• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Ela skrev 2010-11-17 09:10:45 följande:
    Mmmm...om inte annat kan jag dela med mig av anektoder beträffande de kaotiska situationer som lär uppstå titt som tätt.
    Mhm, några sådana anekdoter har jag ju iofs från tiden som tvåbarnsmamma, men man kan väl inte annat än att räkna med att det kommer bli ca 50% värre med ett barn till.
  • asap

Tack tack, för alla grattis!

M73 o Sara - Jag jobbar med en pappa som har fått tvillingar. Tre gånger i rad! Han berättade igår att han hade haft dem själv i helgen, liiiite trött sedan.

• asap

Jag var på utvecklingssamtal för Ida igår, det var riktigt jobbigt fast allt var bra och de hade positiva saker att säga. Det som var jobbigt var att de jämförde med förra året och sade att hon är mycket gladare nu etc. De berättade också att gruppen var lite stökig och stojig förra året, men att det var mycket lugnare nu. De har hört av andra föräldrar som berättat att deras barn kommit hem förra året och sagt att den och den är dum, den och den bråkar etc., men att det slutat nu. Jobbigt för att Ida berättade ingenting sådant förra året, men nu tänker jag att hon kanske inte trivdes? Tänk om vi envisades med att skicka dit henne (jag var hemma med Gustav då, så hon gick syskontimmar) när hon kunde varit hemma och hon bara genomled sina timmar? Det känns ju jättejobbigt att tänka på, samtidigt som det ju ändå inte är något som går att göra ogjort. Huvudsaken att hon har det bra nu, och det var de övertygade om (och det är vi också), men det gör ont i en att tänka att det kanske inte var bra förra året?
    Å andra sidan känner vi ju Ida, och hon signalerade inte på något sätt att hon skulle må dåligt eller vantrivas eller så förra året, annat än att hon kunde vara ledsen vid lämning. Men när man sedan hämtade var hon oftast i full gång och lekte med kompisarna, så jag tror ju egentligen inte att hon hade det så illa där. Att hon är gladare nu behöver ju inte betyda att hon inte var glad förra året, men ni vet hur man funderar. Obestämd

• asap

Tack för stödet, jag tror inte heller att Ida mått speciellt dåligt på dagis, men det var sådan skillnad mot utvecklingssamtalet med Gustav där allt bara var så bra, så bra. Det var sedan lite jobbigt att gå på utvecklingssamtal (för Ida) och så hade de en massa "issues" att ta upp, jag hade väntat mig något liknande "allt är så bra, så bra". Men det är ju skillnad på att vara 2 och 4 år gammal, också.

Det är tydligen bara min kollegas familj och ett par till i Sverige som har lyckats med konsten att få tvillingar tre gånger så det är väl inte så lätt hänt. Å andra sidan vet jag inte hur man är funtad om man fortsätter efter två tvillingpar..?

VAB idag också, maken var hemma igår och nu idag är det min tur igen. Gustav har nu haft feber fram och tillbaka i en vecka, och det har faktiskt varit värre igår och idag. Ida har valt att stanna hemma med oss, hon är lite hostig och snorig också, så det är väl bra att hon också får ta det lugnt. Men det är lite dubbelt - skönt att inte behöva baxa ut febrig G för att ta Ida till dagis, men det är ju inte så kul för henne här hemma heller. Vi går inte ut heller när G har feber, och Ida bråkar en del på honom för att han är så tråkig och inte orkar leka som de brukar. Och själv är jag svimfärdig och mår illa som sjutton pga grav. så det blir nog en lång dag igen.

• asap

Pyttis - Vilket bra tips med talgbollarna! Smart!
    Ja vi får försöka hitta på något att fördriva dagen med. Gustav har just vaknat igen och ätit en andra frukost och nu sitter de och kollar morgon-Bollis, men snart så är det nog dags att aktivera sig med något annat.

• asap

Tack kaz!
    Ang. det du säger om att det är mysigt att barnen blir större så kan jag bara hålla med. Vi kände att om vi inte börjar försöka oss på en trea nu kommer det inte bli någon. Det skulle vara jättetrögt att komma igång med bebislivet igen om vi kommit ännu längre bort från det än nu...

malin - Läskigt med olycka!
    Jag såg en pappa på nyheterna som valde att köra sina barn två mil varje morgon för att de skulle slippa gå i skola i Bredäng och istället fick gå på Gärdesskolan på Östermalm. Han gjorde det för "som pappa vill man ju göra allt för sina barn, för att de ska få en trygg och säker uppväxt". Och så satt de inte ens fastspända i bilen!!

