• Mandra

30+ som fick första barnet 2006 *4*

BLÄ!  (gnällvarning)

Här härjar krupp med hög feber. Barnen är riktigt dåliga och jag är SÅ trött på att ha sjuka barn hemma. Inte att ha dom hemma alltså men att dom är sjuka. Stackars små liv. Två nätter har jag suttit med Tyra i famnen medans jag lyssnat på hur Vilya blivit sjukare och nu låter båda lika illa så inatt kommer sambon få hjälpa till med en i famnen. Vilya ligger som en urvriden trasa på soffan och Tyra har ett humör 'from hell'.
    Även jag och sambon är snoriga, hostiga och febriga, kanske därför jag inte riktigt orkar.

• Mandra

tack för sympatier {#lang_emotions_heart}, jo det är ju falsk krupp men det gör ju också att de har så svårt att andas. Bara att hoppas att vi slipper åka in.

nu sover dom så nu ska jag försöka slumra lite jag med mellan deras hostningar. Jag ligger inne hos dom , får inte ro i min egen säng alls

• Mandra

pyttis > Åh vad härligt!

Jo tack, natten gick okej. Jag klädde barnen i heltäckande kläder och la dom under täcket och öppnade fönstret lite så de hade riktigt sval luft där inne hela natten så jag tyckte nog inte att de blev bättre än de varit på kvällen. Vilya fick febernedsättande och fullkomligen badade i svett, henne har jag bytt kläder på 2 ggr inatt så hon inte skulle bli kall i kylan.

Idag hostar dom inte hela tiden utan går säkert 10 minuter mellan atackerna och idag har Tyra inte hostat tills hon kräks slem en endaste gång. Så det finns ju hopp om liv igen.

• Mandra

AssarP > Du, tänk så friska vi kommer vara resten av året nu. Esch då, att du inte får avlasning idag , kan inte mamma komma redan idag?

Jotack, sambon är på bättringsvägar, jag är snorigare och febrigare än igår men det borde ju vända vilken dag som hällst. Mest irriterande är nog att det satte sig i nacken på mig. Stel som en pinne med två klänginga, sjuka barn.. heh

Jag läser ju om receptet på långt och hälsosamt liv.

Det verkar som en sak som definierar att man inte känner sig gammal är muskelmassa. Alltså att man orkar gå i en trappa utan att bli utschasad. Att det är viktigt att gymma, inte minst på ålderns höst. Att man äter mycket grönsaker i sin kost och att man är gift höjer också livslängden. Att man har daglig fysisk aktivitet och en inställning till livet där man snabbt repar sig från jobbiga saker.

Jag läste om den där byn i Ryssland som de lever så länge i. Där är det status och respekt att bli gammal. Därför lever de per automatik så hälsosamt de kan för det är så man blir gammal. Trots att de arbetar på sina små jordbruk 13-25 timmar om dagen så stressar de aldrig. De gör sina sysslor i den takt det tar. Och de som är runt 100 jobbar också dagligen på fälten fast kanske 3-5 timmar. Det finaste av allt, dom kallar inte sina 100åringar gamla de kallar dom 'de långlivade'. Redan värdet i orden visar ju inställningen till livet. Coolt
    Jämfört med vårt samhälle där pengar är status och vi går över lik för att nå dit vi vill med snabba kolhydrater på vägen och fettrik kost som gör oss överviktiga.

Himla spännande läsning som ger många funderingar på det livet vi lever.

• Mandra

M73 > Haha.. ja alltså 13-15 timmar var je den tid de spenderade på fältet. Sen tillkommer allt hushållsarbete såklart osv Fast en annan cool sak med det folket är att de skördar maten när de ska äta den. Ut och klipp de grönsaker de ska ha, tillagade och sen sparade de aldrig eventuella rester. Den maten var liksom förverkad.
    Haha, ja gråhårig får du bli , det är när du upplever att du är gammal som du är det. Inte om och när du blir gråhårig och rynkig.
    Tänk tanken att vi är våra tankar.. och att vi pensioneras vid 65års ålder. Vilken katastrof det egentligen är att skicka det bäst-före-datumet till våra kroppar. Från och med då är du inte längre önskvärd på arbetsmarknaden. Klart som fan att vi jobbar ihjäl oss fram till 65 år. Vi behöver ju hinna med allt fram tills dess så vi kan bli gamla sen
    Nä. mitt mål är att jag ska föreläsa fram till min dödsdag. jag ska vara pigg och vital i kropp och själ. Jag ska inte bli gammal jag ska bli långlivad

• Mandra

m73 > haha, jag kom på värsta bra företags idén för dig. Din annons ..
    Kom hit och bli långlivad! Du får husrum mot att du betalar din mat och jobbar 13-15 timmar dagen. Vi bygger staket, matar djur, målar hus, lagar mat, sätter potatis.. ja, allt som hör till ett jordbruk och diskuterar livet om kvällarna. Allt görs i den takt det tar och du kan lägga på några års livslängd när du åker härifrån.

• Mandra

AssarP > Ja underbart! Precis så ska det vara. man ska leva, varje dag, alla dagar så länge man lever. Kan tänka mig att det var skoj med henne omkring sig.

• Mandra

Sambons morfar uppe i Idre är en sån inspirerande gubbe också. Han är iof 85 år men när han galoperar om mig och sambon i sina knähöga gummistövlar upp till fäboden som ligger upp upp  upp på ett berg så kaffet är klart när sambon och jag kommer eftersläntrandes. Tar 30min för gubben 45min för oss och då vilar vi inte utan går hela tiden. Han flyger som sagt Över stock och sten och det finns inte ens någon upptrampad stig längre. Sånt är inspirerande (och förnedrande)

• Mandra

okej, ett snabbrecept till att inte känna så är ..

tänk tillbaka till när du inte kände dig gammal och sliten.. fundera på vad du gjorde då rent fysiskt, vad du tänkte, hur du tänkte, vad som fick dig att tänka och känna dig ung.. när du defenierat det så försöker du aplicera det i ditt liv nu..
    Tänk, känn och agera på det sätt som får dig att känna dig ung   
    Teoretiskt enkelt jag vet men riktigt intresant om man testar det och får det att funka

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*