Nisselina skrev 2013-10-22 10:53:25 följande:
En annan liten fråga: Hur gör ni med läxor? Min dotter får matteläxa på måndag, den ska vara klar på torsdagen. Sen får de läsläxa på onsdagen och den ska vara klar nästa onsdag. När hon var mindre (dagis, F-klassen) så rättade jag inte alltid henne när hon skrev fel för jag kände att det blev för mycket "kritik". Ibland sa jag till henne att "vi gör om det igen, kolla noga hur du ska skriva" men jag känner nu att jag måste rätta henne mer, annars får hon ju göra om läxan när fröken ser att det är fel. Ibland blir hon frustrerad och vill göra det själv och när jag insisterar på att läsa blir hon arg/sur. Oftast går det bra men ibland inte. Jag försöker att inte säga att "du har gjort fel" utan jag formulerar mig annorlunda. Tex "kolla in den där sexan igen, vilket håll är den på?" och så kommer hon på att hon har skrivit den bak och fram. Hon har lättare för matte än läsning så där kan det bli lite hick-ups när det dyker upp svåra ord.
Men hur hanterar ni det när era barn gör fel i läxorna?
Tycker att du hanterar det klokt!
Agnes får matteläxa och läsläxa tisdag-tisdag. Hon gör inte läsläxan utan har en annan bok hon läser i som passar hennes nivå bättre (läsläxan är för lätt) Ibland läser hon högt för oss och då kan vi säga till henne att läsa om de gånger hon slarvar och gissar på orden.
Julia dansar på tisdagar och då sitter vi och väntar utanför och A brukar göra matteläxan samtidigt. Funkar väldigt bra. Jag brukar rätta henne så att det blir rätt, men låter henne självklart göra själv först!