata med honom efter). Just att stå bredvid och inte kunna göra så mkt är nog bland det tuffaste tänker jag. 

asap, kul att I har fått shoppa loss skönt för dig att få träffa familjen igen tänker jag

Kaz, åh vad härligt med skärgården. Vi har inte lyckats bestämma vad vi ska göra än fast vår semester börjat nu. Det är lite uppsplittrat för R måste jobba två dagar denna vecka och en-två dagar nästa vecka (då en gästforskare kommer) och sedan ska vi på min morfars begravning veckan därpå. Det blir bara en hel vecka kvar att åka i väg på. Vi får se om det blir Legoland eller något annat. 

• Vi 5

Drutten, det närmar sig

GHP, oj vad mkt grejer som behövs inför skolstart när man tänker efter. Spännande med lösa tänder med!

Mini, men så härligt att det går bättre med bilåkandet Verkligen roligt att höra.

Milla, jag kommer ta emot alla tips du får med stort intresse .-) Vi kämpar för att få E (fyller 4 i dec)  intresserad av potta och toalett, men han är  totalt ointresserad och älskar sin blöja, vill inte vara utan den en sekund. Vi jobbar med belöning. Kissa på pottan går ibland bra om vi erbjuder tex kex eller klistermärke och han själv är på humör, men bajsa vill han inte ens prova. Vi har sagt att han får köpa en bil om han bajsar i pottan, han sa genast att han vill köpa en grön motorcykel ist, när han bajsar i pottan, men när det väl är dags vägrar han och vill bara "vara i fred" med sin blöja. "mamma vi kan väl ta det en annan dag" säger han då. Vi har också pratat om att han ska vara i gröna gruppen i höst, (de näst största på dagis) och de andra i gröna gruppen har inte blöja, så det är bra om han kan kissa och bajsa på pottan/toan som de och det nappar han på, men han är ändå inte beredd att prova. Vägrar också ha bara kalsonger (eller utan), det är bara blöja som gäller. Vi vet inte heller hur vi ska gå vidare. Det går ju inte att tvinga. Vi fortsätter nog kämpa på med belöning och med hopp om att han ska bli inspirerad av något annat barn eller att det bara ska komma, men ibland undrar jag om han kommer ha blöja tills han går i skolan...

• Vi 5

Drutten, men åh så roligt! Stort gratttis tlll tredje killen  Baby Mår ni bra allihop? det låter som det eftersom ni redan är hemmao och du far ut och tittar på studsmattehopp mm   Grattis till Elis med!

Asap, ja, jag kan också tänka mig att det blir så med E med, att han bara bestämmer sig en dag. Han är ju väldigt envis när han väl bestämt sig för något, så det kan ju hjälpa till

Kaz, puh är det släktvecka snart alltså?! Hoppas det blir roligt med och att det blir lite lättare nu när barnen är lite större.

Mandra, kram till dig, livet är ju så krångligt ibland och man kan komma in i negativa loopar. Varma kramar till dig som kämpar dig ur dem!

Vi har varit i väg till Skåne i drygt en vecka och haft det härligt. Jag har bara läst böcker på kvällarna, ingen TV och ingen dator. Jätteskönt. Vi hade lite tur med vädret med och fick en del solglimtar. Edvin älskar att bada och har badat i havet alla dagar, även i regn Igår var vi på restaurang och Edvibn frågade varför jag hade något på munnen och pekade på mitt läppstift. Jag svarade att det var för att vara fin, och frågade vad han tyckte. Du ser ut som en Clown svade han då Men snälla pappa frågade om E tyckte om clowner och E sa då att han tyckte de var fina. Så jag tror inte jag behöver känna mig så ledsen för det

• Vi 5

Kaz, åh det låter ju fantastiskt, jag vet att du väldigt gärna vill ha fler barn, men jag förstår att det finns oro för spiralen och även efter missfallet i våras. Vad säger maken?  

• Vi 5

kaz, jag tänker på dig nu! Hoppas du fått positiva besked!

• Vi 5

Mini, även jag tänker på dig! HjärtaJag hoppas ändå lillkusinen får vänta så att Lilly får ha sin egen dag!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*