• asap

Mina båda barn har skrikit i bilen sina första vintrar (då de varit 3-6 månader gamla ungefär) så fort det blev mörkt ute. Vi hade några mardrömsresor när man skulle hem någonstans ifrån på kvällen då de skrek någon timme sådär.. Men inte fick man för sig att spänna loss dem för det!

Vi4 - Sådär har min farmor också gjort, suttit och hållt i bältet istället för att spänna fast det, vad är poängen med det?
    Jobbigt att E är sjuk, hoppas det går bra att få i honom penicillinet så att han blir frisk fort!

juni - Javisst ja, så är det ju när de är så nyfödda - somnar efter ett par klunkar, det hade jag glömt. Mysigt.  

• asap

Milla och Pyttis - Härligt med lyckade dejter! Vi ska försöka ta oss iväg på något också, så snart mitt illamående och extrema trötthet har gett sig lite. Som det är nu så är det godnatt ungefär samtidigt som barnen lägger sig för det mesta, men jag har ju varit med förr och vet att det vänder snart! (I vecka 12 nu). Drömmer om god mat, men mår för illa för att äta.Kräks

Milla - Ida åker också bakåt än så länge. Det får hon fortsätta med tills det blir för trångt, än har hon plats kvar.

Äntligen har jag fått tummen ur och börjat på en önskelista och en inköpslista till jul. Har även beställt lite julklappar på nätet. Jag är lätt stressad över julen iom att jag jobbar hela dagarna, mår illa hela kvällarna och kommer att jobba ända fram till julafton. När ska man hinna/orka julstöka? Och så här års saknar jag verkligen att bo mitt i stan, då var det ju bara att ta en kvart då och då och köpa en julklapp i taget när man kom på något bra. Sååå smidigt!

• asap

Vi4 - Jag känner igen min Gustav i din E: det har aldrig gått att lura eller muta eller övertala honom att ta penicillin. Det är tvång som gäller, och då spottar han ut minst hälften. Men det positiva ( ) är att han inte orkar hålla ut en hel kur, 3 gånger om dagen, så efter några dagar går det bättre... Men det är verkligen skitjobbigt att tvinga i dem, man känner sig som världens illdådsman även fast man vet att det är för barnets bästa.

Mandra - Ida har en jättefin docka med hår och vackra kläder osv. Den bryr hon sig inte om ett smack. Sedan har hon en ful, skallig, hård docka som min farmor köpt åt henne på någon loppis. Den äääälskar hon! Kajsa har hon döpt den till, och som hon vårdar denna Kajsa. Hjärta Även Gustav vet att man ska ta hand om Kajsa på bästa vis, så han vikarierar ibland som vårdnadshavare och bär runt på henne. Och så gör de gemensamma familjeutflykter till vardagsrummet ibland med Kajsa i vagn och då har de med sig tumstocken som de kan fälla ut och ha att fiska med. Tada! Fiskeutflykt.

Drutten - Tack för grattis. Jo, även jag har ju ibland samma tankar som du hur det ska gå med ett barn till när det är fullt upp med de två som redan bor här. Men det kommer nog att lösa sig, jag vet att jag tänkte samma sak inför tvåan, och det gick ju bra.

Gbg - Så söta de är alla tre!
    Makens systerson (en av dem) är 4½ nu, och efter 3årskontrollen på BVC blev de skickade till logoped. Jag vet inte exakt vilka ljud han inte kunde, men jag hade jättesvårt att förstå honom då. Han pratar fortfarande inte klockrent, men det har blivit bättre. Om det har att göra med logopeden eller att han blivit ett år äldre är svårt att säga, men han gillade verkligen övningarna och tyckte faktiskt att det var jättekul att gå till logopeden, och sedan öva hemma på "läxan".

• asap

Hänger som vanligt inte med alls här, tillbringar dagarna tokjobbandes och kvällarna tokillamående och toktrött. Ingen perfekt adventuppladdning, men jag är någonstans i v.13 nu så jag tror att det ska börja vända snart.
    Vi4 - Här är det inget massivt fixande till advent heller, men jag fick åtminstone upp lite stjärnor och adventljusstakar nu när maken och barnen gick över till grannen en stund. Jag hade önskat att jag orkade städa och göra fint också, men det går inte som jag mår nu. Jag sätter också mitt hopp till nästa jul då jag ju kommer att vara föräldraledig om allt går som det ska. Då ska jag jula ordentligt!

Krya på er Pyttis och Vi4!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*