Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som fick första barnet 2006 *4*

kaz skrev 2013-10-17 14:30:32 följande:
    Nytt från skolan är att Simon blivit filmad i duschen av en klasskompis. Men han hade förstått att det var fel och raderat filmen direkt. Ja, nu har vi haft nya samtal med skolan. Bra är att jag känner barnets föräldrar sedan dagis. Små barn små problem stora barn större problem...
    Antar att kompisen har mobiltelefon?

På vår skola får de inte ha sina telefoner utom när de ska ringa sina föräldrar, kanske vore ngt att införa på er skola också?

Bra att pojken förstpd att det var fel, men det krävs en del jobb med värderingar för att det inte ska hända sådana saker.  
  • Gladhannapanna
    Milla C skrev 2013-10-20 07:49:09 följande:

"I dag är ingen vanlig dag, för det är Gabriels födelsedag. Hurra, hurra, hurra!" (fast egentligen var det ju Lotta på Bråkmakargatan som sjöng den på sin födelsedag smile5.gif ) Gabriel valde att börja födelsedagen tidigt, med att vakna 05.40Tyst. Jag hade ju hellre sovit en stund till, men, men. Direkt vi kom upp frågade han om han kunde få någon "morgonpresent", så han fick "Skylanders giants"-spelet - som jag och maken kom överens om igår.
    När Lucas vaknade fick han också en Giants-gubbe, så nu har de spelat hela morgonen smile1.gif .
    Dagens sötaste kommentar kom ifrån Lucas, som när de spelade sin andra match mot varandra - och han vann - utbrast "Det här var den enklaste matchen jag nånsin spelat!" smile2.gif

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
    Åh vad kul att se dig Milla! Och vilken mysig morgon trots att den startade tidigt!
  • Gladhannapanna
    Nisselina skrev 2013-10-21 16:04:19 följande:
    Kram Milla. Även jag funderar en hel del och mår väl inte alltid så där jättebra. Vill du skriva så gör det.
    Och samma sak gäller självklart för dig Nisse!  
  • Gladhannapanna
    Nisselina skrev 2013-10-22 10:53:25 följande:

En annan liten fråga: Hur gör ni med läxor? Min dotter får matteläxa på måndag, den ska vara klar på torsdagen. Sen får de läsläxa på onsdagen och den ska vara klar nästa onsdag. När hon var mindre (dagis, F-klassen) så rättade jag inte alltid henne när hon skrev fel för jag kände att det blev för mycket "kritik". Ibland sa jag till henne att "vi gör om det igen, kolla noga hur du ska skriva" men jag känner nu att jag måste rätta henne mer, annars får hon ju göra om läxan när fröken ser att det är fel. Ibland blir hon frustrerad och vill göra det själv och när jag insisterar på att läsa blir hon arg/sur. Oftast går det bra men ibland inte. Jag försöker att inte säga att "du har gjort fel" utan jag formulerar mig annorlunda. Tex "kolla in den där sexan igen, vilket håll är den på?" och så kommer hon på att hon har skrivit den bak och fram. Hon har lättare för matte än läsning så där kan det bli lite hick-ups när det dyker upp svåra ord.

Men hur hanterar ni det när era barn gör fel i läxorna?

Tycker att du hanterar det klokt!

Agnes får matteläxa och läsläxa tisdag-tisdag. Hon gör inte läsläxan utan har en annan bok hon läser i som passar hennes nivå bättre (läsläxan är för lätt) Ibland läser hon högt för oss och då kan vi säga till henne att läsa om de gånger hon slarvar och gissar på orden.
    Julia dansar på tisdagar och då sitter vi och väntar utanför och A brukar göra matteläxan samtidigt. Funkar väldigt bra. Jag brukar rätta henne så att det blir rätt, men låter henne självklart göra själv först!

• Gladhannapanna
    gbg30plus skrev 2013-10-22 19:49:41 följande:

Förresten, minns ni att Elliot hade ett sådant trauma med att prata inför gruppen förra året F-klassen? Han sprang ut i panik när det blev hans tur att berätta nåt. Nu, i ettan, står han framför hela klassen och redovisar! Jag är så oändligt stolt över honom och lycklig över personalen på skolan som hjälpt honom att nå hit.

Åh vad härligt!!!!
  • Gladhannapanna

Milla: jag förstår precis vad du menar! Har faktiskt tänkt på det genom åren, att du inte jobbar med det som du satsat på. Finns det någon möjlighet att få en praktikplats och fräscha upp dina kunskaper? Det är väl din tur att satsa på din karriär nu när P fått satsa på sig i flera år?

• Gladhannapanna
    gbg30plus skrev 2013-11-06 20:20:55 följande:

Kaz: Stackars Simon! Är det samma hand som han skriver med? Kompisens dotter fick en komplex armbågsfraktur som fick vara gipsad många veckor. Hon är numera både höger- och vänsterhänt smile1.gif .

Funderar vidare lite ang Elliots simning, det kanske skulle vara bra med en extralektion tillsammans med någon av oss föräldrar en gång i veckan, eller varannan vecka. Eller så ger vi simskolan en termin till...

Var förresten på utvecklingssamtal idag på skolan. Elliot uppfyller ca40% av målen i matte och 50% av målen i svenska som ska vara uppfyllda i sluter på åk 3. Häftigt. Han har en suverän lärare som hjälper honom förbi svårigheter och utmanar honom så att han hela tiden strävar framåt med nyfikenhet. Må han få behålla henne ända till femman (ingen självklarhet tyvärr).

Härligt med goda resultat i skolan!

Vi har också fått väldigt positiva besked på dagens samtal om Agnes. Att inlärningen fungerar bra är så skönt för det är så slitigt när det inte funkar. Då är det "bara" det sociala man behöver oroa sig för...
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*