Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Malin: Du skriver klokt och jag är säker på att ni hanterar det hela på ett så bra sätt som möjligt! Svårt att komma från sverige till en annan kultur med andra värderingar mm. Trots att vi ändå är rätt lika tyskarna skiljer det ju sig!

Hoppas att ni kan få med läraren på tåget så att han känner mindre press!

Nej, det blir inte lättare när de växer, det blir helt andra saker man måste hantera!

• Gladhannapanna

Tack för att ni frågar om A! Igår hade tre barn retat henne för att hon har orange hår och glasögon. Personalen hade tagit tag i det direkt och även pratat med föräldrar. Detta är nya barn för A..,

Idag ska hon leka med en kille i klassen som hon tycker om, de har lärt känna varann nu i höst. Vi bor nära så de kan gå själva till varann om de vill.

• Gladhannapanna
    asap skrev 2013-09-18 17:34:25 följande:

Ghp - Näe! Fy sjutton vad mycket tråk det är hela tiden! Bra att de tog tag i det direkt dock. Vad sade A om det?

Hon har berättat att det hänt tidigare, men då har hon inte verkat jätteledsen utom en gång och när vi frågade om när det hade hänt var det flera veckor sedan så vi gjorde inget utom att uppmuntra henne att prata med vuxna när det händer sådant.

Den här gången berättade hon direkt när hon såg mig, men då hade fröken redan berättat.

Hon verkar nöjd med hur skolan hanterade det i alla fall.

Kompisen och hon lekte väldigt bra idag här hemma, men de hade inte lekt alls i skolan...
  • Gladhannapanna

Kaz: blir impad över din logistiska förmåga!

Agnes dansar imorgon, jag och Julia följer henne dit så går hon och en kompis hem själva efteråt. Det är kompisens mamma som håller i dansen så hon ser till att de får med sig allt därifrån.

• Gladhannapanna
    Drutten74 skrev 2013-09-18 22:15:38 följande:
    Ghp- så tråkigt att de ska göra så mot lilla À, blir så arg!!! Bra att skolan tar tag i det hela och att à ser att det händer något då hon berättar. Måste vara så jobbigt för er föräldrar också, jag hade gått sönder i hjärtat tror jag.
    Drutten74 skrev 2013-09-18 22:17:31 följande:
    Måste bara fråga er erfarna som har barn som gått i f-klass redan. Hur gjorde ni med vinterkläder? Hade de overall eller jacka +byxor? Tänker på att det är väl enklare med overall då de ska fixa allt själv, men det kanske är "mesigt", vad vet jag?
    Våra hjärtan har brustit flera gånger... 

Vi körde först med jacka och byxor till A förra hösten, men sedan bad hon själv om en overall och då fick hon en. I år är det jacka och byxor som gäller, vi har en ärvd overall som hon kan få ha som extra...

I hennes klass var det ungefär hälften som hade overall och hälften som hade jacka och byxor.

Nu i ettan är det tydligen helt ute med ryggsäck, nu ska man ha en axelväska... Så larvigt tycker jag, men vi har köpt en axelväska som hon ska få i födelsedagspresent. 

• Gladhannapanna
    Piggley Wink skrev 2013-09-19 09:04:09 följande:
    GHP: Fånigt såklart, men jag tänker såna saker som lätta att ta en "easy-way-out" och inte skapa diskussioner. H är supernöjd med sin väska från smartphoto.se med en bild på henne och Fakur (hästen) på locket.
    Jo, vi kommer inte att framhärda med ryggsäck, men ibland känns det som om vi bara köper och köper så den här gången får hon vänta till födelsedagen. Bästa kompisen har fortfarande ryggsäck så det är nog rätt ok ändå.

Vi kommer absolut köra med ryggsäck vid utflykter!!!!  
  • Gladhannapanna

Måste bara berätta: A har börjat leka med en kille i klassen, de kände inte varann innan den här terminen. Igår berättade hon att de hade låst in sig på toa för att få prata i fred... Han var här i onsdags och hon ska till honom i em. Så mysigt! A har berättat att andra retar dem och säger att de är kära, men mamma, det ÄR vi inte. ( fast mamma är böjd att hålla med om att de nog är kära)

Imorse sjöng A en egenskriven sång om hur man ska vara snäll mot naturen för oss!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*